۰ نفر
۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۱۳

گوجه سبز که در دو هفته گذشته تا کیلویی هفت هزار تومان فروخته می‌شد، اکنون بین2500 تومان تا سه هزار تومان فروش می‌رود.

« گوجه سبز کیلیویی 7000 تومان. »  این یک گزاره است که طی دو هفته گذشته بازار میوه و تره بار ایران را در گیر خود کرد. علت خاصی برای گوجه سبز کیلیویی 7000 تومان عنوان نشد تا شهروندان بدون اینکه به صحبت های مسئولان استناد کنند در سطح کوچه و بازار به تحلیل این پدیده بپردازند. « چه اتفاقی افتاده که الان گوجه سبز باید بشه 7000 تومان؟ . » این سوالی است که راننده تاکسی به فرد کنار دست خود می گوید  تا این تحلیل چند کلمه ای را بشنود: « بازار متولی ندارد. » در روزهایی که بیشتر تحلیل های خبری به ‌11 پیشنهاد رییس جمهور ایران برای خلع سلاح هسته‌یی در اجلاس بازنگری معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی NPT که در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد گره می خورد شنیدن تحلیل هایی پیرامون « قیمت گوچه سبز»  در نوع خود جالب است. شهروندان عادی در حالی اصلی ترین دلیل افزایش قیمت مواد خوراکی را  نبود نظارت کافی به آن عنوان می کنند که کم تر ذهنی به سوی علت کارشناسانه تر متمایل می شود و بدون علت خاصی می توان فقط یه شنیدن اخبار کاهش قیمت ها بسنده کرد. موضوعی که در گفته های رییس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار در گفت و گو با ایسنا به وضوح می توان آن را مشاهده کرد: « قیمت تمام سردرختی‌ها نسبت به دو هفته قبل بسیار پایین آمده است و گوجه سبز که در دو هفته گذشته تا کیلویی هفت هزار تومان فروخته می‌شد، اکنون بین2500 تومان تا سه هزار تومان فروش می‌رود. »

کاهش قیمت گوجه سبز تنها خبر رییس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار تهران نیست که حکایت از کاهش قیمت میوه طی روز های آینده در بازار دارد چرا که حسین مهاجران به کاهش قیمت طالبی و هندوانه ظرف روزهای آینده  نیز اشاره می کند: « قیمت هندوانه از کیلویی 400 تومان در میادین به 250 تومان رسیده است. قیمت طالبی هم به نسبت زمان خود خوب است و اکنون به 800 تومان رسیده در حالی که قبلا 1700 تومان کیلویی فروخته می‌شد. »

گوجه فرنگی دیگر کالایی است که رییس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار تهران وجود نگرانی در رابطه با آن را بی دلیل می داند: « امسال هیچ مشکلی درباره‌ تامین گوجه فرنگی و خیار نداریم، قیمت گوجه فرنگی اکنون در حالت بسیار خوبی قرار دارد هر کیلو 350 تومان است و پایین‌تر از این خطرناک است! »

مهاجران در حالی سقوط قیمت گوجه فرنگی به زیر 350 تومان را خطر ناک توصیف می کند که قیمت میوه مکمل آن یعنی خیار در بازار طی هفته گذشته به 1200 تومان رسیده بود. او در این رابطه نیز به اسن شکل توضیح می دهد تا نمایان سازد کاهش قیمت میوه و تره بار طی روز های پایانی هفته فرا گیر است: « هر کیلو خیار ورامین هم قبلا بین 800 تا 850 تومان فروش می‌رفت و تا 1200 تومان هم رسیده بود اما اکنون 450 تومان به فروش می‌رود. »

رییس اتحادیه‌ فروشندگان میوه و تره‌بار تهران  شایعات مطرح شده در خصوص از بین رفتن سردرختی‌های منطقه‌ آذربایجان در اثر سرما را رد می کند و در رابطه با آن توضیح می دهد: « امسال به قدری بار با کیفیت و مرغوب آمده است که تمام سلف‌خرها به هوای آن که شایعات صحّت دارد، بار را حتی گرانتر از حد معمول خریداری کرده‌اند! اما ریزش‌های اخیر بار را مرغوب کرده است. »

موضوع توت فرنگی های خوش آب و رنگ ترکیه ای نیر در بازار موضوع چندان تازه ای به شمار نمی آید. طرفداران خود را پیدا کرده است اما برخی ار فروشندگان آن را تولید سسندج می دانند تا مهاجران این حرکت آنان با صفت غالب کردن همراه کند: « این توت فرنگی‌ها متعلق به کشور ترکیه است و بعضا فروشندگان به اشتباه آن را به توت فرنگی سنندج به مشتری غالب می‌کنند؛ در حالی که اکنون سنندج در برف و بارندگی به سر می‌برد و غیرممکن است که توت فرنگی سنندج حداقل تا 50 روز دیگر به بازار بیاید! » او از مردم درخواست می کند تا به سمت توت فرنگی های ترکیه ای متمایل نشوند و مقداری صبر پیشه کنند تا محصولات خوش طعم داخلی وارد بازار شود: این توت فرنگی‌های درشت و یکدست همان بذر ترکیه است و چون زیباست بعضا در گلخانه‌ها پرورش می‌دهند ولی مزه‌ای ندارد اما مردم کمی صبر کنند که تا 15 روز آینده توت فرنگی گرگان به بازار می‌آید که البته توت فرنگی‌های گلخانه‌ای هم از گرگان آمده که در بسته‌بندی‌های 900 گرمی یا یک کیلویی عرضه می‌شود ولی این توت‌ها رویش درشت است و زیر آن ریز و کوتوله!  » وی از توت فرنگی‌های"کن و سولقان" به عنوان خوشمزه‌ترین توت کره‌ زمین یاد می کند: « در حال حاضر طعم توت سنندج جایگزین توت فرنگی کن و سولقان شده و با آن رقابت می‌کند. »

                                       

رییس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار تهران درباره‌ میوه‌های خارجی وارداتی هم که موضوع مهمی طی این روز ها به شمار می آید به این شکل توضیح داد: « هم اکنون آلوهای درشت و قرمز به نام" شابلون" و انگورهای بنفش درشت متعلق به کشور شیلی در بازار به وفور دیده می‌شود. »

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 59824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۵
    0 0
    برای باغداران ایرانی چیدن محصول روی درخت هم با وجود میوه های ارزان وارداتی صرف نمیکند، آنوقت حق ندارد زمین باغ را بفروشد بیاید تهران ؟ بعد میگیم چرا مهاجرت به شهرها؟
  • مهمان IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۲
    0 0
    چه نظظرتی بر وری قیمت میوه ها است این همه تبلیغ برای ویتامین میوه ها به چه درد می خورد آخه اون بدبختی که نداره از کجا بیاره برای زن و بچه اش میوه به این گرانی حتی از تره بار بخره ؟