مدیر دفتر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی از رفع تصرف 347 هکتار بستر و حریم رودخانه‌ها از ابتدای امسال خبر داد.

به‌گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، "حمید میرقاسمی" با اعلام اینکه جمعیتی که در معرض تهدید سیل قرار دارد بیشتر از سایر پدیده‌های طبیعی دیگر است و در سال‌های گذشته مبالغ بسیاری صرف جبران خسارات ناشی از سیل شده است، عنوان کرد: پدیده سیل به‌رغم همه پیچیدگی‌هایش قابل بررسی و مطالعه بوده و تا حدودی قابل پیش‌بینی است و می‌توان در جهت مهار و کاهش خسارات ناشی از آن راه حل‌های مناسبی برای پیشگیری و جلوگیری از آن اتخاذ کرد.
وی تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی افزایش تعداد رخدادهای سیل در سال‌های اخیر تصرف بستر و حریم رودخانه‌ها، مسیل‌ها، ایجاد اعیانی و دخل و تصرف غیر مجاز توسط اشخاص است.

وی ادامه داد: بر این اساس برنامه‌ریزی و انجام اقدامات جامع برای پیشگیری و کاهش خسارات سیل در قالب طرح‌های مطالعاتی و اجرایی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

میرقاسمی گفت: طبق اصل 45 قانون اساسی و قانون توزیع عادلانه آب مصوب 1361 بستر و حریم رودخانه جزو انفال و ثروت عمومی محسوب می‌شود و هرگونه دخل و تصرف و ساخت و ساز در بستر و حریم زیست محیطی رودخانه‌ها ممنوع بوده و در صورت مشاهده بر اساس قوانین تخریب می‌شود.

وی پیامدهای تصرفات بستر و حریم رودخانه‌ها را تشدید حوادث سیل، آلودگی منابع آب، کاهش تغذیه منابع آب سطحی و زیرزمینی، آب گرفتگی معابر و سیلابی شدن رودخانه‌ها عنوان کرد و افزود: از ابتدای سال 95 تاکنون 347 هکتار از اراضی بستر و حریم رودخانه‌های استان خراسان رضوی بازگشایی و رفع تصرف شده است.

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 579203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =