شرق نوشت: پشت‌صحنه سینمای ایران همیشه برای فیلم‌سازان جذاب است. مرور عکس‌های پشت صحنه در فیلم‌های سینمای ایران در چند سال اخیر نشان می‌دهد توجه پررنگ فیلم‌سازان به این مضمون، در یک مسیر تدریجی اتفاق افتاده است.

در طول زمان همواره یکی از وجوه جذاب سینما برای مخاطبان اشراف بر پشت صحنه و شرایط حاکم بر آن و مناسبات و روابطی بوده که بر این کارخانه رؤیاسازی حاکم است. درواقع تماشاگران به همان نسبت که دوست دارند به سینما بروند تا داستان و وقایع یک فیلم را ببینند، باور کنند و قانع شوند، علاقه دارند از چگونگی تبدیل‌شدن این رؤیا و داستان به واقعیت آگاه شوند. از وجه روانی، این اشراف نه‌فقط جذابیت نمایش و تصویر‌سازی را کم نمی‌کند، بلکه شرایطی فراهم می‌آورد تا مخاطب در عین باور بی‌واسطه جادوی سینما و همراهی با فیلم، بتواند نگاهی فراتر از روح حاکم بر اثر به کلیت آن داشته باشد. این مهم کمک می‌کند تا مخاطبان سینما به‌تدریج حرفه‌ای و صاحب سلیقه شوند و با گذر از لایه‌های ابتدایی هر فیلم، به‌نوعی با هسته درونی و زیرلایه‌های آن ارتباط برقرار کنند. به‌این‌ترتیب است که شاید بتوان امیدوار بود مجموعه‌ای از عوامل دست‌به‌دست هم دهند تا جایگاه سینما از یک سرگرمی صرف نزد مخاطبان ارتقا پیدا کرده و به رسالت فرهنگی خود نزدیک شود. در مستندنگاری سینما این مستندنگار است که با به‌کارگیری ترکیبی خاص در کنار سایر مسائل تکنیکی، به بیان و بازگویی بخشی از زندگی سینمایی می‌پردازد. گاهی هدف صرفا مستندسازی و آگاه‌کردن دیگران است و گاهی با به‌کارگیری هوشمندانه ابزار، مخاطب به سمت‌وسویی خاص که از نظر مستندنگار، مسیر درست محسوب می‌شود، سوق داده می‌شود. البته در مواردی که فقط به‌تصویرکشیدن واقعه‌ای مدنظر باشد، اینکه از چه وجهی و با چه دیدی به موضوع نگریسته شود، نیز به انتخاب مستندنگار وابسته است. عکس‌ها سندهایی انکارنشدنی هستند. به‌همین‌دلیل عکس‌های سینمایی در سراسر دنیا، در دسته ارزشمند‌ترین عکس‌ها شمرده می‌شوند و عکاسان سینمایی همیشه قشر قابل احترامی برای سینماگران و مردم بوده‌اند. عکاسان سینمایی مسئول رفتاری که در عکس‌ها ثبت می‌شود، هستند. آنها به‌عنوان چشم یک کارگردانی که حضور ندارد، عمل می‌کنند، تا بدون دخالت واژه‌ها که می‌توانند حس و برداشت بازیگران و نویسنده را نیز منتقل کنند، واقعیت را عریان، همان‌طور که هست بدون دخل‌وتصرف به مردم نشان دهند. «قاتل اهلی» جناب مسعود کیمیایی مملو از مستندنگاری‌های نهفته‌ای است که فقط کافی است با نگاهی تیزبینانه آنها را که بین گذشته و آینده قرار دارند (حال) ثبت‌وضبط کرد. بیان واژه عکس از ایشان به جای پلان و تصویر در زمان فیلم‌برداری، خود نشان‌دهنده وجود بهترین عکس (هم عکس و هم پلان) در هر میزانسن است و اهمیت وجود عکس سینما را در گذشته، حال و آینده به اثبات می‌رساند. زیبایی‌شناسی همیشگی مسعود کیمیایی در دکوپاژ، انگیزه همه هنرپیشه‌ها، نورپردازی پخته و تحسین‌شده فیلم‌بردار، اهمیت و رسالت عکس برای تهیه‌کننده و همچنین طراحی صحنه و لباس بجا و همراهی گریم درجه‌یک، از ویژگی‌های عکس‌های فیلم «قاتل اهلی» است.

 

*این یادداشت نوشته مهدی دلخواسته؛عکاس فیلم سینمایی «قاتل اهلی» است.

 

5858

 

 

کد خبر 567593

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار