ایسنا نوشت: معاون درمان وزیر بهداشت ضمن تشریح جزئیات پرداخت‌های پزشکان و گروهای غیر پزشک گفت: در زمینه برقراری عدالت در پرداخت، اقداماتی مانند اصلاح کتاب ارزش‌های نسبی خدمات سلامت، ایجاد سیستم پرداخت پله کانی وانجام مالیات‌های پله کانی وزارت اقتصاد ودارایی را انجام دادیم.

دکتر محمد آقاجانی در نشست خبری وزارت بهداشت درباره موضوع دریافتی پزشکان گفت: بحث‌هایی که در رسانه‌ها درباره وزارت بهداشت می‌شود به شکلی نمایش داده شده که گویی موضوع مختص ستاد وزارت بهداشت است، اما باید بین پزشک و پرستارهایی که در بیمارستان‌های وزارت بهداشت کار می‌کنند با ستاد وزارت بهداشت تفاوت قائل شد.

وی با بیان اینکه در ستاد وزارت بهداشت در زمینه پرداخت‌ها مانند سایر دستگاه‌های دولتی عمل می‌شود گفت: آنچه که تفاوت دارد درباره پزشکانی است که در مراکز وزارت بهداشت ارائه خدمت می‌کنند که علاوه بر حقوق ، کارانه یا پرداخت به ازای کار نیز به آنها پرداخت می‌شود. در عین حال باید معیار ما قانون باشد و بسیار مهم است که پرداخت‌ها براساس قانون انجام شود.

آقاجانی درباره میزان پرداخت‌ها به نکاتی اشاره کرد و افزود: اولا باید توجه کرد که در هر شغل و حرفه‌ای موارد استثنایی وجود دارد، اما این موارد استثنایی با رویه‌ موجود و قاطبه گروه‌هایی مانند پزشکان متفاوت است که دلایل آن نیز مشخص است.

معاون درمان وزیر بهداشت درباره این دلایل اظهار کرد: اگر پزشکی از استادان مشهور و برجسته بوده و مورد اعتماد جامعه باشد از سراسر کشور به او مراجعه می‌کنند و البته این حق بیمار است که پزشک خود را انتخاب کند. بنابراین ممکن است این پزشکان مراجعه بیشتری داشته باشند و طبیعتا درآمد آنها نیز بیشتر می‌شود در عین حال ما در کشور، مناطق و استان‌های محرومی را داریم که در یک رشته تنها یک متخصص و فوق تخصص در آنجا ارائه خدمت می‌کنند و تمام جمعیت آن منطقه را تحت پوشش می‌دهند و تعداد مراجعاتشان نیز بالاست. حال ما آنها را به اجبار به این مناطق می‌فرستیم و از آنها می‌خواهیم که به صورت شبانه روزی کار کنند. به طوری که برخی‌شان تا سه برابر کار یک پزشک نیز خدمت می‌کنند. همچنین برخی پزشکان در بیمارستان مقیم نیستند اما در ساعات عصر و شب نیز در بیمارستان مقیم می‌مانند و ارائه خدمت می‌کنند یعنی با توجه به اینکه جزء تکالیف قانونی‌شان نیست اما این کار را انجام می‌دهند و به این دلیل دریافتی‌های بالاتری دارند.

آقاجانی ادامه داد: البته گاهی برخی از فیش‌هایی که منتشر می‌شود مربوط به صندوق مشترک بیمارستان است. چرا که در برخی بخش‌های تخصصی متخصصین تصمیم می‌گیرند که صندوق داشته باشند و کارکرد همه پزشکان را به حساب رئیس بخش واریز کنند و سپس این رئیس بخش است که این پول را میان سایرین تقسیم می‌کند. البته علت انجام این کار این است که پزشکان تشویق می‌شوند تا برای استفاده از فرصت‌های مطالباتی اقدام کنند.

معاون درمان وزیر بهداشت در عین حال ادامه داد: در حوزه پیوند اعضا نیز یک کار استراتژیک و فوق العاده دشوار است و یک متخصص ما باید شب‌های متوالی منتظر باشد تا یک دهنده مناسب پیدا شود و سپس خود متخصص عضو پیوندی را برداشته و برای جراحی نیز آماده کند. باید بگویم که از افتخارات ماست که پیوند ایران در خاورمیانه حرف اول را می‌زند.

وی همچنین گفت: بنابراین در زمنیه پیوند ممکن است مبلغ پرداختی به حساب رئیس تیم پیوند واریز شود و او این مبلغ را میان اعضای تیم توزیع کند. در عین حال مکررا در این گزارشات نام حقوق برده می‌شد اما باید توجه کرد که حقوق یک پرداختی ثابت و مستمر است و این ارقام کارانه‌ای است که به پزشکان براساس میزان کارشان پرداخت می‌شود. حقوق از محل منابع عمومی است اما کارانه از محل حق العلاج پزشکان است و البته کمتر از ۵۰ درصد آن را به پزشکان پرداخت می‌کنیم چرا که تعرفه‌های ما غیرواقعی است.

آقاچانی تاکید کرد: البته سه تا شش درصد حق العلاج پزشکان را مردم پرداخت می‌کنند و قسمت عمده آن را سازمان‌های بیمه‌گر می‌دهند در عین حال کارانه بالای ۸۰ میلیون تومان نیز ۲۰ درصد مالیات می‌خورد.

علت پرداخت کارانه متفاوت به پزشکان چیست

معاون درمان وزیر بهداشت درباره متفاوت بودن کارانه‌های پزشکان گفت: در حال حاضر ۷۵ درصد پزشکان متخصص و فوق‌تخصص شاغل در بیمارستان‌ها کمتر از ۲۰ میلیون کارانه دریافت می‌کنند و ۳۵ درصدشان کمتر از پنج میلیون درآمد دارند حال علت این تفاوت نوع رشته و تغییر چهره بیماری‌هاست. چرا که اکنون رشته‌ای مانند ارتوپدی به دلیل افزایش حوادث ترافیکی یا رشته‌ای مانند قلب و عروق با افزایش مراجعه رو به رو شده و به همین دیل تفاوت درآمد نیز اتفاق می‌افتد.

آقاجانی افزود: براین اساس وزارت بهداشت برای ایجاد عدالت در پرداخت اقداماتی مانند اصلاح کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت، ایجاد پرداخت‌های پلکانی و اجرای مالیات‌های پلکانی وزارت اقتصاد و دارایی انجام داد. اما در عین حال هیچ گاه نباید انتظار درآمدهای یکسان را داشته باشیم البته به طور متوسط میزان تفاوت میان پرداخت‌ها از حدود ۲۰ برابر به ۵ تا ۶ برابر کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: در عین حال ما باید اقداماتی برای برقراری عدالت در مناطق محروم و برخوردار انجام می‌دادیم که در این زمینه برای ۳۰۱ منطقه محروم که دارای ۳۳۸ بیمارستان بودند ۵۷۲۴ پزشک متخصص و فوق تخصص در نظر گرفتیم تا در این مناطق ماندگار شوند، همچنین برای ایجاد عدالت میان پرداخت پرستاران و سایر گروه‌های غیر پزشک پرداخت عملکردی را اجرا کردیم به طوری که قبل از پرداخت عملکردی گروه‌هایی را مانند پرستاران شرکتی و ساعتی داشتیم که سهمی از درآمد بیمارستان نداشتند اما اکنون در قالب پرداخت عملکردی این عدالت اتفاق افتاد و همه کارکنان غیرپزشک از درآمد بیمارستان سهم می‌برند.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: نسبت کل دریافتی پزشکان متخصص به کل دریافتی پزشکان عمومی ۲.۵ به یک است، نسبت کل پرداختی پرستاران به پزشکان متخصص و فوق تخصص ۴.۴۵ به یک است و نسبت پرداختی پزشکان عمومی به پرستاران ۱.۷۵ به یک است. در عین حال اگر موارد استثنایی را به کل پزشکان تامین دهیم کاری غیرمنطقی است.

آقاجانی درباره کمبود پزشک نیز گفت: ما ۲۲۰۰ پزشک متخصص و فوق تخصص در مناطق محروم داشتیم که در طرح تحول سلامت به ۵۷۴۰ پزشک رسیدند و همچنین ۱۰۰ درصد آنها تمام وقت شدند و باتعرفه دولتی به صورت شبانه روزی فعالیت می‌کنند.

وی همچنین تاکید کرد: در رشته‌هایی مانند جراحی مغز و اعصاب، چشم، ارتوپدی، گوش حلق و بینی ، حراجی عمومی، زنان و پاتولوژی تعداد نیروی ما یک دهم تا یک هشتم نیازمان است و کف نیاز ما حداقل سه برابر تعدد موجود است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 547054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    13 12
    ما هم رفتیم دانشگاه درس خوندیم تا فوق لیسانس. شغل 1 میلیونی هم گیرمون نیومد.هی روزگاراگه پولی که بهداشت میده از خزانه مشترک عمومی هست و برای سلامت منه همونو بده به خودم تا از گشنگی نمیرم، خدمات پزشکی نخواستیم، البته اگه خدماتی باشه.هیییییییییییی
  • بی نام IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    14 32
    اگه سهمی از من تو این پولا هست از شیر مادر حلالتر ندارم.
  • فرهنگی A1 ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    46 33
    سلام . یک معلم با تحصیلات دکترا زیر دومیلیون حقوق می گیرد . بی انصافی و بی عدالتی تا کجا .
    • بی نام A1 ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
      15 13
      دبیران در مدارس غیر انتفاعی ساعتی 200هزار تومان دریافت میکنند وپزشکان در بیمارستان دولتی ساعتی 12هزار تومان
    • علی A1 ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
      15 6
      نباید همه شغلها را با هم مقایسه کنیم ، اگر پزشکی که در سال جان دهها نفر را نجات میدهد باید هم دستمزد خوبی بگیرد گذشته از این با این که اهمیت کار معلمان بر کسی پوشیده نیست ولی نمیتوان یک معلم را با خلبان یک هواپیمای مسافربری که چند صد نفر مسافر دارد از نظر استرس و بار سنگین روانی و فشار عصبی مقایسه کرد ، بنابر این هر شغلی یک تعریفی دارد که شامل مزایا و مشکلات آن شغل میشود و هر کسی نباید دریافتی خودش را با شغل های پر مسئولیت مقایسه کند و سخن آخر اینکه بطورکلی سطح دستمزدها در کشور بسیار پایین است و این حداقل دستمزد است که باید اصلاح شود نه اینکه حقوقهای به اصطلاح بالا که در سطح بین المللی هم آنقدرها بالا نیستند کم شوند .
    • رضا A1 ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
      17 13
      سلام شما در دوران تحصيل براي أخذ دكترا چند شب و در هرشب چند بار از خواب بلند شدي در گرما و سرما به بالين مريض رفتي و بخاطر استرس ناشي إز اون روز بعدش بيمار شدي؟ يك معلم كه صددرصد هم قابل احترامه دو روز در هفته به علاوه تمام تعطيلات رسمي تعطيله و در كنار خانواده اما يك پزشك إز هجده سالگي كه وارد دانشگاه ميشه تا سي سالگي كه فارغ التحصيل ميشه هيچي إز زندگي نميفهمه وهزار سختي ديگه كه گفتني نيست مگر برأي كسي كه تجربش كرده باشه.....لطفا إز عدالت به عدالت سخن بگيد....
    • بی نام A1 ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
      13 8
      یک معلم چهار ماه در سال بیکار بقیه سال هم نصف روز کار میکنه
  • بی نام IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    12 7
    آخی فقط 20 میلیوندکترای فیزیک هسته ای هم داشته باشی نصف این بهت نمیدن ولی دکتری 20 تومن پول خردشونه
  • بی نام IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    15 13
    من عضو هیات علمی دانشگاه دولتی در تهران با سابقه 12 سال دریافتی ام 4 میلیون است. دانشگاه بجز این حقوق خشک و خالی هیچ پرداختی دیگری ندارد. کارانه دیگر چه صیغه ای است؟ پس چرا برای ما نیست؟ تازه، اینقدر فعالیت های مختلف تخصصی مثل داوری پایان نامه، مقاله، برگزاری کنفرانس، پاسخ دادن به سوالات دانشجویان و غیره انجام می دهیم که اگر مثل پزشکها که از 5 دقیقه شان نمی گذرند می خواستیم براشون پول بگیریم باید میلیاردر می شدیم، اما الان بعنوان خدمات علمی مجانی انجام می دهیم. تازه، حق التدریس های ساعتی 20 هزار تومان را هم حدود یک سال بعد به زور به حسابمان واریز می کنند، و البته قبل از هرگونه پرداختی مالیات بی زبون کسر می شود. اگر پزشکها درس خوندند پس ما چکار کردیم؟
    • بی نام A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
      2 4
      استاد جهت داوری پایان نامه، مقاله بايد به شما حق الزحمه پرداخت کنند و برگزاري کنفرانش عايدي دارد. پاسخ دادن به سوالات دانشجویان وظيفه شماست
  • بی نام A1 ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    8 6
    یک پزشک دربیمارستان دولتی ماهی صد میلیون تومان میگیرد ولی پزشکان متخصصی که برای تامین اجتماعی کار میکنند بابت هر ویزیت باید هفت هزار تومان بگیرند نصف تعرفه ای که دولت تعیین کرده است جناب وزیر به اینها رسیدگی کنید
  • بی نام A1 ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    15 15
    پزشکی که با یک عمل جراحی جن یک نفر را نجات میدهد میلیونها تومان کارنه میگیرد اما چرا کادر ارتش یا نیروی انتظامی که با گرو گذاشتن جان خودش جان هزاران نفر را نجات میدهد اینقدر کارانه نمیگیرد؟ اگر جوابتون نخبه بودن پزشکانه چرا نخبه های دیگری که در دیگر رشته ها هستند اینقدر کارانه نمی گیرند؟
    • بی نام A1 ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
      4 8
      مدرک شما چیه دوست عزیز؟
  • رضا A1 ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    13 2
    راستی چه خبر از بابک زنجانی ..... نکنه مردم سرشون به این حقوق ها گرم بشه بابک خان یادشون بره