ایرنا نوشت: سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید گفت: «جیمز کامی» در پی نفوذ در انتخابات به نفع یک نامزد نیست.

سخنگوی رسانه ای کاخ سفید اعلام کرد؛ به اعتقاد باراک اوباما، «جیمز کامی» رئیس «اف بی آی» از تحقیقات جدید درباره ایمیل های «هیلاری کلینتون» نامزد دمکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در صدد اثرگذاری بر نتایج به نفع یک نامزد نیست و با اعتماد به شایستگی و صداقت وی، از این اقدام نه انتقاد می کند نه دفاع.

به گزارش تارنمای شبکه خبری آمریکایی سی ان ان، «جاش ارنست» روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران حاضر در کاخ سفید در این باره گفت: «به اعتقاد باراک اوباما، جیمز کامی رئیس اف بی آی (اداره تحقیقات فدرال آمریکا) در پی نفوذ و تأثیرگذاری بر آرای انتخابات ریاست جمهوری امسال نیست؛ رئیس جمهوری گمان نمی کند که وی به طور مخفیانه در حال طراحی و تعیین خط مشی به نفع یک نامزد یا حزب سیاسی باشد. او در جایگاه بسیار حساسی است و کسی است که در موقعیتی قرار خواهد گرفت که باید در مقابل انتقادات قابل ملاحظه گروه کثیری از کارشناسان حقوقی از کارهای خودش دفاع کند. از جمله این افراد، مقامات عالی دیوان عالی دادگستری هستند که از سوی هر دو حزب انتخاب شده اند.»

ارنست همچنین تأکید کرد؛ کاخ سفید در اقدام اخیر رئیس اف بی آی مبنی بر ارسال نامه ای به کنگره درباره تحقیقات درباره ایمیل های جدیدی مربوط به پرونده استفاده کلینتون از سرور شخصی، «هیچ نقشی نداشته است» و افزود: «ما از اقدام وی نه دفاع می کنیم و نه انتقاد. هدف او این است که انسجام تحقیقات را حفظ کند اما ضوابط انتشار علنی نتایج تحقیقات باید رعایت شود. جیمز کامی انسانی صادق است و شخصیت شایسته ای دارد.»

وی همچنین تصریح کرد: «با وجود انتقادات گسترده کنونی به تصمیم رئیس اف بی آی برای انتشار عمومی اطلاعات درباره ایمیل های کلینتون، اوباما همچنان به وی اعتماد داشته و نظر بسیار مثبتی نسبت به وی دارد. بله شما می توانید بگویید که اوباما همچنان به توانایی او برای انجام کارش اطمینان دارد.»

به گزارش ایرنا، پلیس نیویورک و اف بی آی در تحقیقات مقدماتی اخیر خود درباره «آنتونی وینر»» Anthony Weiner، یکی از اعضای سابق کنگره که رسوایی اخلاقی به بار آورده بود؛ به مجموعه ای از ایمیل ها دست یافته اند و «جیمز کامی» (James Comey) نیز در نامه جمعه 7 آبان ماه (29 اکتبر) خود به هشت نفر از رؤسای کمیته های مربوط در کنگره با اشاره به ایمیل های فوق، نوشت: «اف بی آی حین تحقیق درباره موردی غیرمرتبط (به پرونده استفاده از سرور شخصی هیلاری) به ایمیل هایی دست یافته است که به نظر می رسد با این مسأله مرتبط باشند.»

وی اعلام کرد با دستیابی به این مجموعه از ایمیل های جدید، تحقیقات درباره استفاده «هیلاری کلینتون» نامزد دمکرات ریاست جمهوری آمریکا از سرور شخصی در زمان تصدی پست وزیر خارجه این کشور که چندی پیش متوقف شد، از سر گرفته می شود.
وینر، عضو دمکرات سابق کنگره از نیویورک، متهم است که ایمیل هایی حاوی مطالب جنسی آشکار با یک دختر زیر سن قانونی تبادل می کرده است.

در شهریورماه سال جاری، اف بی آی به بیش از 15هزار ایمیل و اسناد جدید دیگر در طول یک تحقیق از ایمیل های کلینتون دست یافت که قبلاً کشف نشده بود. کلینتون نیز پیش تر گفته بود که بیش از 30 هزار ایمیل شخصی نیز از سرور حذف شده است. با این وجود اف بی آی اعلام کرد که شواهدی وجود ندارد که ایمیل ها هدفمند و با قصد قبلی حذف یا پنهان شده باشند. کلینتون که متهم شده بود در زمان تصدی وزارت خارجه از یک سرور شخصی برای ارسال ایمیل حاوی اطلاعات امنیتی استفاده کرده است، برای روشن شدن اتهاماتش به مقر اف بی آی در واشنگتن رفت و به سؤالات و بازجویی ها پاسخ داد. اف بی آی چندی پیش استفاده هیلاری کلینتون از ایمیل شخصی برای ارسال نامه های مزبور را اقدامی بدون دقت خوانده بود، اما از توصیه برای تعقیب قضایی کلینتون در این ارتباط خودداری کرد.
دادستان کل آمریکا نیز اوایل ماه ژوئیه اعلام کرده بود که توصیه پلیس فدرال آمریکا را در این باره می پذیرد و علیه کلینتون اعلام جرم نمی شود.
دونالد ترامپ» رقیب جمهوریخواه کلینتون نیز به اعلام اف بی آی فوراً واکنش نشان داد و اینکه اف بی آی ابتدا کلینتون را به خاطر مسأله استفاده از سرور شخصی تحت تعقیب قرار نداده است را «اشتباه وحشتناک» خواند و در این باره گفت: «فساد هیلاری کلینتون به حدی رسیده که ما تاکنون شاهد آن نبوده ایم. ما نباید بگذاریم او برنامه های مجرمانه خود را به «اتاق بیضی» (کاخ سفید) بیاورد. من برای اینکه اف بی آی و وزارت دادگستری این شجاعت را پیدا کرده اند تا اشتباه وحشتناک خود را اصلاح کنند، بسیار ارزش قائل هستم.

وی در این باره تاکید کرد: « این شکست و نقض آشکار و بسیار خطرناک عدالت بود که مردم آمریکا با تمام وجود فهمیدند و همه امیدوارند که این اشتباه اصلاح شود.»

اکنون تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای گزینش چهل و پنجمین رئیس جمهوری در روز سه شنبه 18 آبان سال جاری (هشتم نوامبر 2016)، زمان اندکی باقی مانده است و به نظر می رسد به جریان افتادن مجدد پرونده فوق بتواند یکی از عوامل اساسی تأثیرگذار در سرنوشت انتخابات باشد؛ چرا که می تواند حواشی متعددی را برای کمپین کلینتون رقم بزند و به نظر می رسد این کلینتون و کمپین وی هستند که منشاء شایعات و گمانه زنی ها قرار گرفته اند و جای خود را در این خصوص به ترامپ داده اند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 596131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =