نشست صمیمی سید مهدی مقدسی نماینده اراک با رئیس ، اساتید ، دانشجویان و کارکنان دانشگاه آزاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک صبح روز یکشنبه در محل دانشگاه آزاد اسلامی اراک برگزار شد .

به گزارش خبرآنلاین در این نشست ابتدا دکتر علیرضا نظام آبادی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی در سخنانی گفت : این دانشگاه درسال 1364 تاسیس و با 10 رشته کار خود را شروع کرده است و در حال حاضر با 20 هزار دانشجو بزرگترین واحد غرب کشور و یک واحد جامع می باشد که در مقاطع مختلف تحصیلی آموزش عالی از کاردانی تا دکترا مشغول به کار می باشد .
دکتر نظام آبادی افزود : دانشگاه آزاد اسلامی اراک تنها مرکز آموزش عالی است که با داشتن مدارس سما و موسسه آموزش عالی سما و دانشگاه آزاد اسلامی از مهد کودک تا دکتری را پوشش می دهد .
رئیس هیئت امنای دانشگاه ازاد اسلامی استان مرکزی افزود : اولین در خواست از جناب آقای مقدسی نماینده محترم مردم اراک کمیجان و خنداب این است که مجمع نمایندگان استان و دانشگاهیان را ایجاد نمایند و به صورت ماهیانه و یا فصلی جلسه ای با حضور نمایندگان مجلس استان و دانشگاهیان داشته باشیم تا در این مجمع نظرات کارشناسی و متخصصین دانشگاهی در امور قانونگذاری لحاظ شود و نمود خوبی را در پیشبرد امور کشور و استان شاهد باشیم .
دکتر نظام آبادی افزود: این مجمع در برخی از استانها از جمله اصفهان ، همدان ، تبریز ، قزوین شکل گرفته و بسیار هم ثمرات خوبی برای این استانها داشته است .
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اراک با اشاره به روی کارآمدن تیم مدیریتی دکتر میرزاده در دانشگاه آزاد کل کشور گفت : مرکز ثقل و تمرکز دانشگاه آزاد کشور روی مسئله فرهنگی و پژوهشی است و این موضوع به صورت جدی مورد توجه مدیریت دانشگاه آزاد کشور قرار گرفته است .
دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی در خصوص واحدهای دانشگاهی استان گفت : 8 واحد از مجموع 16 واحد دانشگاه آزاد اسلامی در استان زیان ده هستند که مرکز استان با حمایتهای خود توانسته این واحدها را فعال نگهدارد .
دکتر نظام آبادی دانشگاه آزاد را یه دانشگاه بدون مرز معرفی کرد و گفت : در این دانشگاه 350 عضو هیئت علمی و 750 استاد حق التدریس مشغول به کار هستند ولی تا کنون از پتانسیل این عزیزان در امور اجرایی استان استفاده لازم صورت نپذیرفته است و ما آمادگی داریم این ارتباط به ورت کامل و دوسویه برقرار شود کما اینکه این ارتباط تا کنون به صورت یک سویه از طرف دانشگاه آزاد برقرار بوده است .
دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان یکی از برنامه های این دانشگاه برای برون رفت از زیان را ایجاد رشته های پرطرفدار و دارای بازارکار مناسب برشمرد و گفت : ایجاد رشته های پزشکی و پیراپزشکی یکی از برنامه های ماست که نیازمند همکاری و کمک و مساعدت مسئولین می باشد و نمایندگان مجلس نیز در این خصوص باید یاریگر این مجموعه دانشگاهی باشند .
وی افزود : در سالهای گذشته مجوز ایجاد این رشته ها از جمله دندانپزشکی و داروسازی به این دانشگاه داده شده است ولی در برخی موارد عدم همکاری مسئولین وقت وزارت بهداشت مانع تحقق این مهم بوده است .
دکتر نظام آبادی افزود : این دانشگاه به منظور ایجاد این رشته های دانشگاهی تمامی زیرساختهای لازم از قبیل آزمایشگاه های مورد نیاز و تأمین هیئت علمی مورد نیاز این رشته ها اقدامات لازم را به انجام رسانده است و در این راستا هیچ مشکلی ندارد .
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مشکل دیگر را نبود ارتباط بین صنعت و مدیریت شهری با دانشگاهیان برشمرد و گفت : بسیار خوب است که شهرداری ها و سایر ارگانها از پتانسیل دانشجویان و اساتید دانشگاه در جهت بهبود و تسریع در رسیدن به اهداف خود استفاده نمایند .
در ادامه این نشست تعدادی از دانشجویان به نمایندگی از دانشجویان و تشکلهای مختلف دانشگاهی و یک نفر به نمایندگی از کارکنان دانشگاه و چند نفر از اساتید دانشگاه به بیان دیدگاهها و نظرات خود پرداختند .
در ادامه سید مهدی مقدسی نماینده اراک کمیجان و خنداب گفت : وضعیت دانشگاه را باید از زبان هیئت علمی شنید زیرا باشنیدن نظرات واقعی آنان باید به دنبال علاج مشکلات باشیم و جامعه ایی پیشرفت می کند که به اندیشمندان و دانشمندانش ارج نهاده شود و دغدغه های آنان برای رشد جامعه شنیده و مد نظر قرار گیرد .
مقدسی افزود : تمایل دارم در جلسه ای با اعضای هیئت علمی واقعیت های جامعه و راه های برون رفت از این مسائل را در حوزه های مختلف از جمله حوزه های فرهنگی ، عمرانی و اجتماعی بشنوم .
نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت : در جامعه به صورت کلی حفظ حرمت و تکریم اساتید و محققان از ظاهر باید به باطن رساند و جامعه ایی که به نخبگان و دانشمندان خود بهای واقعی بدهد می تواند اطمینان داشته باشد جامعه ای رو به رشد است .
وی پایه و اساس رشد هر جامعه ایی علم و فرهنگ جامعه برشمرد و گفت : رشد علمی و فرهنگی توسط دانشگاه رقم می خورد .
وی با اشاره به مدیران قبلی دانشگاه آزاد که در ایجاد و تثبیت این دانشگاه نقش ارزنده ای داشته اند گفت : باید یاد کنیم از آقای خواجه پیری که با دست خالی توانستند اینجا را بسازند و بنده نیز در زمانی که فرماندار اراک بودم در حد توان کمکهای شایانی به این مجموعه نمودم و با پرداخت تسهیلات و رفع مشکلات موجود در خصوص اراضی این دانشگاه و سایر موارد در ساخت اینجا به سهم خود تلاش کردم که البته از وظایف بنده بوده است .
مقدسی در ادامه افزود :عمر و دوره مسئولیت ها کوتاه است و باید کارهای کنیم که اثرات کار ما در این دوره کوتاه برای سالیان سال اثرگذار باشد و کارهای ماندگار به انجام برسانیم و در این راه فرصت ها را نباید از دست داد و برای خدمتگزاری باید بسیار تلاش کرد .
نماینده مردم اراک کمیجان و خنداب افزود : دکتر میر زاده به عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور دنبال توسعه کیفی دانشگاه هستند و توسعه حوزه های پژوهشی و فرهنگی را بیش از هر چیزی مد نظر دارند تا بتوانند رتبه و جایگاه دانشگاه آزاد در دنیا ارتقاء یابد
وی افزود : چرا ما جایگاه دانشگاه آزاد را در دنیا ارتقاء ندهیم تا دانشجویان برای تحصیل به هند و مالزی و غیره نروند و حتی می توانیم با توسعه کیفی دانشگاه کاری کنیم که از خارج از کشور برای تحصیل به دانشگاه آزاد مراجعه کنند
مقدسی راهکار برون رفت از زیان ده بودن برخی واحدهای دانشگاهی را مراجعه به نظرات افراد متخصص از جمله اساتید دانشگاه برشمرد و گفت : بنده از دکتر نظام آبادی انتظار دارم برای این که واحدهای دانشگاهی را از زیان ده بودن نجات دهد نظرات اساتید را در این خصوص گرفته و پس از بررسی راهکارهای قابل اجرا را عملیاتی نمایند .
مقدسی افزود : ما برای برون رفت از این وضع باید از نظرات اساتید و ازجمله هیئت علمی استفاده نماییم که اگر این کار را انجام ندهیم اساتید شاید موظفی خود را نتوانند پر کنند که این خود فاجعه است . ایجاد رشته هایی مانند دندانپزشکی باید صورت بگیرد و رشته های کاربردی و اثر بخش و دارای بازارکار را ایجاد کنیم .
مقدسی افزود : بخشهای پژوهشی باید به صورت عملی به جامعه بیایند و باید ظرفیت دانشگاه بهتر از این به جامعه معرفی شود .
وی گفت : در بازدید از شهرداری اراک به شهردار اراک عرض کردم بدنه شهرداری متورم است و مغز آن کوچک است و باید بین این بدنه و مغز تناسب برقرار شود و این تناسب زمانی ایجاد خواهد شد که ارتباط بین شهرداری و مدیریت شهری و شورا با دانشگاه ارتباط خوبی برقرار شود و از نظرات دانشگاهیان در اداره امور شهر استفاده لازم شود در حالی که الان هیج ارتباطی بین شهرداری و دانشگاه وجود ندارد با این حجم و تعداد پروژه ها در جلسات و شورا و کارگروه ها از نظرات دانشگاه استفاده نمی شود و می بایست حتما ارتباط بین دانشگاه و صنعت و همچنین دانشگاه و مدیریت شهری باید برقرار شود . 350 عضو هیئت علمی در دانشگاه آزاد اراک داریم ولی در مدیریت شهری و صنعت از نظرات آنها استفاده نمی شود و این خود فاجعه است
ارتباط بین صنعت و دانشگاه فقط مختص به دانشگاه آزاد نیست بلکه همه دانشگاه ها باید فعال شوند و بنده نیز در ایجاد این ارتباط کمک خواهم کرد .
نماینده مردم اراک کمیجان و خنداب افزود : شما اساتید دانشگاه باید به نماینده مجلس نیز کمک کنید ، یک نماینده مجلس اگر علامه دهر باشد باید از کمک فکری دیگران استفاده کند و ما باید هر روزمان بهتر از دیروز باشد که این یک آموزه دینی است و اگر به این یک نکته عمل کنیم کفایت می کند .
سید مهدی مقدسی افزود : در دیدارهایی که با مقام معظم رهبری داشتیم ایشان فرمودند مجلسیان مواظب باشند و انقلابی گری را مد نظر داشته باشند و مجلس باید کمک دولت باشد تا موانع برطرف شود .
وی سپس با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری افزود : سیاست های کلی نظام چشم انداز و اقتصاد مقاومتی را به جد در مجلس دنبال می کنیم تا آثار آن در جامعه محقق شود .
مقدسی همچنین با اشاره به حجم بالای کالای قاچاق در کشور گفت : وجود بیست میلیارد دلار قاچاق کالا در کشور خنجر از پشت به نظام اقتصادی کشور است که برای حل این مشکل نیاز به برنامه ریزی و تصویب قوانین پیشگیرانه است .
نماینده اراک کمیجان و خنداب کاهش هزینه های تولید به منظور رقابت محصولات تولیدی کشور با سایر تولیدات جهانی یکی دیگر از ضروریات برشمرد و گفت : با توجه به کاهش سود سپرده های بانکی باید نرخ تسهیلات نیز کاهش یابد و از سوی دیگر جوایز صادراتی باید به صادرکنندگان پرداخت شود در حالی که ما شاهد بودیم نه تنها این مشوقها پرداخت نشده است بلکه فشارهای مالیاتی تشدید شده است .
مقدسی راهکار دیگر برای رونق اقتصادی در کشور را هدایت منابع به سمت تولید و توجه به تشکیل شرکت های دانش بنیان برشمرد و گفت : با هدایت منابع به سمت تولید همزمان مشکل اشتغال و تولید حل خواهد شد و در این راه در مجلس به سهم خود تلاش خواهم نمود .
وی با اشاره به مشکلات گریبانگیر صنایع استان افزود : من به سهم خود اجازه نمی دهم واگن و ماشین آلات راهسازی که در داخل قابل تولید است از خارج وارد شود تا زمینه برای حضور و فعالیت شرکتهای داخلی از جمله هپکو و واگن سازی پارس فراهم شود تا مشکلات این صنایع برطرف شود و مشکل اشتغال و رونق اقتصادی در استان مرتفع گردد .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =