علت تخلف بانک‌ها از مصوبه نرخ سود ۱۵درصدی چیست؟

یک کارشناس ارشد بانکی می‌گوید: ریشه تخلف بانک‌ها از مصوبات شورای پول و اعتبار تکالیفی است که دولت بر دوش بانک‌ها گذاشته است.

احمد مجتهد در گفت وگو با خبرآنلاین،در پاسخ به این سئوال که چرا بانکها از مصوبه نرخ سود شورای پول و اعتبار تخطی می کنند،اظهارداشت: وظایف بانکهای مرکزی در تمام دنیا کمک به بانکها در شرایط بحرانی است و این وظیفه برای همه کشورها مشخص است.زیرا آخرین مرجع همه اقتصادها برای رشد، مراجعه به بانکها برای گرفتن تسهیلات و اعتبار است. این ابزاری است که اگر بانک مرکزی نتواند در شرایط بحرانی به کمک بانکها بیاید،شرایطی را می سازد که امروز با آن مواجه هستیم.

او افزود: اگرچه سیاست کاهش نرخ تورم یکی ازاقدامات خوب بانک مرکزی است،اما باید توجه داشت که کاهش نرخ تورم به معنی محدودیت برای نقدینگی بانکها نباید باشد.امروز بانکها در شرایطی قرار دارند که ناگزیرند اعتبارات کمتری بپردازند چون با محدودیت اعطای تسهیلات اعتباری مواجه هستند.

مجتهد با بیان اینکه وقتی تقاضای پول بیش از عرضه در بازار شود لازم است که بانک مرکزی دخالت کند،تصریح کرد:اگر بانک مرکزی در این شرایط دخالت نکند،قیمت ها بالا می رود.در شرایط کنونی بانکها از جمله بانک های دولتی با مشکل مواجه هستند به این دلیل که تسهیلات تکلیفی بر دوش آنها گذاشته شده است.

او تاکید کرد:خریدهای تضمیمی یکی از تکالیفی است که دولت بر دوش بانکهای دولتی گذاشته و در شرایطی که بانکها با مشکل تامین منابع مواجه اند.

رئیس سابق پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی خاطرنشان کرد:زمانی که بانکها با مشکل نقدینگی مواجه می شوند، برای تامین منابع به بازار بین بانکی مراجعه می کنند.عمدتا بانکهایی که مازاد نقدینگی دارند،منابع خود را به این بازار عرضه کرده  و بانکهایی که نیاز دارند،نیاز خود را از  این بازار تامین می کنند.

وی اضافه کرد:اما وقتی این بازار هم منابعی برای عرضه نداشته باشد،نرخ بهره بین بانکی هم بالا می رود،به طوری که هم اکنون این نرخ که زمانی به 16 درصد کاهش یافته بود به 22 درصد رسیده است.

این کارشناس بانکی خاطرنشان کرد:از آنجا که بانک مرکزی طبق قانون از تزریق پول به اقتصاد خودداری کرده ، در نتیجه تقاضا بیش از عرضه شده است. در چنین شرایطی بانکها ناچارند به نوعی به رقابت پولی دست زده و نرخ های پرداختی به سپرده ها را بالا ببرند.در واقع آنها از طریق افزایش نرخ ها، سپرده ها را جذب می کنند، زیرا اگر این کار را انجام ندهد،دچار کسری منابع می شوند و ناچار به منابع خود نزد بانک مرکزی مراجعه کنند.

او تاکید کرد:از آنجا که برداشت بیش از اندازه از منابع بانک مرکزی مشمول جریمه 34 درصدی می شود،لذا بانکها ترجیح می دهد جریمه 34 درصدی را نپردازند و در عوض تسهیلات با نرخ بالاتر از مصوب شورای پول و اعتبار بپردازند.

مجتهد در پاسخ به این سئوال که ابزار بانکها مرکزی برای مقابله با این شرایط چیست،عنوان کرد: درواقع ریشه مشکل به دولت برمی گردد.دولت با کسری بودجه روبروست و برخی از سیاست ها هم سبب شده تا نتواند به تعهد خود عمل کند.از سویی دولت حق استقراض هم ندارد و در نهایت بار مشکلات دولت به دوش بانکها می افتد.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 595855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    41 4
    ریشه تخلفات در این است که این بانک ها فقط ساز خودشون رو می زنند
    • بی نام A1 ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
      14 1
      ای کاش انقدر که اقای سیف دغدغه کاهش سود سپرده مردم را دارند نوک سوزن هم دغدغه ارزش پول کشور و ریال را داشتند و همچنین گرانی و سه برابری ظالمانه قیمت کالاها و خودرو و کاهش شدید قدرت خرید مردم و ایجاد رکود که همه بخاطر گران نگه داشتن و افزایش نرخ دلار است حتی با وجود رفع تحریمها و توافق هسته ای و افزایش بی سابقه درامد نفتی و ارزی
  • بی نام A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    35 2
    چرا کمی واقع بینانه نگاه نمی کنید؟ بهره بین بانکی بسیار بالاست . شما نمی تونید نرخ بهره بین بانکی را بالا نگه دارید اما در عمل شاهد باشید که نرخ سود سپرده و کارمزد تسهیلات پایین اومده . وقتی در این ضوعیت هستید نتیجه اش می شود تخلف . اخه تخلف وقتی اجرای یک قانون غیر ممکنه چه معنا و مفهومی داره ؟
    • بی نام IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
      1 0
      آقای اقتصاددان کسی نمیخواد بهره بین بانکی رو بالا نگه داره. علت افزایش بهره بین بانکی در مطلب بالا ذکر شده و کسی از بالا بودنش استقبال نمی کنه.
  • بی نام A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    34 0
    امان از دولت که همه راه ها بهش ختم میشه . ریشه این تخلفات هم نگاه دولتی و نوع مدیریت دولت ایران است .
  • امیر IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    35 1
    مشکل این تخلفها ریشه در فساد سیاسی و اقتصادی دارد. چرا بانک آینده به خودش اجازه می ده در ازای مبلغ وام 18 درصد 20 درصد از پول وام گیرنده رو بدون هیچ بهره ای در یک حساب بلوکه کنه و کسی نیست حتی به این موضوع رسییدگی کنه؟ چرا هیچ بانکی واقعا وام 18 درصد نمیده و وقتی حساب میکنی در بهترین شرایط به جز هزینه رهن وثیقه هزینه های کارشناسی و استعلام و افتتااح حسابهای بی مورد و مواردی مثل شیرینی بچه ها و آبونمان که بانک ملت 1 درصد از کل وام رو بابتش پیش میگیره همچین رقمی غیر واقعیه.
  • بی نام RO ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    18 13
    ترک عادت مرضه بانکها عادت کردند به پول مفت خوردن این همه حسلب قرض الحسنه واین همه کار مزد وووو...بسشان نیست که با کمال پر رویی دست به تخلف می زنند
  • بی نام A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    11 1
    مشکل اصلی تعداد زیاد بانک ها و موسسات مالی و اعتباری
  • بی نام A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    19 1
    تورم پائین نیامده دلیلش هم همینه
  • بی نام A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    34 10
    کاهش سود بانکی فقط به نفع بساز بفروش ها هست چون واحد هایی که رو دستشان باد کرده را می تونند گرانتر هم بفروشند وگرنه اگر سود بانکی بالا باشه مردم پولشان را در بانک می گذارند ان وقت بانک میتواند از محل ان پول به بخش تولید وام بده که اشتغال زایی میشه یا وام ازدواج و غیره بده
  • بی نام A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    11 0
    اخرش کاری می کنید که بانک ها دیگر به کسی وام ندهند
  • بی نام A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    6 0
    مصوبه كه ١٥ درصده نه ١٨.
  • یک مشتری بانک A1 ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    3 0
    یکی از این بانکی ها گفت اگر حداقل 100 میلیون بگذارید سود 20 می دهیم عجب قوانین مسخره ای داریم که هر کی هر کاری دلش بخواهد انجام می دهد11
  • بی نام A1 ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    6 1
    من حتی اگه سود سپرده زیر ده درصدم باشه بازم میزارمش بمونه بهتر از اینه ک بیارمش تو بازاری مثل مسکن م چیب یه مشت دلال رو ک صب تا شب چایی میخورن تو دوکوناشون مفت مفت پر کنم تو بانکه راحت خلاص نه دردسر مستجری داری نه بحمان والله
  • بی نام A1 ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    3 1
    این نوع نظام فاسد بانکداری را در کجا سراغ دارید ؟ بانک های ایران فقط رباخوار،دلال و بنگاه دار و مافیای ارز هستند.حقوق های نجومی و وام به خودی ها را هم فراموش نمی کنند ملت مظلوم ایران.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
    1 1
    برخی بانک ها درگذشته سپرده های بلند مدت با سود بالا گرفته اند از طرفی حجم زیادی از نقدینگی بانک ها در فعالیت های اقتصادی و مسکن و تجارت سرمایه گزاری شده است که به دلیل رکود عملا از دسترسشان خارج شده است بنابراین اگر بخواهند وام با سود کم بدهند یا سپرده با سود کم بگیرند خیلی سریع به مرز ورشکستگی خواهند رسید مابقی بانک ها هم که درست عمل کرده اند مجبور به رقابت با بانک های زیان ده هستند راه حل ساده و قابل انجامی وجود ندارد یا باید با این بانک ها برخورد شود که منجر به بسته شدن و ورشکستگی و از بین رفتن دارایی مردم در این بانک ها می شود و راه حل دوم بالا رفتن تورم به بیش از نرخ سود بانکی و از بین رفتن رکود بازارهای مسکن و املاک است که در این صورت با کاهش ارزش پول سپرده گذاران ضرر بانک ها جبران می