پس از سرقت مجسمه های تهران، تنها این سوال به ذهن خطور می کند که حافظان امنیت و مسئولان شهرداری کجا هستند؟ مردم به امید این افراد در جامعه زندگی می کنند و خود را در آرامش می بینند.

در حالی که سرقت مجسمه های نصب شده در نقاط مختلف شهر تهران از تعطیلات نوروز آغاز شده است، اما هنوز هیچ یک از مسئولان شهرداری تهران که متولی حفظ و نگهداری از این آثار هستند، سختی در این باره نگفته و از حل این مشکل عاجزند.

سرقت 9 مجسمه تهران با دزدیده شدن مجسمه " ستارخان " در خیابان ستارخان،‌ مجسمه " باقرخان " در خیابان شهرآرا، " صنیع‌ خاتم " در پارک ملت اثر حمید شانس، دو مجسمه در خانه هنرمندان ایران از آثار محمد مددی و فاطمه امدادیان و " استاد شهریار " مقابل تئاتر شهر، اثر علی قهاری شروع شد و با سرقت سه مجسمه " شریعتی " در پارک شریعتی اثر حمید شانس، " مادر و فرزند " اثر هژبر ابراهیمی واقع در شهرک غرب و مجسمه برنزی " استاد معین " اثر جعفر نجیبی ادامه پیدا کرد.

بی کفایتی مسئولان نگهداری مجسمه‌ها

سرقت مجسمه های پاتیتخت نشان از بی کفایتی و کوتاهی مسئولان سازمان زیبا سازی شهرداری تهران در حفظ و نگهداری از این گنجینه های هنری دارد.

موسوی، رئیس اداره حجم سازمان زیباسازی شهرداری تهران ضمن اشاره به این نکته که برای پی‌گیری مسئله، طرح شکایتی به مسئولان قضایی خواهند داشت، می‌گوید:" محافظت از این مجسمه‌ها به عهده مسؤولان هر منطقه و پلیس پارک،‌ نگهبانان و پیمانکارانی است که محافظت از این اموال را بر عهده دارند. سازمان زیباسازی شهرداری تهران پس از آن که مجسمه‌ای ساخته و آماده نصب می‌شود، آن را به مسؤولان همان منطقه تحویل می‌دهد و محافظت از این آثار بر عهده مسؤولان آن منطقه است."

این در حالی است که وقتی یکی از ساکنان منطقه شریعتی که علت مفقود شدن مجسمه دکتر شریعتی را از مسئولان پارک جویا می شود، پاسخ می گیرد:" برای تعمیرات به کارگاه برده شده تا ترمیم شود."

اما حمید شانس، هنرمند مجسمه ساز، که مجسمه دکتر شریعتی در پارک دکتر شریعتی از آثار  او است، درباره این سرقت‌ها و چگونگی رخدادنش می‌گوید:" برای من هم دزدیده شدن این همه مجسمه آن هم از فضاهای شهری عجیب است. البته پایه مجسمه شریعتی مدتی بود که لق شده بود اما بر اساس پیگیری‌‌های من قرار بر این شده‌بود که مسئولان این عیب را برطرف کنند. با این حال دزدیده شدن این همه مجسمه و آن هم با این شرایط کار ساده‌ای نبوده و باید چگونگی آن بررسی شود."

 خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر تهران، نیز در گفت و گو با واحد مرکزی خبر می گوید:" اعضای شورای شهر به این نتیجه رسیده اند این سرقت ها فقط با انگیزه مالی صورت نگرفته است."

او با اشاره به کم کاری مسئولان شهرداری تهران در این زمینه می افزاید:" ارزش ریالی مواد به کار رفته و جنس این مجسمه ها انگیزه ای ایجاد نمی کند که با تحمل سختی و طی کردن روندی بتوانند تعدادی از آنها را به سرقت ببرند. شورای شهر مناسب ترین کار برای جلوگیری از ادامه سرقت مجسمه ها را ورود نیروهای امنیتی و قضایی می داند."

پلیس وارد می شود  

سردار حسین ساجدی، رییس پلیس پایتخت در گفت و گو با سایت خبری برنا می گوید:" با به دست آمدن سرنخ، پلیس به زودی دزدان مجسمه های پایتخت را شناسایی و دستگیر می کند."

او با بیان پیگیری پرونده سرقت مجسمه مشاهیر از سوی پلیس می افزاید:" پس از اطلاع از سرقت چند مجسمه مشاهیر از میادین و بوستان های تهران، تیمی خبره از ماموران پلیس کار بررسی موضوع را در دستور کار خود قرار دادند."

رییس پلیس پایتخت ادامه داد:" در بررسی های اولیه مشخص شد دزدان با استفاده از ابزارهای خاص مجسمه های نصب شده در میادین و بوستان ها را سرقت می کنند."

ساجدی می گوید:" ماموران هم اکنون در حال بررسی موضوع و شناسایی عوامل این سرقت های سریالی هستند. پلیس با به دست آمدن سرنخ هایی به زودی دزدان مجسمه را شناسایی و دستگیر می کند."

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، نیز امروز از آغاز رسیدگی به موضوع سرقت مجسمه های پایتخت به عنوان مدعی العموم خبر می دهد.

او با بیان اینکه پس از انتشار اخبار سرقت مجسمه های تهران در رسانه ها به عنوان مدعی العموم درخواست رسیدگی موضوع را به پلیس ارائه کردیم می افزاید:" در حال حاضر منتظر گزارش نیروی انتظامی تهران بزرگ هستیم."

مجلس: مجسمه های شهر به سرقت رفت ،حافظان امنیت کجایند؟

 داریوش قنبری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبر آنلاین می گوید:" مجسمه هایی که نه تنها اثر هنری معاصر در شهر تهران است بلکه از جمله میراث فرهنگی به شمار می روند و نیز جبران خسارت وارده از این اتفاق در شهر را نمی توان به سادگی گرفت. در این بین تنها این سوال به ذهن هر ایرانی خطور می کند که حافظان امنیت و نظم کجا تشریف دارند ؟ مردم به امید این افراد در جامعه زندگی می کنند و خود را در آرامش می بینند."

این نماینده مجلس می افزاید:" به جرات باید اظهار کرد که ضعف نیروی انتظامی در این مسئله کاملا نمایان است وزارت کشور به عنوان متولی امنیت در کشور باید اقدام کند و ضعف نیروی انتظامی را ریشه یابی نماید به هر حال منتظر پاسخ از وزیر کشور هستیم."

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 59358

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۳
    0 0
    نیاز به هزینه اضافی برای ریشه یابی وجود نداره.هر بچه کوچکی هم میدونه که ضعف در نیروی انتظامی است