۰ نفر
۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰

ایرنا نوشت: بسیاری از شخصیت های فرهیخته و دست اندرکاران رسانه های گروهی مصر اعتقاد دارند که هر گونه عقب گرد در فرهنگ مصر نشات گرفته از نفوذ اندیشه وهابیت در فکر و مغز برخی از مصری ها است و در این میان الازهر نیز با قدرت از وهابیت انتقاد می کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی العهد، وهابیت که خوانشی افراطی از دین دارد، اواسط دهه هفتاد شروع به نفوذ در محافل اجتماعی و فرهنگی مصر کرد و این تا به امروز نیز ادامه دارد.

شماری از مصری ها در دوران گشایش اقتصادی به کشورهای خلیج فارس به ویژه عربستان مهاجرت کردند. این مهاجران مصری پس از بازگشت به کشورشان آداب و رسوم وهابیت را با خود به همراه آوردند.
پس از پیدایش گروههای تروریستی و گسترش نفوذ آن ها که در حقیقت نماد اندیشه های وهابیت هستند، مصر بیش از سایر کشورها تحت تاثیر قدرت گرفتن این جنبش های تندرو قرار گرفت. این روند خود را به شکل وقوع چند انفجار و ترور روحانیون مصر و اعلام حاکمیت تروریست ها در صحرای سینا نشان داد.

الازهر برای مقابله با اندیشه های تندرو اعلام کرد: ما در اسلام چیزی به نام نظام خلافت نداریم و نظام حاکم، به عرف جاری در درون هر جامعه بستگی دارد.
الازهر با صدور بیانیه ای ادعای برخی مبنی بر اینکه مسلمانان باید فقط خلافت را به عنوان نظام سیاسی حاکم بر خود به رسمیت بشناسند، محکوم کرد.
بیانیه الازهر با دیدگاه محمد بن عبدالوهاب در خصوص نظام حاکم در شریعت اسلامی در تضاد است. بسیاری از تشکیلات تروریستی مانند تشکیلات داعش و القاعده خود را متعهد و پایبند به دیدگاه های محمد بن عبدالوهاب می دانند.

نفوذ سلفی ها و وهابی ها در مصر در کنفرانس گروزنی در چچن موسوم به 'اهل تسنن و جماعت' مورد تایید قرار گرفت. بر اساس بیانیه پایانی این کنفرانس، از نظر اعتقادی فقط اشاعره و ماتریدها و از نظر فقهی، فقط مذاهب چهارگانه حنبلی شافعی مالکی و حنفی و صوفیه جزو اهل تسنن به شمار می آیند.سلفی ها در اسکندریه مصر به دنبال آن به شدت به دانشگاه الازهر مصر حمله کردند .

ناگفته پیداست گروه هایی که خواهان بازگشت خلافت اسلامی هستند، زائیده امروز نیستند زیرا جنبش سلفی 'موحدین' معروف به وهابیت از همان ابتدای شکل گیری کشور عربستان با آل سعود همپیمان شد . این جنبش زمینه را برای شکل گیری عربستان فراهم کرد و آن ها در عین حال از امکاناتی که حاکمیت آل سعود در عربستان برای ایشان فراهم آوردند، استفاده کردند.

ناظران تاکید می کنند: عربستان تنها کشوری است که ادعای اجرای شریعت اسلامی را دارد بدون آنکه آن را تدوین کند و همین امر دست روحانیون درباری عربستان را در حاکمیت باز گذاشته است. آل سعود ، قانون اطاعت و فرمانبری از ولی امر مسلمانان یعنی پادشاه را بر شهروندان عربستان تحمیل کرده است و بر اساس فتوای مفتی های سعودی، قیام علیه وی حرام است و البته این در واقع نسخه ای از نظام خلافت اسلامی به سبک سعودی است که در آن شاه نقش خلیفه را بازی می کند.

بر اساس تشکیلات سلفی وهابی، تکفیر دیگران چه مسلمان چه غیرمسلمانان که پیرو ادیان آسمانی هستند، امری ثابت و محکم در اندیشه حاکمیت عربستان است. در واقع بر اساس دیدگاه وهابیت و سایر گروه های تروریستی، فقط کسانی مسلمان محسوب می شوند که زیر چتر آل سعود به سر می برند.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 593550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =