پل تاریخی فلاورجان یا همان پل «وَرگان» تنها پل 2 قوسی ساخته شده در دوران صفویه بر روی رودخانه زایندهرود است، البته گفته شده که کتیبه مرمرینی بر روی دیوارههای این پل قرار داشته و قدمت آن را به بیش از 400 سال پیش میرساند اما این کتیبه در سال 1386 هجری شمسی به سرقت رفته است هرچند که کارشناسان وجود این سنگنوشته را تأیید نکردهاند.
این پل بر خلاف پلهایی همچون سیوسهپل و خواجو، علاوه بر انحنایی که در طول خود دارد، در عرض نیز دارای انحنا است و ارتفاع وسط پل بیشتر از ابتدا و انتهای آن است. پل فلاورجان با طول نزدیک به 150 متر یکی از طولانیترین پلهای ساخته شده بر روی زایندهرود محسوب میشود و دارای 18 دهانه بزرگ و کوچک است.
عرض واقعی پل 4 متر است که در دهه 40 هجری شمسی توسط اداره راه وقت، برای اینکه کامیونها بتوانند تجهیزات کارخانه ذوبآهن اصفهان را از آن عبور دهند، به اصطلاح پل را تقویت کرده و با استفاده از مصالح جدید لایه ضخیمی از «بتن» بر روی پل ریخته و عرض پل را از هر طرف حدود یک متر اضافه میکنند.
حالا پس از اینکه سالهای سال است که پل فلاورجان، بار عبور و مرور خودروها را بر دوش خود تحمل کرده و آسیبهای وارده بر این پل، چهره آن را پژمرده کرده است، ورودی این پل بر روی خودروها بسته شده و پایههای آن در حال تقویت و بدنه آن در حال مرمّت و بازسازی است.
اختصاص 3 میلیارد ریال برای مرمّت پل تاریخی فلاورجان
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری شهرستان فلاورجان، درباره اجرای پروژه مرمّت پل تاریخی شهر فلاورجان با نام «ورگان» اظهار داشت: مرمّت این پل با مشارکت شهرداری فلاورجان و با اعتبار 3 میلیارد ریال از اواسط شهریور امسال آغاز شده و فاز 1 و 2 آن، تا اواخر آبان به اتمام میرسد، همچنین اجرای فاز سوم مرمّت پل تاریخی فلاورجان به شرایط آب و هوایی بستگی دارد.
حافظ کریمیان افزود: بازسازی کف دهانههای پل در فاز نخست، مرمّت کامل نمای پل در فاز دوم و بازسازی دیوارههای آجری به همراه سنگفرش روی پل در فاز سوم در نظر گرفته شده است، البته موضوع نورپردازی به صورت همزمان در حال مطالعه است که برای اجرا در فاز سوم برنامهریزی میشود.
وی بیان کرد: 2 گروه از مشاوران مورد تأیید سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در اجرای پروژه مرمّت پل فلاورجان در حال فعالیت هستند، گروهی به استحکامبخشی پایههای پل میپردازند و گروه دیگر، وظیفه مرمت بنا را بر عهده دارند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری شهرستان فلاورجان گفت: در حال حاضر به واسطه مرمّت این پل تاریخی، عبور و مرور خودروها از روی پل متوقف شده و تنها مردم به صورت پیاده از روی آن عبور میکنند، همچنین در صورت اجرای فاز سوم، عبور و مرور از روی پل توسط خودرو منتفی شده و مردم به صورت پیاده میتوانند از روی پل عبور کنند.
کف دهانههای پل فلاورجان به صورت کامل، سنگفرش شود
وی ادامه داد: طرحی برای بازسازی ساختار قدیمی پل فلاورجان در حال آمادهسازی است که در آن، نردههای فلزی کنار پل جمع آوری شده و جانپناه(دیواره) آجری به سبک جانپناه اصلی و قدیمی آن، بازسازی میشود، همچنین آجرفرش و یا سنگفرش برای روی پل در نظر گرفته شده است.
کریمیان اضافه کرد: کف پل فلاورجان و میان دهانههای آن، به مرور زمان از بین رفته و از رسوبات، زباله و چوب، پر شده بود که کف دهانههای پل، خاکبرداری شد و پس از رسیدن به سنگبستر پل، این فضا با سنگ و ملات پر شد تا پایههای پل تقویت شده و از نفوذ رطوبت به پایههای پل جلوگیری شود.
وی تصریح کرد: قصد داریم که کف دهانههای پل فلاورجان به صورت کامل، سنگفرش شود تا همچون پل خواجو و سیوسه پل به محلی برای عبور و مرور مردم تبدیل شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری شهرستان فلاورجان با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای استحکامبخشی آثار تاریخی شاخص شهرستان فلاورجان گفت: استحکامبخشی و رفع خطر تخریب انسانی و طبیعی پل بابا محمود و مسجد جامع اشترجان در سالهای اخیر انجام شده و این اقدام در رابطه با پل فلاورجان در سال جاری انجام میشود، همچنین استحکامبخشی بقعه پیربکران تا حدودی انجام شده است.
پل تاریخی فلاورجان در گذشته یکی از پلهای مهم ارتباطی میان مردم اهواز و اصفهان بوده و قبل از دوره معاصر، مسافران از شهر ایذه برای رسیدن به اصفهان از منطقه فلاورجان(ورگان) و یا «سهروفیروزان» عبور میکردند و از پلهای تاریخی فلاورجان و «بابا محمود» بخش پیربکران میگذشتند.
46
نظر شما