ربیع فلاح ،استاندار مازندران ، در دانشگاه مازندران گفت ؛هر گونه تحول جدی از دانشگاه ها شروع می شود

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین مازندران، ربيع فلاح جلودار، استاندار مازندران در نشست معاونین، روسای دانشکده ها، مدیران مختلف و اعضای تشکلهای دانشجویی دانشگاه مازندران در بابلسر، با اشاره به اين كه مازندران به لحاظ برخورداري از منابع طبيعي خدادادي، شرايط آب و هوايي و جغرافيايي و نخبگان و نيروهاي انساني فرهيخته كارآمد در همه زمينه ها در شمار استان هاي برتر كشور است، تصريح كرد: مازندران هم چنين به لحاظ جمعيتي، زيرساختي، نزديكي به پايتخت و همسايگي با چهار كشور در حوزه درياي خزر موقعيت ويژه اي دارد.
مقام عالي دولت در استان، با بيان اين كه مازندران با دارا بودن بيش از 200 مركز دانشگاهي، بعنوان يك استان دانشگاهي در سطح كشور معرفي شده است، تصريح كرد: بايد در برخورداري بيشتر از مراكز دانشگاهي دولتي با توجه به جمعيت استان تلاش شود.
ربيع فلاح با اشاره به اين كه دانشگاه مركزي بسيار مهم است و در فرمايشات مقام معظم رهبري به عنوان تربيت كننده سرمايه هاي انساني كشور تصريح شده است، گفت: هر گونه تحول جدي در حوزه هاي مختلف كشور از دانشگاه ها شروع مي شود.
وي با بيان اين كه 13 آبان به عنوان يك رويداد مهم و ديگر نقاط عطف تاريخي، نتيجه نقش آفريني مستقيم و موثر دانشجويان است، افزود: امروز استكبار ستيزي، به عنوان جريان عمومي و فرهنگ سياسي كشور نهادينه شده است.
نماينده عالي دولت در مازندران، با اشاره به اين كه عليرغم ملاحظات اعتباري كه دولت با آن روبروست، بحث طرح هاي نيمه تمام باقي مانده از گذشته نيز بايد به اتمام برسد و دولت تدبير و اميد جز طرح هاي كوچك شهري و خدمات شهري و واحدهاي كوچك عمراني و طرح هاي ضروري، هيچ طرح جديدي را در حوزه هاي مختلف تعريف نكرده است، گفت: راهي جز جذب مشاركت بخش خصوصي و استفاده از ظرفيت اين بخش براي پيشبرد امور وجود ندارد.
استاندار با اشاره به اين كه تلاش كرديم تا با راه اندازي پنجره واحد و تسهيل در كار سرمايه گذاران، روند توسعه توليد و سرمايه گذاري را سرعت ببخشيم، افزود: اين گام ها به اندازه خود موثر بوده است و بايد با جديت دنبال شود.
ربيع فلاح، با اشاره به اين كه در پسا برجام شرايط جديدي بوجود آمده و هيات هاي سرمايه گذاري براي همكاري هاي دو طرفه به كشور و استان مي آيند، اظهار داشت: ابتدا بايد گفتمان سازي لازم در اين راستا صورت گيرد.
وي با تاكيد بر اين كه دانشگاه بايد ظرفيت و توان خود را در اختيار گسترش ارتباطات بين المللي قرار دهد، خاطر نشان ساخت: روابط دو طرفه با كشورهاي داراي قابليت سرمايه گذاري و بازارهاي هدف بايد مستمرا دنبال شود.
ربيع فلاح، گفت: دانشگاه مي تواند خدمات پزشكي، خدمات فني و مهندسي و ديگر خدمات قابل ارايه را به كشورهاي خواستار اين خدمات ارايه كند.
استاندار گسترش حوزه ict و فعاليت دانش بنيان و مراكز رشد را زمينه اي بسيار مساعد در راستاي تقويت اشتغال و فضاي كسب و كار برشمرد و افزود: 18 شركت فناوري برتر كشور با استانداري مازندران تفاهم نامه همكاري امضا نمودند كه بر اساس آن از سوي اين شركت ها بالغ بر 2000 ميليارد تومان در استان سرمايه گذاري صورت مي گيرد و 4000 شغل پايدار ايجاد خواهد شد.
فلاح، با اشاره به اين كه بالغ بر 1000 ميليارد تومان در 3 سال اخير در حوزه ‏ ict در مازندران سرمايه گذاري شده است، ياد آور شد: سالانه 700 ميليارد تومان توسط مردم براي دريافت خدمات در حوزه مخابرات پرداخت مي شود و بايد ببينيم برون داد اين هزينه چيست و چقدر توانستيم در حوزه توليد و خدماتي كه مردم نياز دارند كار كنيم.
استاندار، افزود: كارگروهي براي پيگيري توسعه كسب و كار در حوزه ict تشكيل داديم تا توان و ظرفيت دانشگاه ها و مراكز علمي را در اين راستا تجميع و مديريت كند.
ربيع فلاح، خاطر نشان ساخت: بايد مهارت آموزي را در اولويت برنامه قرار دهيم و براي فارغ التحصيلان براي درك درست حوزه ict و تحليل محتوا دوره هاي آموزشي لازم را برگزار نماييم و به توانمند سازي دانشگاه ها براي فعال كردن مراكز رشد كمك كنيم.
استاندار با بيان اين كه 24 درصد اشتغال و 28 درصد درآمد استان از بخش كشاورزي حاصل مي شود و توليد محصول، تنظيم بازار و انتقال آن نيز نيازمند برنامه ريزي و تلاش فراوان است، تصريح نمود: بيش از 2500 واحد توليدي-صنعتي كوچك و بزرگ فعال و نيمه فعال در استان قرار دارند و بايد مسايل شان دنبال شود كه بحمدالله مازندران در ارايه بسته حمايتي توليد رتبه نخست كشور را كسب نموده است.
وي مسايل اجتماعي استان را نيز از حوزه هاي با اهميت دانست و نقش دانشگاه ها را در مقابله با آسيب هاي اجتماعي مهم ارزيابي نمود و بيان داشت: در سال جاري بالغ بر 2.5 درصد آمار طلاق در استان كاهش يافته، لذا اگر در كنار هم باشيم و نهاد سازي كنيم، برنامه هاي استان در بخش هاي مختلف به تحقق خواهد رسيد.
استاندار با بيان اين كه دانشگاه مي تواند در بخش هاي مختلف به تحقق برنامه ها كمك كند، افزود: در سواحل در قياس با سال هاي 92 و 93 به ميزان 70 درصد شاهد كاهش غريق بوده ايم.
مقام عالي دولت در مازندران، با اشاره به اين كه دانشگاه بايد به تاكيد مقام معظم رهبري نهضت علمي را دنبال نمايد تا توليد علمي ما در دنيا كاهش نيابد، گفت: كرسي هاي آزاد انديشي در دانشگاه ها مورد نياز است.
استاندار، تصريح نمود: ما در استان از همه سلايق فكري و سياسي ياري خواستيم و در انتصابات از شايستگان ضمن پذيرش گفتمان دولت بهره گيري نموديم و اعتقاد داريم كه همدلي و اتحاد در بخش هاي مختلف خروجي اش را نشان مي دهد.
در این نشست، دکتر خلاق میرنیا، رئیس دانشگاه مازندران به ارائه گزارشی در مورد وضعیت اين دانشگاه پرداخت.
مير نيا با اشاره به اين كه در دانشگاه مازندران 12 دانشکده در مقاطع کارشناسی ،کارشناسی ارشد و دکترا فعالیت دارند، افزود: در دانشگاه مازندران تعداد 14700 دانشجو در 49 رشته کارشناسی ، 96 رشته کارشناسی ارشد و 66 رشته دکترا مشغول تحصیل هستند.
وي با اشاره به اين كه در دانشگاه 349 عضو هیئت علمی مشغول فعالیت هستند و دانشگاه از هرم هیات علمی مناسبی برخوردار است، تصريح كرد: حضور 4 دانشمند یک درصد جهان در این دانشگاه بیانگر جایگاه علمی دانشگاه مازندران است.
مير نيا با اعلام اين كه پژوهشکده اقلیمی خزر به زودی در دانشگاه مازندران ایجاد می شود، اظهار داشت: توسعه فیزیکی دانشگاه می تواتد زمینه توسعه آموزش عالی را در استان فراهم کند.
در این جلسه معاونین دانشگاه و تعدادی از مسئولین بخشهای مختلف با بیان گزارش فعالیتها، اتتظارات خود را مطرح کردند.

 

۴۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 597610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =