۰ نفر
۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱
رسالتی که به فراموشی سپرده می‌شود

رسانه ملی امسال نیز چند برنامه مناسبتی ویژه ایام محرم را روی آنتن فرستاده، اما به نظر می‌رسد تلویزیون همچنان هدف‌گذاری مناسبی برای پخش برنامه‌های مذهبی‌اش ندارد.

نژلا پیکانیان-  برنامه‌ریزی تلویزیون برای ایام ماه محرم به خصوص دهه اول فقط به پخش سریال‌های مناسبتی محدود نمی‌شود. ساخت و پخش ویژه برنامه‌های متناسب با این ایام نیز معمولا در دستور کار شبکه‌های مختلف قرار می‌گیرد. البته معمولا این رسالت به فراموشی سپرده می‌شود و در نهایت برنامه‌های عادی شبکه‌ها با اندکی تغییر حال و هوای محرم به خود می‌گیرند و با شکل و شمایل شبیه به قبل روی آنتن می‌روند.

نکته قابل توجه دیگر در این میان روشن نبودن هدف اصلی این برنامه‌هاست. این نکته بیانگر آن است که تلویزیون برای برنامه‌های مناسبتی‌اش هم مثل سریال‌ها تدارک ویژه‌ای ندیده است.

اگر بنا را بر این بگذاریم که هر کدام از برنامه‌های ویژه ماه محرم رسالتی بر دوش دارند و آن آگاهی دادن بیشتر به مخاطب در زمینه قیام عاشوراست به راحتی می‌توانیم نتیجه‌گیری کنیم که این رسالت به فراموشی سپرده شده است. بیشتر برنامه‌های مناسبتی تلویزیون در این ایام همان راهی را می‌روند که چندین سال است در تلویزیون باب شده، حضور چند کارشناس و پخش مداحی و مراسم سوگواری استان‌های مختلف، که این‌ها مخاطب را با مسئله تازه‌ای رو برو نمی‌کند و اینجاست که ضرورت تبیین و هدف‌گذاری برنامه‌های مناسبتی مذهبی بیش از پیش به چشم می‌آید.

با این حال در میان چندین برنامه‌ای که امسال در این ایام از شبکه‌های مختلف پخش می‌شوند نام چند برنامه جدید و تازه تولید نیز به چشم می‌خورد. برنامه‌هایی که ساختاری کم و بیش جدیدتر دارند و معلوم است برای پخش در این ماه تولید شده‌اند. در مقابل این دست برنامه‌ها ادامه پخش برنامه‌ای مثل «پایش» و یا «صبح بخیر ایران» هنوز دلیل و منطقی مشخص ندارد. مثل برخی برنامه‌های دیگر ویژه ایام محرم که وقتی به عنوان مخاطب پای آنها می‌نشینیم جز روایت و بررسی قیام عاشورا از سوی چند کارشناس مذهبی اتفاق ویژه دیگری نمی‌بینیم که برای بیننده تازگی بیشتری داشته باشد و آگاهی او را از این واقعه مهم بالاتر ببرد.

در ادامه در گزارشی نگاهی کوتاه داشتیم به برنامه‌های مناسبتی مهم ماه محرم امسال که در میان شان نام چند برنامه با ساختار و محتوایی متفاوت‌تر به چشم می‌خورد.

 

شبکه

نام برنامه  

ساعت پخش  

توضیحات

یک

ولی قولش نه

بین بخش خبری ساعت 19 و 21

 

«ولی قولش نه»، به تهیه‌کنندگی سعید عباسی یکی از برنامه‌های جدید شبکه یک برای ایام ماه محرم است که هر شب به شکل زنده روی آنتن می‌رود. رویکرد این برنامه پرداختن به آثار، تولیدات و محصولات فرهنگی در موضوع عاشوراست که در آن کتاب‌ها، فیلم‌ها و اشعار با حضور صاحبان آثار معرفی و پخش می‌شود. در لابه‌لای این برنامه هر روز مستندهای گزارشی هفت دقیقه‌ای با موضوع برگزاری آداب و رسوم برپایی مجالس عزاداری عاشورا در شهرها و روستاهای کشور، پخش خواهد شد که محمد دلاوری آن را تهیه کرده است. 

دو

تن های تنها

 

هر روز ساعت 17

تن‌های تنها را محمد ابهری برای گروه کودک و نوجوان شبکه دو تهیه کرده است. این برنامه با هدف آشنا کردن نوجوانان با مفاهیم صحیح و عمیق قیام سیدالشهدا (ع) با بهره‌مندی از منابع معتبر در ایام ماه محرم به روی آنتن می‌رود. «دو رکعت عشق»، روایت لحظات درخشان عاشورا به صورت نمایشی و تغزیه، معرفی یاران امام حسین (ع)، روایت کربلا از زبان حضرت علی اصغر (ع)، مقتل خوانی، عکس عاشورا، معرفی شهدای نوجوان، خوانش اشعار برگزیده عاشورایی توسط شعرا، نوحه سرایی و سینه‌زنی نوجوانان در تکایا و ... از بخش های ویژه ای است که در این برنامه طراحی شده است.

دو

کوی محبت

هر شب ساعت 23

 

«کوی محبت» با نگاهی به ابعاد قیام امام حسین (ع) به صورت پخش زنده از حرم سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) به روی آنتن می‌رود. گفت‌وگو با کارشناسانی چون حجت الاسلام ماندگاری، حجت الاسلام امیر انصاریان، حجت الاسلام کازرونی و ... همراه با مداحی ویژه شب های سوگواری از جمله بخش های این برنامه است که هر شب از شبکه دو پخش می‌شود.

دو

عصر خانواده

از شنبه تا چهارشنبه ساعت  18:15

 

شبکه دو در مقایسه با دیگر شبکه‌های سیما امسال با دست پرتری به استقبال ایام سوگواری سیدالشهدا رفته و چندین گروه برنامه سازش تدارک ویژه‌ای برای این ایام دیده اند. «عصر خانواده» نیز یکی دیگر از برنامه‌های امسال شبکه دو است که در گروه خانواده و فرهنگ به تهیه‌کنندگی علی‌اکبر کریمی و سحر رضوی با رویکرد تقویت و ترویج مبانی عزاداری و سوگواری سالار شهیدان در بستر خانواده و لزوم انتقال نسل به نسل باورهای دینی و محبت اهل بیت تهیه و تولید شده است.

دو

فانوس خیال

هر روز ساعت 14

 

«فانوس خیال» را سید حسین حقگو برای شبکه دو تهیه کرده. این برنامه مجموعه مستندی بدیع و خلاقانه از عزاداری‌ها و سوگواری‌های مردم شبه جزیره هند و انعکاس ابراز ارادت شیعیان هندوستان به بارگاه امام حسین (ع) همراه با معرفی آداب و رسوم و نوحه سرایی ویژه این نقطه از جهان است.

سه

منظومه بیداری

 

هر شب ساعت 22:15

گروه فرهنگ و معارف شبکه سه برنامه ای به عنوان «منظومه بیداری» را به تهیه کنندگی هادی پور حامدی  برای نیمه اول محرم تدارک دیده.  این برنامه با حضور کارشناسانی چون حجت الاسلام کارگر، حجت الاسلام دکتر بهروزی لک، دکتر گودرزی و ... به موضوعاتی چون «عاشورا و خانواده»، «عاشورا و تمدن سازی»، «عاشورا و مهدویت»، «گفتمان جهانی امام حسین (ع)»، «تربیت عاشورایی» و ... می‌پردازد.
  این مجموعه تلاش می‌کند واقعه عظیم عاشورا را سرلوحه کار خود قرار دهد و فرهنگ عاشورایی را در جامعه نهادینه کند. از بخش‌های دیگر این مجموعه گزارش‌های مردمی، شعر عاشورایی و گفتگو با شاعران است.

سه

طریقت

 

هر روز به جز جمعه ، ساعت 11:00

طریقت که در ایام ماه محرم از شبکه سه پخش می‌شود، به شخصیت‌های اثرگذار واقعه عاشورا، اولیا و اشقیا  می‌پردازد . طریقت کاری از گروه فرهنگ و معارف اسلامی  در 13 قسمت 20 دقیقه‌ای  به تهیه‌کنندگی علی جهانبخش  است که  صفات بارز این شخصیت‌ها در فضای موشن گرافیک کارشناسی خواهد شد.

چهار

راهی به روشنایی

هر شب ساعت 23:00

 

ویژه برنامه «راهی به روشنایی» کاری دیگر از گروه فرهنگ و اندیشه دینی شبکه چهار است که در ایام سوگواری ماه محرم به روی آنتن این شبکه می‌رود.
ضرورت بازخوانی معاصر، ماهیت و اهداف قیام حسینی، ظرفیت های تمدن میراث عاشورایی، نسبت پیام های اخلاقی و معنوی قیام حسینی با مسائل امروز جهان اسلام، عبرت های عاشورایی، ضرورت قیام حسینی برای گره گشایی از بحران داعش از جمله موضوعاتی است که در این برنامه به آنها پرداخته خواهد شد.  اجرای این برنامه را دکتر مالک شجاعی بر عهده دارد و در هر قسمت با کارشناسانی از جمله دکتر محمدعلی مهدوی راد، دکتر همایون همتی و دکتر احمدرضا خزری به گفت‌وگو می‌نشیند.

پنج

نیمه پنهان

 

هر شب سی دقیقه بامداد

«نیمه پنهان» عنوان برنامه ای گفتگو محور است که با همسران سرداران و شهدای دفاع مقدس مصاحبه می کنند. این برنامه در ایام ماه محرم هر شب 30 دقیقه بامداد پخش می شود. این برنامه فرهنگ ایثار و فداکاری در راه دین در عصر امام خمینی (ره) را  بازخوانی می کند.

پنج

توتیا

 

هر روز ساعت 13

شبکه پنج علاوه بر سایر ویژه برنامه های ماه محرم یک مستند ترکیبی به نام «توتیا» را نیز آماده پخش کرده است. این برنامه در قالب مستند ترکیبی 30 دقیقه ای به موضوع عزاداری و خادمان حضرت سیدالشهدا (ع) می پردازد. عوامل این برنامه ضمن سفر به جای جای ایران و به تصویر کشیدن وقایع و سوژه های ناب مربوط به دستگاه حضرت سیدالشهدا(ع)، با ذاکران، شاعران و خادمان امام حسین(ع) نیز گفتگوهایی داشته اند.

شبکه قرآن

فرات تشنه

 

هر شب ساعت 21:30

«فرات تشنه» عنوان برنامه ای از شبکه قرآن است که با اجرای سید محمد طباطبایی و کارشناسان مطرح به دلایل و بررسی واقعه عاشورا می پردازد . 
مصیبت خوانی مداح اهل بیت (ع) حاج حمید منتظر، اجرای گروه های تواشیح شمس و الغدیر، معرفی صحابه و یاران امام حسین (ع) به صورت نقاشی و همچنین وله های موضوعی از دیگر بخش های در نظر گرفته شده در فرات تشنه است.

58244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 587950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    1 4
    بازم برنامه های خسته کننده و تکراری...چرا تلویزیون به فکر مخاطباش نیست؟؟