ایسنا نوشت:نمایندگان مجلس برای دومین بار از ابتدای مجلس دهم تاکنون با تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی مخالفت کردند.

60 نفر از نمایندگان با امضای طرحی تقاضای تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند که حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع و معادن به عنوان یکی از طراحان، این طرح را در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس مطرح کرد.

نمایندگان نیز بعد از استماع نظرات طراح، مخالف و موافق تشکیل کمیسیون ویژه،‌ با 88 رأی موافق، 102 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 245 نماینده حاضر در مجلس با تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی مخالفت کردند.

این در حالی است که در ابتدای تشکیل مجلس دهم نیز نمایندگان با طرح تشکیل چنین کمیسیونی با نام کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی و نظارت بر اصل 44 مخالفت کرده بودند.

موافقان و مخالفان چه گفتند؟

در شرایطی نمایندگان با طرح تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی برای دومین بار در طول مجلس دهم مخالفت کردند که طراحان چنین کمیسیونی تأکید داشتند که کمترین کار در سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل ایجاد کمیسیون ویژه است. حال اینکه مخالفان بر این اعتقاد بودند که نباید اقتصاد مقاومتی در یک کمیسیون خاص متمرکز شود و تمامی کمیسیون‌های تخصصی وظیفه پرداختن به این موضوع را دارند.

یکی از طراحان این طرح حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان بود که در توضیح لزوم طرح چنین تقاضایی گفت: طبق ماده 44 آیین‌نامه کمیسیون ویژه در مسائل مهم، ویژه و استثنائی در مجلس تشکیل می‌شود و گزارشاتی را ارائه خواهد کرد.

به گفته وی، شرایط فعلی اقتصادی از لحاظ وضعیت رکود، بیکاری و موانع سد راه تولیدکنندگان استثناء است و باید همه برای رفع آن تلاش کنند. این عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه مقام معظم رهبری در ملاقات مسئولان موکداً بر ضرورت برون‌رفت از شرایط رکود تأکید دارند، گفت: در سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل از مجلس انتظار می‌رود که متناسب با وظایفش ورود پیدا کند و در صورت وجود خلأهای قانونی و لزوم اصلاحات نیز آن را به سرانجام برساند.

وی با تأکید بر اینکه فعالیت کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی با فعالیت سایر کمیسیون‌ها هم‌پوشانی و همگرایی دارد،‌ گفت: طبق این طرح 15 عضو کمیسیون در صحن علنی انتخاب می‌شوند که می‌توانند به موارد مربوط به اقتصاد مقاومتی رسیدگی کنند.

جهانبخش محبی‌نیا عضو کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان مخالف این طرح، گفت: تشکیل این کمیسیون به این معناست که اقتصاد مقاومتی از کمیسیون‌های تخصصی گرفته شود که این باعث گرفتن انگیزه از سایر کمیسیون‌های تخصصی می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز کشور در مرحله عادی نیست، گفت:‌ تمامی کمیسیون‌ها باید بحران آب، بیکاری، سیاست‌های مالی و پولی کشور را اصلاح کنند. چون وجود 5 میلیون بیکار عذابی برای همه ما شده و باید فکری برای رفع آن صورت گیرد.

نماینده میاندوآب با بیان اینکه طبق برنامه ششم باید به رشد اقتصادی 8 درصد دست پیدا کرد، گفت: در حال حاضر در خوش‌بینانه‌ترین حالت رشد اقتصادی به 3 درصد هم نمی رسد آن هم در شرایطی که 5 میلیون بیکار و 11 میلیون حاشیه‌نشین داریم که باید فکری برای این معضلات کنیم. چون مشکل سوریه نیز با حاشیه‌نشین‌ها به وجود آمد که آنها در وسط دمشق با مخالف‌های دولت یکی شده و این وضعیت را به وجود آوردند.

محمدقسیم عثمان عضو هیأت رئیسه مجلس نیز به عنوان موافق این طرح، گفت: حداقل اقدام مجلس در سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل تشکیل کمیسیون تخصصی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وی با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی تنها مختص مباحث اقتصادی نیست و ابعاد دیگر اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را شامل می‌شود، افزود: طبیعتاً پرداختن به تمامی این موضوعات به کمیسیون فرابخشی نیاز دارد که چنین کمیسیونی در مجلس وجود ندارد.

به گفته عثمانی در حال حاضر کشور از لحاظ وضعیت رشد اقتصادی، بیکاری، معیشت، رکود، درآمدهای دولت، قدرت پول ملی و تولید ناخالص ملی در شرایط استثنائی قرار دارد که در این شرایط استثنائی کمترین کار مجلش تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی است تا در آن طرح‌ها و پیشنهاداتی ارائه شود که بتواند به بهبود وضعیت کشور کمک کند.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 565791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =