جیوه فلزی خطرناک برای سلامت بدن که در دندانپزشکی ها به شکل وسیع مورد استفاده قرار می گیرد و خطرات آن برای اصفهان به دلیل وجود آلودگی هوا و صنعت دوچندان است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین اصفهان، جیوه به عنوان فلزی است که در صنعت کاربردهای فراوانی دارد و در آزمایشگاه‎های دندانسازی، نگاهدارنده های چوب، حشره کش‎ها ،آتش بازی‎ها،باتری‎ها، ترمومترها، فشارسنج‎های جیوه ای، دستگاههای اندازه گیری که با جیوه درست شده اند  و محصولات کلرین و هیدروکسید سدیم مورد استفاده قرار می‎گیرد.

بیشترین کاربرداین فلز که برای سلامت بدن انسان بسیار مضر است و  به طور مستقیم با بدن انسان در تماس است در دندانپزشکی‎ها است.

جیوه پس از جذب، طی چند ساعت در بافتها توزیع می شود. بیشترین غلظت در لوله های کلیوی پروگزیمال ایجاد می شود.
خطرات جیوه برای شهروندان اصفهانی بیشتر است زیرا اصفهان به دلیل صنعتی بودن بیشتر در معرض خطر وجود دارد و آلودگی هوا این خطرات را دوچندان می‎کند.

طبق تحقیقاتی که توسط محققان اخیرا در اصفهان، انجام گرفته جیوه در حال ورود به چرخه زیستی مردم اصفهان است، در این تحقیق آمده است که جیوه یکی از سمی‌ترین فلزات سنگین است که دارای خاصیت تجمع و بزرگنمایی زیستی در زنجیره غذایی می‌باشد.

اصفهان از استان‌های مهم صنعتی کشور است که با وجود تعدد منابع آلاینده جیوه تاکنون پایش زیستی جیوه در محیط زیست آن انجام نگرفته است. پرندگان به طرق مختلف ازجمله تماس مستقیم با آب و غذای آلوده، در معرض جیوه قرار می‌گیرند و شاخص زیستی مناسبی برای پایش آلاینده‌های محیط به شمار می‌آیند.

در این تحقیق 40 نمونه پرنده مورد بررسی قرار گرفته است که نشان می‎دهد، جیوه در سه اندام کلیه، کبد و پر دم آنها وجود داد و پرندگان جانورخوار بیشترین تجمع زیستی جیوه را در اندام‌های خود داشته و گیاهخواران کمترین مقدار را نشان دادند. نتایج بدست آمده می‌تواند نشان دهنده ورود جیوه به محیط زیست اصفهان از منابع مختلف باشد. بنابراین پایش و مدیریت فلزات سنگین در محیط زیست اصفهان و از جمله آب زاینده رود ضروری به نظر می‌رسد.

مشاور ارشد سازمان جهانی بهداشت دو سال گذشته در همایش هوای پاک عنوان کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته در اصفهان، در شیر مادرانی که در معرض هوای آلوده قرار گرفته‌اند، سرب، کادمیوم، ارسنیک و جیوه مشاهده شده است.

وی افزود: انسان‌ها در طول حیات خود و در هر رده سنی که باشند به هوای پاک نیاز دارند و به همین دلیل آلودگی هوا در هر رده سنی عوارضی ایجاد می‌کند.

رویا کلیشادی افزود: در جامعه مردم تصور می‌کنند آلودگی هوا بر روی سالمندان و بیماران قلبی و ریوی بیشترین تاثیر را می‌گذارد این در حالی است که زنان باردار، جنین و نوزاد شیرخوار بیشترین صدمه را خواهند دید.

مشاور ارشد سازمان جهانی بهداشت ادامه داد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته، آلودگی هوا منجر به ایجاد تغییرات در سلول‌ها و پیری سلول‌ها و در نهایت ابتلا به بیماری‌هایی همچون سرطان، قلبی عروقی و ایجاد لخته‌های خونی می شود.

وی تأکید کرد: براساس بررسی صورت گرفته در اصفهان، در شیر مادرانی که در معرض هوای آلوده قرار گرفته اند، سرب، کادمیوم، ارسنیک و جیوه مشاهده شده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: کمبود ویتامینD در ۹۰ درصد زنان، ۷۰ درصد مردان و ۶۰ درصد کودکان اصفهانی وجود دارد که به علت آلودگی هوا سنتز تولید ویتامین D در بدن صورت نمی گیرد.

کلیشادی ادامه داد: کمبود ویتامین D باعث افزایش بیماری‌های دیابت و MS می‌شود و این بیماری‌ها شاخص‌هایی است که میزان شدت آلودگی را در اصفهان نشان می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا باعث آسیب دیدن لایه داخلی رگ ها و درنهایت گرفتگی رگ ها و بروز سکته های قلبی و مغزی می شود، تصریح کرد: یکی از دلایل کاهش سن بروز سکته های قلبی و مغزی در اصفهان، آلودگی هوا است.

مشاور ارشد سازمان جهانی بهداشت خاطرنشان کرد: اصفهانی‌ها در روزهای آلوده سبزی‌های سبز رنگ، سبوس، لبنیات، انار، روغن‌های کلزا و زیتون را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

گفتنی است که جیوه از میان ماده ترمیمی به درون بافت دندانی نفوذ می‌کند ، بررسی عاج دندان در زیر آمالگام نیز این مسأله را بخوبی نشان می‌دهد. این واقعیت، می‌تواند دلیل بخشی از تغییر رنگهای بعدی دندان باشد، همچنین مقدار کمی جیوه نیز هنگام هر بار جویدن آزاد می‌شود.

در پایان باید گفت آمالگام یک ماده دندانی حاوی جیوه است که هنوز هم یکی از اصلی‌ترین مواد پرکننده دندان به شمار می‌رود. با وجود انواع مختلفی از مواد همرنگ دندان که زیبایی بیشتری نسبت به آمالگام دارند، باز هم اکثر دندانپزشکان ترجیح می‌دهند که در دندانهای خلفی از این ماده استفاده کنند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 588472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =