گزارش شش ماهه «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل متحد درباره اجرای قطعنامه 2231 با محوریت برجام در 19 صفحه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از ایرنا، گزارش شش ماهه «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل متحد درباره اجرای قطعنامه 2231 با محوریت برجام در 19 صفحه منتشر شد و آنچه نارضایتی ایران را به دنبال داشته، طرح مسائل خارج از موضوع و اتهام های بی اساس بوده که تحت فشار سیاسی آمریکا وارد شده است.

با وجود اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) به عنوان نهاد راستی آزمایی برجام تعیین شده، با این حال دبیرکل سازمان ملل نیز باید هر شش ماه یکبار، گزارش اجرای قطعنامه 2231 را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه دهد.

اکنون متن نخستین گزارش بان کی مون که تا کمتر از شش ماه دیگر سکان دبیرکلی را به شخص دیگری می سپارد، در هشت سرفصل و دو ضمیمه منتشر شده است.

در طول سالیان گذشته بارها کارشناسان باسابقه و مدیران ارشد برخی نهادهای بین المللی، بان کی مون را ضعیف ترین رئیس دبیرخانه سازمان ملل دانسته اند که بیش از حد، از آمریکا تعبیت کرده و در تمامی مسایل و موارد همراه و همسوی مقام های آمریکایی اظهار نظر و تصمیم گیری می کند.

سرفصل های گزارش بان به تاریخ 12 ژوئیه 2016 (22 تیر 1395) به ترتیب (1) مقدمه (2) توصیه ها و یافته های کلیدی (3) اجرای مفاد مرتبط با موضوع هسته ای (4) اجرای مفاد مرتبط با موشک های بالستیک (5) اجرای مفاد مرتبط با تسلیحات (6) مسدودسازی اموال (7) منع تردد [اشخاص و نهاد های تعیین شده] و (8) اقدام های صورت گرفته از جانب دبیرخانه سازمان ملل در حمایت از شورای امنیت و تسهیل کننده اجرای قطعنامه 2231 نام گرفته است.

در بخش مقدمه در چهار بند به تاریخچه شکل گیری توافق هسته ای، تصویب قطعنامه 2231 و لغو شش قطعنامه قبلی این شورا اشاره شده و آمده که این گزارش به درخواست شورای امنیت و رئیس وقت این شورا تنظیم شده است.

سرفصل دوم این گزارش به توصیه ها و یافته های دبیرکل در شش ماه گذشته اختصاص یافته و بخش اصلی این گزارش است. موضوع های بیان شده در این سرفصل در بخش های بعدی به تفصیل و با جزئیات بیان شده است.

بان کی مون نخست پایبندی ایران به تعهدات هسته ای تحت سند برجام را مورد تایید و تقدیر قرار داده است.
دبیرکل با اشاره به اینکه آژانس انرژی اتمی از زمان اجرای برجام وظیفه نظارت بر فعالیت های ایران را بر عهده داشته، تاکید می کند که تاکنون هیچ گزارشی درباره نقض برجام توسط ایران، منتشر نشده است.

وی همچنین به بخشی از نگرانی های مطرح شده از سوی ایران در زمینه بهره مندی کامل از منافع توافق هسته ای از جمله قانون محدودیت ویزای آمریکا و مصادره اموال بانک مرکزی اشاره و تاکید می کند که چالش های اجرایی، بخشی از هر توافق، به خصوص توافقی به پیچیدگی برجام است.

بان به درخواست از تمام طرف ها برای اجرای کامل تعهد های خود در قالب برجام و حل چالش ها در فضای همکاری، حسن نیت و تعامل بسنده کرده و پایبندی آمریکا و اتحادیه اروپا در مسیر بهره مندی همه طرف ها از منافع توافق هسته ای، از جمله مردم ایران را مورد تقدیر قرار داده است. توضیحات تکمیلی این بخش در ضمیمه یک گنجانده شده است.

بان کی مون در بخش دیگری از این گزارش، نگرانی خود درباره آزمایش های موشک های بالستیک ایران در مارس 2016 (اسفند 1394) را مطرح کرده و از جمهوری اسلامی ایران خواسته است که با توجه به پتانسیل این آزمایش ها در افزایش تنش های منطقه، از این گونه اقدام ها خودداری کند.
بان کی مون در همین رابطه در سرفصل چهارم با عنوان اجرای مفاد مرتبط با موشک های بالستیک، ضمن اشاره به بی نتیجه ماندن نشست های شوری امنیت درباره اینکه آیا این آزمایش ها نقض برجام بوده است یا خیر، می افزاید که تصمیم گیری در این رابطه بر عهده شورای امنیت است؛ با این حال وی در ادامه مدعی شده که آزمایش های موشکی ایران خلاف روح سازنده توافق هسته ای است.
در بخش دیگری از گزارش، بان به ادعای آمریکا در توقف یک محموله سلاح از مبدا ایران به مقصد یمن در دریای عمان اشاره و نگرانی خود را در این رابطه مطرح کرده است.

وی با اشاره به اینکه ایران این موضوع را تکذیب کرده، می افزاید که سازمان ملل از همه اعضا می خواهد که با پایبندی به برجام، هر نوع گزارش را در موارد مشابه به شورای امنیت و دبیرخانه سازمان اطلاع دهند.
بان در بند نامربوط دیگری آورده است : مایلم که توجه شورای امنیت را به مشارکت نهاد های ایرانی در پنجمین نمایشگاه دفاعی عراق جلب کنم که در ماه مارس در بغداد برگزار شد و هیچ درخواستی از سوی ایران برای انتقال سلاح به عراق به شورای امنیت ارائه نشده بود.
وی ادامه داد که ایران بعدها به دبیرخانه سازمان ملل گفته است که از دیدگاه تهران، این اقدام با توجه به عدم انتقال مالکیت سلاح، نیازی به اخذ مجوز نداشته است. بان از شورای امنیت خواست که در رابطه با مفاد ذکر شده در برجام شفافیت لازم را ارائه دهد.
دبیر کل سازمان ملل با ادعای اینکه یک سازمان ایران به عنوان یک نهاد نام برده شده در لیست تحریم های شورای امنیت در این نمایشگاه حاضر بوده است و همچنین سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس به تازگی به عراق سفر کرده است، خواستار واکنش مناسب طبق مفاد برجام شد.
این اظهار نظر غیر مرتبط درباره با سفر سردار سلیمانی به عراق، هیچ ارتباطی با هیچ کدام از بندهای برجام ندارد و موضوع تازه ای است که بنا به زیاده خواهی های آمریکایی ها بیان شده است و سفر مقام ها و مسئولان کشورها به هیچ کشور و یا سازمانی ارتباط ندارد.
وی ادامه داد که عراق با وجود اعلام اینکه بر تمام تعهد های خود در چارچوب قطعنامه 2231 شورای امنیت واقف بوده است، این قطعنامه را طولانی، فنی و گیج کننده توصیف کرده و این موضوع بیانگر اهمیت افزایش آگاهی در رابطه با این سند و نیز تعهدهای طرفین است.

شایان ذکر است ؛ موارد ادعایی ذکر شده، در بخش های مختلف این گزارش با جزئیات بیشتر بیان شده است. گزارش بان کی مون به علت طرح همین موارد نامرتبط، واکنش های تندی را در پی داشته است.

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در این رابطه خاطرنشان کرد که ابراز نگرانی این گزارش نسبت به آزمایش های موشکی ایران، اقدامی کاملاً مغرضانه و جانبدارانه است، چرا که برخلاف نص صریح قطعنامه 2231 و صرفاً با استناد به معیارهای اعلام شده توسط آمریکا و با زیر پا گذاردن کلیه اصول حرفه ای و کاملا خارج از حیطه اختیارات دبیرکل مطرح شده است.
وی در این رابطه افزود که این گزارش، تحت فشار آشکار آمریکا بر دبیرخانه سازمان ملل تنظیم شده و اتهامات وارده در آن علیه جمهوری اسلامی ایران بی اساس است.

در عین حال، نمایندگان دائم آمریکا و روسیه در سازمان ملل نیز در نشست عصر دوشنبه شورای امنیت، این گزارش را محکوم کردند.
«سامانتا پاور» نماینده آمریکا در این رابطه گفت با وجود اینکه ایران هم باید در این گزارش، فرصت یابد تا اعتراض خود به روند کاهش تحریم ها تحت توافق هسته ای را مطرح کند، شورای امنیت چنین اختیاری را برای دبیرکل در نظر نگرفته است.
«ویتالی چورکین» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد نیز در این نشست، با انتقاد از گزارش اخیر دبیر کل سازمان ملل، آن را مانعی بالقوه در مسیر اجرای برجام توصیف کرد.

منابع نزدیک به مذاکره کنندگان هسته ای می گویند که «بان کی مون» که نقشی در توافق تاریخی هسته ای نداشته است و طبیعتا اطلاعی از ظرافت های توافق و جزئیات آن ندارد، تحت تاثیر همان گروه های فشاری قرار گرفته است که وی را وادار به حذف نام عربستان از فهرست ناقضان حقوق کودکان کردند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 557946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =