اقتصادنیوز نوشت: در پی تحولات بازار های بین‌المللی، دومین هفته معاملاتی مردادماه سال جاری با رونقی مثال زدنی به پایان رسید.

در پی تحولات بازار های بین‌المللی، دومین هفته معاملاتی مردادماه سال جاری با رونقی مثال زدنی به پایان رسید. انتشار آمار اقتصادی نامطلوب آمریکا در کنار اعلام کمتر از انتظار سیاست‌های محرک پولی بانک مرکزی ژاپن در روز جمعه گذشته موجب تضعیف شاخص دلار و به تبع آن صعود انس طلای جهانی شد. به نحوی که ارزش این فلز ماندگار موفق به لمس بالاترین رقم (بیش از 1354دلار) طی سه هفته اخیر شد. این در حالی بود که بازارهای داخلی در آن روز و حتی روز بعد از آن در تعطیلات به سر می بردند.

با وجود این، در اولین روز کاری هفته (یکشنبه) با تاثیر پذیری از دگرگونی‌های بازارهای جهانی، بازار آتی با گپ حدوداَ 10 هزار تومانی در محدوده‌ای سبز گشایش یافت . اگرچه مبادلات پس از ثبت سقف قیمت روزانه روندی نزولی به خود گرفتند، اما کماکان در سطوحی بالاتر از قیمت‌های تسویه قبلی به ادامه فعالیت پرداختند.

هیجانات معامله گران بازار آتی سکه در واکنش به رخدادهای جهانی در میانه جلسه معاملاتی فروکش کرد و رفته رفته از سرعت مبادلات کاسته شد. در مجموع، بر خلاف رسم یکشنبه‌ها، بازار با حجم معاملاتی بیش از 9490 معامله شاهد رونق قابل توجهی بود. به طوری‌که حجم داد و ستدها به نسبت به روز مشابه در هفته پیش رشدی فراتر از 173 درصد را تجربه کرد.

روز دوشنبه، مصادف با اولین روز کاری بازارهای بین‌المللی، بازار معاملات آتی پیرو کاهش بهای فلز گرانبها در ناحیه قرمز آغاز به کار کرد. پس از آن مبادلات روندی نزولی در پیش گرفتند که منجر به قرمز پوش شدن تابلو معاملاتی شد. با این که طی جلسه معاملاتی آن روز، مبادلات در برخی از مواقع روندی صعودی داشتند اما این روند آن قدر قوی نبود که داد و ستدها را در محدوده سبز قرار دهد. از این رو در طول جلسه مذکور میانگین موزون قیمت‌های سررسیدها پایین‌تر از قیمت‌های تسویه پیشین رقم خوردند.

در سومین روز کاری هفته، با افزایش ارزش هر واحد طلا (در لحظاتی قبل از شروع بازار آتی سکه) همه سررسیدها به جز سررسید آبان در محدوده‌ای مثبت بازگشایی شدند. از آنجایی که قیمت تسویه سررسید آبان ماه در روز دوشنبه بر اساس میانگین موزون قیمت‌های یک ساعت پایانی جلسه معاملاتی محاسبه شده بود (درحالی که قیمت تسویه دیگر سررسیدها با احتساب قیمت‌های کل معاملات رقم خورده بود)، بنابراین این سررسید بر خلاف سایر سررسیدها در ناحیه منفی گشایش یافت. با شروع بازار، داد و ستدها روندی نزولی اما ملایم در پیش گرفتند و پس از چند افت و خیز آرام همراستا با جهش بهای فلز زرد راه صعود در پیش گرفتند؛ به گونه‌ای که از قیمت‌های آغازین نیز پیشی گرفتند.

روز سه‌شنبه نیز در پی انتشار آمار اقتصادی ناامیدکننده (مانند شاخص درآمد شخصی آمریکا) و به دنبال آن خیز انس طلا و لمس بالاترین قیمت (1367 دلار) از 21 تیرماه ، بازار آتی از رونق قابل ملاحظه‌ای برخوردار شد، به نحوی که بیشترین حجم معاملات این هفته با رقمی بالغ بر 21 هزار و 290 معامله به این روز اختصاص داشت. همچنین حجم معاملات این روز رشدی بیش از 109 درصد را نسبت به میزان معاملات روز قبل به ثبت رساند.

روز چهارشنبه، بازار آتی سکه به اتفاق همه سررسیدها در ناحیه سبز گشایش یافت. علی رغم روزها و هفته‌های قبل سررسید دی ماه آخرین سررسیدی بود که در این روز گشایش یافت. درحالی که اغلب، سررسید کم طرفدار آبان دیرتر از دیگر سررسیدها گشوده می‌شد. در ساعات ابتدایی، معاملات روندی نزولی داشتند که پس از گذشت اندک زمانی، با تثبیت قیمت فلز ارزشمند در کانال 1360 دلاری تغییر مسیر داده و رو به رشد نهادند. با انتشار آمار بهتر از پیش‌بینی اشتغال بخش غیرکشاورزی و غیردولتی در ساعت 16 و 45 دقیقه و ریزش بهای طلای جهانی، بازار آتی نیز با افت همراه شد؛ به گونه‌ای که این نوسان بازار آتی را رونق بخشید و مبادلات با سرعتی بیش از پیش انجام گرفت.

در آخرین روز کاری هفته، بازار آتی پیرو کاهش فلز زرد کار خود را در محدوده‌ای منفی آغاز کرد. در ادامه، مبادلات روندی نزولی در پیش گرفتند و تابلو معاملاتی را یکپارچه قرمز رنگ کردند. در حالی که معامله‌گران در شرایط انتظار برای اعلام نتایج نشست بانک مرکزی انگلیس به سر می‌بردند با احتیاط دست به معامله می‌زدند و تا قبل از اعلام نتایج اجلاس مذکور بازار جنب و جوش چندانی نداشت. اما با انتشار خبر کاهش نرخ بهره انگلیس از 0.5 درصد به 0.25 درصد ناگهان فنر طلا رها شده و بهای این فلز ارزشمند به رقم 1359 دلار رسید و به دنبال آن قیمت‌های آتی سکه به پرواز درآمدند. به این ترتیب نیم ساعت پایانی آخرین جلسه معاملاتی هفته، همراه با هیجانی وصف نشدنی سپری شد.

حجم کل معاملات طی هفته دوم مرداد ماه نسبت به هفته ماقبل بیش از 23 هزار معامله افزایش داشته و با رشدی بیش 45 درصد مواجه بوده است.

با اعلام آمارهای اشتغال ماه جولای آمریکا ( ایجاد 255 هزار فرصت شغلی جدید و نرخ بیکاری 6.9 درصد) در روز جمعه شاخص دلار تقویت شده و ارزش طلای جهانی به کمتر از 1347 دلار رسید. بنا به گفته کارشناسان این افت قیمت فلز زرد به کام فروشندگان روز پنجشنبه بود. چرا که، فروشندگانی که با افزایش قیمت‌ها در دقایقِ پایانیِ آخرین روز کاری بازارهای داخلی موفق به بستن موقعیت‌های خود نشدند می‌توانند در اولین روز کاری هفته در غیاب انس طلا در قیمت‌های پایین، اقدام به بستن موقعیت‌های باز خود کنند. بنابراین با این روند از نگاه کارشناسان تصور کاهش قیمت‌ها و افزایش حجم دادو ستدها در اولین روز کاری هفته دور از ذهن نیست.
22535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 564252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =