ایرنا نوشت: 'جان کری' وزیر خارجه آمریکا به دنبال دیدار با فیلیپ هاموند همتای انگلیسی اش در لندن در شامگاه دوشنبه، از رهبران اروپا خواست که به دور از خشم و عصبانیت، مذاکرات خود را با انگلیس در مورد خروج این کشور از اتحادیه اروپا پیش ببرند.

به گزارش ایرنا، وزیر خارجه آمریکا در نشست مشترک خبری‌اش با هاموند در لندن، با بیان اینکه هرگونه عدم خویشتن‌داری می‌تواند عواقب برگزیت را به فراتر از اروپا گسترش دهد، از رهبران دو طرف خواست که در جریان مذاکرات مربوط به برپایی روابط جدید، انتخاب عقلانی صورت دهند.
جان کری تصریح کرد: رهبران دو طرف در قبال بازگرداندن اطمینان ( به جامعه بین الملل) با استفاده از انتخاب‌های عقلانی در روزهای در پیش رو مسئول هستند.
هاموند نیز در این نشست خبری ضمن ابراز امیدواری از اینکه مذاکرات در پیش رو با طرف‌های اروپایی دوستانه باشد، گفت درک می‌کند که چرا بسیاری در اتحادیه اروپا از نتیجه همه‌پرسی ناراحت هستند.
وی بیان داشت: زخم ایجاد شده ( ناشی از برگزیت) کاملا تازه است. تنها 96 ساعت از همه‌پرسی گذشته و برای بهبود این جراحت ایجاد شده نیازمند زمان هستیم.
هاموند افزود: ما عکس‌العمل برخی از شرکای اروپایی‌مان را درک می‌کنیم چرا که آنان نگران از سرایت نتایج این‌همه پرسی هستند.
وزیر خارجه انگلیس افزود: برخی مسایل به لحاظ سیاسی تکان‌دهنده هستند و ما شاهد اوج‌گیری حمایت از احزاب راست افراطی در برخی از کشورهای اروپایی هستیم و ما در همه‌پرسی انگلیس نیز این مساله را شاهد بودیم و این چیزی است که بایستی با آن مقابله کنیم .
وی افزود: در اینجا هنوز منافع اقتصادی مشترکی وجود دارد که می‌توانیم با یکدیگر همکاری کنیم و قصور در این همکاری سبب زیان دو طرف خواهد شد.
هاموند افزود: همان‌طور که جان کری اشاره کرد ما بایستی خویشتن‌دار باشیم چرا نیاز ما به همکاری یک حقیقت است.
وزیر خارجه انگلیس به دنبال دیدارش با جان کری همتای آمریکایی‌اش در لندن در یادداشتی در صفحه توئیترش نوشت: روابط دو کشور ( به‌رغم برگزیت) همچنان قوی و حیاتی باقی خواهد ماند.
وی افزود: انگلیس در خارج از اتحادیه اروپا به دنبال همکاری نزدیک و قوی اقتصادی با 27 عضو این اتحادیه و نیز سایر کشورهای جهان است.
هاموند اضافه کرد: انگلیس همچنان به نقش جهانی‌اش در چارچوب سازمان ملل، ناتو و کشورهای مشترک‌المنافع و نیز گروه 20 دنبال خواهد کرد.
جان کری نیز که بعد از دیدار با مقامات اتحادیه اروپا در بروکسل وارد لندن شده بود، در یادداشتی در صفحه توئیترش گفت که روابط ویژه آمریکا و انگلیس براساس منافع، ارزش و تحمل بنا شده است .
وی گفت که در جریان دیدارش با هاموند در مورد مسایل مرتبت با نشست ناتو ، گروه تروریستی داعش و نیز بحران سوریه گفت‌وگو کرده است.
این اولین سفر یک مقام‌ عالی آمریکا به انگلیس بعد از رأی شوک آور انگلیسی ها به خروج از اتحادیه اروپا در همه‌پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) است.
وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه و پیش از سفر به لندن، در یک نشست خبری به همراه 'فدریکا موگرینی' مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل گفت که هرچند نتیجه همه‌پرسی انگلیس آن‌طور که می‌خواسته، نشد، اما او به نتیجه این‌همه پرسی احترام می‌گذارد.
وی بیان داشت: 'نتیجه این رأی آن طوری که پرزیدنت اوباما و من و دیگران می‌خواستند نبود، اما این معنی دموکراسی است و باید به آن احترام بگذاریم. و اکنون وظیفه رهبران است که رأی مردم را به اجرا بگذارند و آن را به نحوی انجام دهند که مسئولانه، قابل‌درک و اندیشمندانه است و امیدوارم راهبردی باشد.'
وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: 'مهم‌ترین موضوع این است که ما در مقام رهبران، درروند خروج بریتانیا تا جایی که ممکن است، تداوم، ثبات و قطعیت به وجود آوریم تا بازار درک کند راه‌هایی وجود دارد که اختلال در بازار به حداقل برسد، راه‌هایی وجود دارد که هوشمندانه در مسیری پیشرفت کنیم که ارزش‌ها و منافع مشترکمان حفظ شوند.'
جان کری در همین حال افزود: آمریکا به قدرت اتحادیه اروپا توجه دارد. مساله مهم اکنون تمرکز بر منافع و ارزش‌های مشترک با انگلیس است.
وی درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا گفت: به‌طورقطع این موضوع تبعاتی خواهد داشت اما آمریکا در حد توان خود، سعی می‌کند دوره گذار خروج این کشور از اتحادیه اروپا با مشکلات کمتری انجام شود.
'جان کری' همچنین اعلام کرد: همه پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا 'ذره ای' بر نشست آینده سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که 8 و 9 ماه ژوئیه در شهر ورشو پایتخت لهستان برگزار خواهد شد، تأثیر نمی گذارد و نشست مذکور با قدرت برگزار خواهد شد.
سفر کری در آستانه برگزاری نشست سران اروپا در بروکسل با حضور دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس صورت می‌گیرد.
در نشست دوروزه رهبران کشورهای اروپایی در بروکسل، بر روی مساله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بحث خواهد شد.
براساس گزارش‌های منتشرشده کامرون تنها در نشست روز سه‌شنبه بروکسل حضور خواهد داشت و در نشست رهبران اتحادیه اروپا در روز چهارشنبه غایب بزرگ خواهد بود.
دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه در اولین نشست مجلس عوام بعد از همه پرسی روز 23 ژوئن که منجر به برگزیت شد، ضمن رد برگزاری همه پرسی مجدد گفت: انگلیس در این مرحله ماده 50 پیمان لیسبون که ناظر بر روند خروج این کشور از اتحادیه اروپا است را فعال نخواهد کرد.
او گفت: «مذاکره با اتحادیه اروپا باید در دوران نخست وزیر جدید آغاز شود و به نظر من این حق نخست وزیر جدید است که درباره زمان مذاکرات و نیز اجرای ماده 50 و آغاز روند قانونی خروج از اتحادیه اروپا تصمیم بگیرد.»
وی همچنین تصریح کرد که فعال کردن ماده 50 تصمیمی است که تنها دولت انگلیس در مورد آن تصمیم خواهد گرفت.
دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس پیش ‌از این گفته بود که ماده 50 پیمان لیسبون را در صورت رأی مردم کشورش به خروج، بدون تاخیر بی‌مورد فعال خواهد کرد و به‌این‌ترتیب روند ترک اتحادیه اروپا را به حرکت می‌اندازد.
دیوید کامرون نخست وزیر و رهبر حزب محافظه کار انگلیس روز جمعه گذشته در واکنش به رای شوک آور انگلیسی ها به برگزیت اعلام کرد قصد دارد در اکتبر از سمتش استعفا دهد اما تا آن زمان به فعالیتش ادامه خواهد داد.
او همزمان با اعلام استعفای خود، مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا را نیز به نخست وزیر بعدی که به عنوان جانشین او انتخاب می شود، سپرد.
براساس گزارش های منتشر شده کمیته‌ای که مسئول انتخاب رهبر حزب محافظه کار است اعلام کرده است که رهبر این حزب تا 2 سپتامبر (12 شهریور) انتخاب می‌شود.
اما رهبران اروپایی گفته اند که با توجه به رای مردم انگلیس به برگزیت، ماده 50 لیسبون بایستی هر چه سریع فعال و مذاکرات لندن با اتحادیه اروپا شروع شود.
'آنگلا مرکل' ، 'فرانسوا اولاند' و 'ماتئو رنتسی' رهبران آلمان، فرانسه و ایتالیا امروز در برلین تاکید کردند که تا زمانی که انگلیس ماده پنجاه پیمان لیسبون را برای خروج از اتحادیه اروپا فعال نکند حاضر به گفت وگوهای غیر رسمی در این باره با این کشور نیستند.
فرانسوا اولاند و ماتئو رنتسی تاکید کرده اند که روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در اسرع وقت باید انجام شود و این اتحادیه بر چالش‌هایی که پیش روی 27 کشور عضو قرار دارد متمرکز شود.
رای به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در روز پنجشنبه گذشته ، باعث بی‌ثباتی بازار بورس لندن و سایر بورس های اروپایی شده و پوند انگلیس به ضعیف‌ترین وضعیت در قبال دلار در 31 سال اخیر رسید.
در همه‌پرسی روز پنجشنبه گذشته 51.9 درصد مردم به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1درصد آنها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.
در جریان همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ، موافقان برگزیت 17 میلیون و 410 هزار و 742 رأی و مخالفان برگزیت 16‌میلیون و 141 هزار و 241 رأی آورده‌اند.

52261
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =