بیمه قالیبافان در کدامین رج قالی نقش می‌بندد‌؟

روزنامه همشهری زنجان نوشت : بیمه، چتر امیدی است برای ادامه کار فعالان عرصه فرش دستباف. شغلی که فعالان آن بعد از چند سال قطعا دچار فرسودگی‌های جسمی خواهند شد و بدون شک نیازمند بیمه هستند تا دوران بازنشستگی را با آرامش خاطر و بدون دغدغه مالی سپری کند. درست است که پرداختی بیمه ناچیز است اما خیلی از فعالان این عرصه را تا حدودی از لحاظ مالی تامین خواهد کرد.

با اجرای قانون بیمه تأمین اجتماعی در 22 آذر سال 1388 ، نور امیدی بر دل‌های بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسنامه‌دار در این حرفه روشن شد. اما بعد از گذشت اندک زمانی با آغاز طرح پایش بیمه قالیبافی با هدف برداشته شدن سودجویی‌ها، قالیبافی با مشکلاتی روبه‌رو شد. تا جایی که آمار بیمه شدگان قالیباف در زنجان از 24 هزار نفر در سال 92 به 12 هزار نفر رسید و در سال‌های 93، 94 و 6ماه نخست 95 به دلیل محدودیت اعتباری و نیز شناسایی فعالان واقعی قالیباف، ظرفیتی برای بیمه قالیبافی وجود نداشت.
تأمین اجتماعی استان سهم بیمه قالیبافی برای فعالان حرفه قالیبافی را در زنجان 10 هزار و 253 نفر عنوان می‌کند. این در حالی است که بنا به گفته رئیس اتحادیه قالیبافان استان هم اکنون از 50 هزار قالیباف فعال و نیمه فعال در استان تنها 12 هزار قالیباف در استان بیمه بوده و 20 هزار قالیباف واقعی فعال نیز در انتظار بهره‌مندی از حق بیمه تأمین اجتماعی هستند.

لیست بیمه شدگان
رئیس اتحادیه فرشبافان دستی استان در گفت‌وگو با همشهری در ارتباط با این‌که در حال حاضر در استان 20 هزار قالیباف از نعمت بیمه محروم هستند، می‌گوید: در استان حدود 50 هزار قالیباف شامل بافندگان صنایع دستی و فرش دستی فعالیت دارند که از این تعداد 30 هزار نفر تمام وقت و 20 هزار نفر نیز ‌ نیمه‌وقت و پاره وقت مشغول به کارند. آمار بیمه قالیبافان در تأمین اجتماعی تفکیک نشده و طبق آمار ما از این تعداد فقط 10 هزار قالیباف فرش دستی بیمه هستند.
«علی نجفلو» با اشاره به کاهش 50 درصدی آمار بیمه شدگان قالیباف عنوان می‌کند: برای برطرف شدن معضل بیمه قالیبافان، چشم انتظار ایجاد ظرفیت بیمه از سوی دستگاه‌های اجرایی کشور و افزایش سهمیه بیمه قالیبافان استان هستیم؛ چراکه زنجان با داشتن نقشه‌ها و طرح‌های تخصصی و ویژه فرش در زمره تولیدکنندگان فرش دستباف در کشور به شمار می‌رود.
وی به لزوم همکاری و ارتباط تأمین اجتماعی با اتحادیه قالیبافان در راستای برطرف کردن مشکل بیمه قالیبافی اشاره می‌کند و می‌افزاید: تأمین اجتماعی فردی را که فعالیت منسجمی در زمینه بافندگی ندارد از چرخه بیمه حذف و فقط برای یک بافنده واقعی ظرفیت بیمه ایجاد می‌کند.

قطع بیمه
12 هزار نفر طبق آمار از چرخه بیمه قالیبافی خارج شده اند. «مقدس موسوی» بافنده فرش دستی که از نعمت بیمه محروم است، می‌گوید: بسیاری از نزدیکانم که در این حرفه فعالیتی نداشتند و خود را از این طریق بیمه کرده بودند از چرخه حذف شدند. پایش بیمه قالیبافان برای شناسایی و حمایت از شاغلان واقعی است. ولی گناه افرادی چون من که به دلیل نبود ظرفیت از نعمت بیمه قالیبافی محروم مانده‌ایم و عمر خود را پشت دار قالی به سر می‌بریم، چیست؟
«مریم کریمی» که از بیمه قالیبافی بهره‌مند بوده و به دلیل فعالیت چندین ساله در این حرفه از درد کمر و زانو رنج می‌برد، اظهار می‌کند: من سرپرست یک خانواده 3 نفره هستم که در حال حاضر به دلیل مشکلات متعدد مالی توانایی پرداخت بهای بیمه را ندارم.مسؤلان باید برای افرادی چون من نیز تدابیر لازم را بیندیشند تا بتوانم به شکل قسطی یا با حمایت مالی از سوی آنها از نعمت بیمه بهره‌مند شوم. چرا که بعد از چندین سال فعالیت در این حرفه بهره‌مندی از بیمه و مزایای آن را حق خود می‌دانم.

ایجاد ظرفیت
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از ایجاد ظرفیت بیمه برای قالیبافان خبر می‌دهد و می‌افزاید: ماهانه با بازنشستگی و قطع شدن بیمه افراد غیر فعال، برای 30 نفر در استان ظرفیت بیمه ایجاد می‌شود. این در حالی است که افزایش سهمیه بیمه قالیبافی استان از طریق مجلس و توسط مسئولان استان پیگیری می‌شود.
«سیدمحسن جعفری» با بیان این‌که در حال حاضر با بازرسی‌های انجام شده از سوی تأمین اجتماعی بر فعالیت بافندگان واقعی نظارت می‌شود، ادامه می‌دهد: در صورت مشاهده مواردی که بیمه هستند ولی در حرفه قالیبافی فعالیت ندارند به قطع بیمه این افراد اقدام می‌شود تا ظرفیت برای فعالان واقعی این عرصه ایجاد شود. تعداد افرادی که به ناحق بیمه قالیبافی شان قطع شده باشد بسیار کم و می‌توان گفت نادر است. چرا که کمیته‌ای 3 نفره مسئول بررسی وضعیت فعالیت بافندگان فرش هستند و در این مورد از شکایات گزارش شده توسط مردم رسیدگی‌های لازم را به عمل می‌آورند. این مسئول در ادامه محدودیت اعتبارات و نبود ظرفیت لازم برای آمار بالای قالیبافان استان را از مهم‌ترین مشکلات پیش روی بیمه عنوان کرد و افزود: با پرداخت 20 درصد از هزینه بیمه قالیبافی به مبلغ 165 هزار تومان از سوی دولت، هر یک از قالیبافان ماهانه با پرداخت 56 هزار تومان از نعمت بیمه بهره‌مند می‌شوند.

مهم ترین مشکل قالیبافان
رئیس خوشه فرش استان درباره کاهش آمار بیمه‌شدگان قالیباف اظهار می‌کند: در حال حاضر با برقراری ارتباط تنگاتنگ با تأمین اجتماعی استان گام‌هایی در راستای برطرف کردن مشکل بیمه قالیبافان برداشته می‌شود.
«فیروزه علی‌اکبری» از اعزام بازرسان به واحدهای فعال در استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: با اجرای طرح پایش و مشخص شدن تعداد فعالان واقعی قالیباف در استان، امید برای برطرف شدن معضل بیمه فعالان این عرصه ایجاد می‌شود.
وی حمایت از فعالان عرصه فرش دستباف را ضروری می‌داند و می‌گوید: توسعه و رونق فعالیت این عرصه در گرو افزایش حمایت‌های مسئولان و دستگاه‌های متولی این امر است. افزایش حمایت‌ها می‌تواند در رونق تولید فرش‌های دستباف باکیفیت و بازار پسند مؤثر واقع شود. در این میان بیمه از مهم‌ترین عوامل افزایش انگیزه برای فعالان این عرصه به شمار می‌رود.

بیمه قالیبافی در مجلس
جلسه برگزار شده خوشه فرش در ماه‌های گذشته نیز در باره موضوع ایجاد ظرفیت برای بیمه قالیبافان استان بود. «فریدون احمدی» نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با حضور در این جلسه، پیگیری این موضوع را از طریق مجلس و دستگاه‌های اجرایی کشور به بافندگان فرش دستباف در استان نوید داد.

نظارت و بازرسی
«مسعود علیاری» مدیر کل تامین اجتماعی استان با بیان این‌که بازرسی کارگاه‌های قالیبافی و دارهای قالی بافندگان فرش به منظور شناسایی بافندگان واقعی فرش دستباف و رسیدن به آمار دقیق برای بیمه قالیبافان در دست انجام است، می‌گوید: بعد از شناسایی بافندگان واقعی فرش، با هماهنگی و مشارکت مسئولان استانی و کشوری ظرفیت لازم برای بیمه همه بافندگان فرش در استان ایجاد می‌شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 596279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =