«خبرجنوب» نوشت: مدیر جهاد کشاورزی استهبان اعلام کرد: آفت موسوم به کرم گلوگاه به جان انارهای بخش ایج شهرستان استهبان افتاده و موجب خسارت شده است.

احمد رنجبر افزود: کرم گلوگاه که یکی از موانع صادرات انار است به طور متوسط 25 درصد تا 30 درصد محصول را از بین می برد و حتی می تواند تا 80 درصد از محصول را نابود کند.
مدیر جهاد کشاورزی استهبان گفت: وجود خال سیاه رنگ در قسمت طوقه میوه انار اولین نشانه آلودگی میوه به کرم گلوگاه انار و شروع فرآیند پوسیدگی و ترشیدگی میوه است.
وی بیان کرد: با توجه به وجود شرایط مساعد از نظر حرارت و رطوبت در باغ ها، روند پوسیدگی به سرعت ادامه می یابد.
رنجبر اضافه کرد: ایجاد لکه های زرد تا قهوه ای و سپس لکه های لهیده سیاه رنگ، علائم بعدی آلودگی روی میوه انار هستند.
مدیر جهاد کشاورزی استهبان اظهار داشت: این آفت با نفوذ به داخل میوه انار از پوست و دانه های آن تغذیه و راه را برای ورود عوامل میکروبی به داخل میوه فراهم می کند که خود باعث پوسیدگی و ترشیدگی میوه می شود. وی درباره روش های مبارزه با این آفت گفت: جمع آوری انارهای پوسیده یا باقی مانده در باغ ها، منازل و انبارها که پس از جمع آوری باید میوه های آلوده را به خارج از باغ انتقال داد و در محل مشخصی آن را سوزاند.
رنجبر ادامه داد: بهترین زمان مبارزه با کرم گلوگاه انار ماه های دی و بهمن است و روش جمع آوری زمستانه به تنهایی برای کنترل کرم گلوگاه انار پاسخگو نیست اما به عنوان یکی از روش های کنترل در مبارزه تلفیقی توصیه می شود. توصیه دیگر مدیر جهاد کشاورزی استهبان پرهیز از کاشت درختان اناربا سایر درختان میوه که میزبان کرم گلوگاه هستند (انجیر و پسته) از روش های مبارزه زراعی است که نقش قابل توجهی درکاهش میزان خسارت توسط این آفت دارد. رنجبر گفت: استفاده از رها سازی زنبور تریکوگراما در باغ های انار که این زنبور با قراردادن تخم خود داخل تخم آفت کرم گلوگاه انار باعث پارازیت تخم ها می شود، رها سازی زنبور تریکوگراما به ویژه رها سازی های قبل از برداشت محصول، علاوه بر کاهش جمعیت آفت در باغ، در کاهش انتقال آفت به انبار و در نتیجه کاهش پوسیدگی میوه در انبار موثر است و بین 45-40 درصد در مقایسه با باغ شاهد تاثیر مثبت داشته است. شهر ایج در فاصله 40 کیلومتری شرق استهبان یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان انار منطقه است.
متوسط برداشت انار در ایج 15 تن در هکتار و سطح زیر کشت یک هزار هکتار است. انار رباب بیشترین نوع از این محصول در ایج است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 590422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =