۰ نفر
۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶

ایرنا نوشت: قیمت نفت صبح روز دوشنبه تغییر چندانی نکرد و نزدیک کمترین سطح آن در چند ماه اخیر ماند.

نگرانی ها در مورد مازاد عرضه نفت همزمان با رکوردزنی تولید نفت اوپک در ماه اکتبر 2016 (آبان-آذر) و افزایش شمار دکل های نفتی آمریکا، عامل اصلی کاهش قیمت های نفت در چند ماه اخیر بوده است.

اوپک در ماه اکتبر 33.643 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد.

قیمت نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه ژانویه 2017(دی -بهمن) در ساعت 07:38 روز دوشنبه به وقت گرینویچ در بازار لندن با تنها چهار سنت افزایش نسبت به جمعه گذشته به 44 دلار و 79 سنت در هر بشکه رسید.

قیمت نفت برنت در پایان معاملات جمعه گذشته، یک دلار و 9 سنت کاهش پیدا کرد. قیمت نفت پایه اروپا جمعه گذشته تا 44 دلار و 19 سنت در هر بشکه نیز تنزل کرد که کمترین سطح از ماه اوت 2016 (خرداد-تیر) است.

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ماه دسامبر 2016(آذر-دی) نیز در ساعت یاد شده با تنها پنج سنت کاهش نسبت به جمعه گذشته به 43 دلار و 36 سنت رسید. قیمت نفت پایه آمریکا در پایان معاملات جمعه گذشته یک دلار و 25 سنت کاهش یافت.قیمت این نفت جمعه گذشته تا 43 دلار و سه سنت در هر بشکه نیز کاهش یافته بود که کمترین قیمت از 20 سپتامبر 2016(30 شهریور) است. 

شاخص دلار که نرخ برابری دلار آمریکا را در برابر مجموعه ای از ارزهای اصلی اندازه می گیرد نیز امروز با رسیدن به سطح 100.03، بالاترین سطح خود در 9 ماه گذشته را تجربه کرد.

با افزایش نرخ برابری دلار تقاضای کالاهایی مانند نفت که به دلار قیمت گذاری می شوند کاهش می یابد.

اوپک در نشست ماه سپتامبر خود در الجزایر به منظور بالا بردن قیمت نفت، با کاهش تولید این سازمان به 32.5 تا 33 میلیون بشکه در روز موافقت کرد.

کشورهای عضو اوپک و برخی تولیدکنندگان مهم غیراوپک مانند روسیه و برزیل در روزهای 28 و 29 اکتبر 2016 (هفتم و هشتم آبان ماه) در مورد امکان فریز تولید نفت در وین گفت و گو کردند که بدون نتیجه پایان یافت. قرار است این گفت و گوها بیست و پنجم نوامبر (پنجم آذر) از سر گرفته شود و سپس اوپک توافق ماه سپتامبر خود را نهایی کند.

عراق دومین تولیدکننده اوپک، اوایل آبان ماه جاری اعلام کرد، این کشور قصد کاهش تولید نفت ندارد. ایران، سومین تولیدکننده اوپک نیز پیش از عراق اعلام کرده بود تولید خود را تا رسیدن به سطح پیش از تحریم متوقف نمی کند.

همچنین سطح تولید نفت 2 کشور عضو اوپک لیبی و نیجریه که به دلیل درگیری های داخلی کاهش پیدا کرده بود، دوباره در حال افزایش است. این 2 کشور از ماه سپتامبر 2016(اواسط شهریور) تاکنون روی هم روزانه حدود 800 هزار بشکه نفت به بازار اضافه کرده اند.

بانک آمریکایی گلدمن ساچز به تازگی اعلام کرده است، به دلیل مشاهده نشدن پیشرفت در اجرایی کردن برنامه کاهش تولید اوپک و افزایش مخالفت ها با این برنامه، احتمال تصویب این توافق در نشست سی ام نوامبر (دهم آذر) این سازمان در وین کم است.

آژانس بین المللی انرژی نیز پنج شنبه گذشته پیش بینی کرد، اشباع بازار جهانی نفت در سال 2017 نیز ادامه پیدا می کند، مگر اینکه اوپک و دیگر تولیدکنندگان تولید نفت خود را به طور چشمگیری کاهش دهند.

 

22439

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 600837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =