ایرنا نوشت: مطبوعات عربستان در شماره های امروز خود بر قانون آمریکایی ' عدالت علیه حامیان تروریسم ' شناخته شده به قانون 'جاستا' تمرکز یافتند. این قانون به خانواده های قربانیان یازدهم سپتامبر اجازه می دهد تا علیه عربستان اعلام شکایت کرده و این کشور را مورد بازخواست و پیگرد قضائی قرار دهند.

کنگره آمریکا با نادیده گرفتن وتوی رئیس جمهور باراک اوباما علیه این قانون، چهارشنبه گذشته آن را به تصویب رساند و با این اقدام خود مقامات سعودی و سران کشورها و رسانه های گروهی وابسته به آل سعود را به شدت خشمگین کرد.
در همین راستا شاهزاده محمد بن نایف ولیعهد عربستان که در هنگام انتشار این خبر در ترکیه بسر می برد، طی اظهارنظر انتشار یافته در روزنامه های عربستان گفت: ' عربستان در این خصوص هدف قرار گرفته است و هیچکس در این رابطه شک ندارد. ما نمی توانیم به آنها بگوییم که ما را هدف قرار ندهید اما نکته حائز اهمیت این است که ما باید تا آنجا که می توانیم خود را تقویت کنیم.'


روزنامه 'عکاظ' در تیتر اصلی صفحه اول خود نوشت: ' آمریکا آمریکا را محاکمه می کند'.
در واقع عکاظ با این تیتر به طور تلویحی می خواهد بگوید که دود حاصل از قانون 'عدالت علیه حامیان تروریسم ' در آینده در چشمان خود آمریکا به عنوان یکی از حامیان اصلی تروریسم در جهان فروخواهد رفت.
عکاظ به نقل از یک مقام مسوول در وزارت خارجه عربستان نوشت: تصویب قانون جاستا برای کشورهای معترض به اصل تضعیف مصونیت حکومت ها یک عامل به شدت نگران کننده است و کنگره آمریکا باید اقدامات لازم جهت در امان ماندن از پیامدهای وخیم ناشی از تصویب این قانون را اتخاذ کند.


جمیل الذیابی سردبیر عکاظ در مقاله ای با عنوان 'ریاض چگونه می تواند با جاستا مقابله کند؟ '.
الذیابی در پاسخ این سوال خود نوشت: ' عربستان به طور حتم قبل از هر کاری باید اصل مقابله به مثل را در پیش بگیرد. از آنجایی که نمایندگی های عربستان در آمریکا از مصونیت برخوردار نیستند پس نمایندگی های آمریکا در عربستان نیزعلیه کسانی که می خواهند دولت آمریکا و یا ارتش این کشور را تحت پیگرد قضائی قرار دهند، نیز مصون نیستند. به ویژه با توجه به اینکه آمریکا تاریخی سرشار از خونریزی دارد و در هزاره جدید رهبری حمله به عراق و افغانستان را عهده دار بود و همچنین برخی از بازداشت شدگان این کشور در گوانتانامو و دیگر نقاط آسیب دیده اند.'


اما روزنامه 'الریاض' از قانون جاستا به عنوان یک 'بن بست برای واشنگتن' نام برد.
الریاض نوشت : ' تمامی نقطه نظرات ابراز شده در این خصوص تا کنون از جمله خود دولت آمریکا معتقد است که این قانون می تواند منافع و شهروندان آمریکا را در معرض خطر قرار دهد زیرا اجرای آن از مرزهای آمریکا فراتر خواهد رفت زیرا شهروندان سایر کشورها نیز حق دارند که در صورت به خطر افتادن منافع شان علیه دولت آمریکا در کشور خود اعلام شکایت کنند. به ویژه با توجه به اینکه بسیاری معتقدند که سیاست ها و اقدامات آمریکا در کشورشان به منافع شان لطمه زده است که به عنوان مثال می توان از دخالت آمریکا در ویتنام و جنگ کره و آمریکای جنوبی و به طور حتم خاورمیانه نام برد.'
روزنامه 'الوطن' با عنوان ' بازی وکلای دفاع آمریکا و جهان را در خطر جاستا گرفتار کرد' اظهارات مقامات دولت آمریکا و در راس آنها 'باراک اوباما' رئیس جمهور و 'جان برینان' رئیس آژانس اطلاعات مرکزی را مورد توجه قرار دادند که نسبت به خطر حاصل از قانون جاستا علیه منافع آمریکا در جهان هشدار دادند و اعلام کردند که این قانون روابط واشنگتن با نزدیک ترین شرکای خود را دچار مشکل و پیچیدگی خواهد کرد.


در گزارش الوطن آمده است: ' هدف کنگره از تصویب این قانون حمایت از حقوق شهروندان آمریکایی نیست بلکه با محاسبات کوته بینانه و غیردقیق در صدد اجرای دستور کار ارائه شده از سوی گروه های فشار است که می خواهند با متهم کردن کشورها به مشارکت در حملات تروریستی و تحت عنوان غرامت مبالغ هنگفتی از آنها به چنگ آورند.'
از سوی دیگر روزنامه سعودی فرامنطقه ای 'الشرق الاوسط' چاپ لندن با پوشش طولانی به موضوع قانون جاستا در تیتر اصلی صفحه اول خود نوشت: ' جاستا نمی تواند عربستان را محکوم کند و گزینه های پاسخگویی بسیار است ' .
الشرق الاوسط مخالفت مقامات آمریکا و سازمان های عربی در آمریکا با قانون یاد شده را بازتاب داد.

52310
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 585318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =