۰ نفر
۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۷
حیوانات زیر سایه محبت

روزنامه همشهری زنجان نوشت :طبیعت و جاندارانی که در آن زیست می‌کنند همواره در طول دوره‌های مختلف مورد هجوم غرایز جاه طلبانه انسانی بوده‌اند. انسان‌هایی که برای زندگی خود حریم و مرز قائلند گاه فراموش می‌کنند که حیوانات و طبیعت اطرافشان نیز حریمی دارند که باید به آن احترام گذاشته شود. سال هاست که با تبلیغات گوناگون سعی شده تا به حیوانات و حقوق آنها توجه شود.

یکی از اقدامات برخورد، متجاوزان به حریم زندگی حیوانات است که این کار از سوی اداره محیط زیست استان هم با قوت بیشتری نسبت به گذشته در حال پیگیری است. طبق آمارها امسال 10 فقره صید غیرمجاز آبزیان، 12 فقره شکار غیرمجاز پرندگان و 6 فقره شکار غیرمجاز پستانداران توسط مسئولان حفاظت محیط زیست استان به ثبت رسیده است. انجمن حمایت از حیوانات هم در کنار فعالیت‌های اداره محیط زیست استان در پی این است که حیوانات را از هر گونه خطر احتمالی به دور نگه دارد.

ناآگاهی
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست زنجان با بیان این‌که با توجه به اقلیم‌های مختلفی که در کشور وجود دارد حیوانات نادری زیست بوم خود را در نقاط مختلف ایران انتخاب کرده‌اند، می‌گوید: وجود حیوانات نادری چون یوزپلنگ آسیایی و گورخر ایرانی در نوع خود بی‌نظیر هستند.
«تورج قاسمی» ناآگاهی افراد درباره حیوانات را یکی از علل برخورد ناصحیح با جانواران در طبیعت می‌داند و می‌افزاید: متاسفانه افراد اطلاعات کافی درباره حیوانات ندارند و در این مسیر اداره حفاظت محیط زیست باید وارد عمل شود. معرفی حیوانات نادر باید در کتب درسی دانش‌آموزان جای گیرد. آن موقع می‌توان انتظار داشت که شهروندان در حفاظت از جانواران بیش از پیش مصر شوند.

حیوانات نادر
در استان با توجه به وجود اقلیم کوهستانی و دشت بودن حیوانات نادری زیست می‌کنند. در این باره می‌توان از آهوان دشت سهرین واقع در شمال غرب کشور نام برد. قاسمی با بیان این مطلب اظهار می‌کند: وجود قوچ‌میش ارمنی در ماهنشان، پلنگ، سیاه‌گوش و خرس قهوه‌ای در ارتفاعات زنجان و طارم نیز در نوع خود بی‌نظیر هستند و جزو حیوانات ارزشمند استان به شمار می‌روند که نباید منقرض شوند.

مراقب رفتارتان باشید
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست با اشاره به این‌که خوشبختانه مردم زنجان در حفاظت از محیط زیست رفتار درستی انجام می‌دهند( به خصوص آنانی که در حوالی مناطق حفاظت شده ساکن هستند) بیان می‌کند: با این حال هستند افراد متخلفی که دست به شکار غیرمجاز می‌زنند و بدین شکل به طبیعت و حیوانات آسیب می‌رسانند. این مسئول با تاکید بر این‌که رفتار غیر منطقی مردم می‌تواند باعث معدوم‌سازی حیوانات شود، اضافه می‌کند: مردم باید مراقب رفتار خود باشند. برای مثال اگر در طبیعت با حیوانی مواجه می‌شوند نباید از سر دلسوزی حیوانات را جا‌به‌جا کنند. چرا که جدا کردن حیوان مورد نظر از محل زندگی اش در اغلب موارد منجر به معدوم‌سازی می‌شود.

آمارها
فرمانده یگان اداره کل حفاظت محیط زیست در آماری متخلفان 7 ماه نخست امسال را 103 مورد عنوان می‌کند و می‌افزاید: در این مدت 10 فقره صید غیرمجاز آبزیان شامل 259 قطعه ماهی، 12 فقره شکار غیرمجاز پرندگان شامل 2 قطعه کپک چیل، یک قطعه اردک، 23 قطعه کپک و 6 فقره شکار غیر مجاز پستانداران شامل 8 سر خرگوش و 2 راس آهو به ثبت رسیده است.
«زعفر افشاری» ادامه می‌دهد: 13 فقره زنده‌گیری پرندگان شامل 88 قطعه سهره، 19 قطعه کپک، 10 فقره شروع به شکار و صید، 6 فقره نگهداری غیر مجاز پرندگان شامل 78 قطعه کپک، 3 قطعه تیهو، یک بهله سار گپه در میان ثبتی‌ها هستند. 7 قبضه سلاح غیرمجاز کشف شده از نوع ساچمه‌زنی و 26 قبضه سلاح مجاز شامل 2 قبضه گلوله‌زنی و 24 قبضه ساچمه‌زنی نیز گزارش شده است. از فروردین تا مهر امسال 5 فقره تخریب محیط‌زیست ثبت شده است. وی می‌افزاید: 150 متر جاده‌کشی، قطع 11 اصله درخت از گونه سپیدار، شخم‌زنی مراتع، شخم‌زنی 28/1هکتار اراضی ملی و از بین بردن رسنتی‌ها جزو این تخریب‌ها هستند. در این میان 3 فقره حمل سلاح غیر مجاز در کنار ادوات و وسایل کشف شده، خودنمایی می‌کند.
فرمانده یگان اداره کل حفاظت محیط زیست اضافه می‌کند: در مجموع 65 فقره پرونده در جریان است که مسئولان باید به آنها رسیدگی کنند و مجازات لازم را درنظر گیرند.

توصیه
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست زنجان نیز معتقد است، زیبایی حیوانات در طبیعت ارزشمند است و با زندانی کردن آنها در حصارهای خانگی موجب آزار و اذیت آنها خواهیم شد. «علی قره‌جلو» ادامه می‌دهد: از مردم خواهش می‌کنیم در صورت مشاهده حیواناتی که به هر دلیلی زخمی و یا دچار بی‌حسی شده‌اند آنها را به مسئولان محیط زیست تحویل دهند، تا در اولین فرصت برای تغذیه مناسب و مداوای آنها اقدام شود کما این‌که ممکن است با یک روز دیر اقدام کردن حیوانی از دست برود. وی ادامه می‌دهد: مردم باید در شکار غیر مجاز حیوانات و همچنین نگهداری آنها در محیط خانه نسبت به انتقال بیماری‌هایی چون آنفلوآنزای مرغی آگاه باشند. چه بسا در شکارهای غیرمجاز و نگهداری حیواناتی چون پرندگان بیماری به افراد منتقل شود. رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست می‌افزاید: برخی از افرادی که برای تحویل حیوانات به اداره مراجعه می‌کنند کسانی هستند که اقدام به شکار کرده و حیوان را زخمی کرده‌اند و دیگر قادر به درمان آن نیستند. برخی نیز حیوانات نادری که در طبیعت دچار آسیب‌ شده‌اند را به خیال نگهداری می‌برند و در نهایت آنها را به این ارگان تحویل می‌دهند. در بیشتر موارد 80 درصد پرندگان که از نوع شکاری هستند و تحویل داده می‌شوند بهبود نمی‌یابند؛ چرا که برای بهبودی کامل هر یک از آنها 5 تا 6 میلیون تومان هزینه نیاز است که اعتبارات اجازه این هزینه‌کردها را نمی‌دهد. امسال 40 قطعه پرنده به حفاظت محیط زیست تحویل داده شده است. قره‌جلو در این باره می‌گوید: پس از این‌که این حیوانات تحویل گرفته می‌شوند توسط تیم پزشکی تحت مداوا قرار می‌گیرند و پس از تغذیه مناسب و طی دوره نقاهت در زیست بوم خود رهاسازی می‌شوند. از 40 قطعه پرنده 15 قطعه به طبیعت بازگشته و 10 قطعه نیز با حمایت دوستداران طبیعت و با صرف هزینه از سوی آنان به طبیعت بازگشته‌اند، تعدادی نیز همچنان مراحل درمان خود را سپری کرده و برخی نیز معدم شده‌اند.

سخن دوستداران حیوانات
«مصطفی بخشی» یک ماه پیش مرغ بوتیماری را به مسئولان محیط زیست استان تحویل داد. وی در این باره می‌گوید: در جاده تبریز زنجان با خانواده درحال تفریح بودیم که کسی این مرغ را به من داد و من هم که همیشه فرزندانم را نسبت به مراقبت از حیوانات تشویق می‌کردم به محض این‌که به زنجان رسیدم آن را به محیط زیست تحویل دادم. وی ادامه می‌دهد: قشنگ ترین جای ماجرا زمانی بود که مسئولان محیط زیست استقبال خوبی از اقدام من کردند. من نیز خوشحال بودم که این پرنده را از خطر مرگ نجات دادم. «سهیلا بیات» نیز مدتی قبل در پارک ارم زنجان یک قطعه شاهین با بال شکسته پیدا می‌کند. در ابتدا یک روز را با همسر خود صرف یافتن دامپزشکی کرده و در نهایت فردای آن روز شاهین را تحویل مسئولان مربوطه می‌دهد. وی که از اقدام خود ابراز خرسندی می‌کند، می‌گوید: برخی از افرادی که از یافتن این حیوان مطلع شده بودند می‌گفتند قیمت این حیوان شاید 30 میلیون تومان نیز باشد اما من بهترین راه را تحویل آن به مسئولانی دانستم که می‌توانستند درمانش کنند و آن را به طبیعت بازگردانند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 595474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =