۰ نفر
۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۵

دانشمندان نوار 8 سانتی‌متری شیشه‌ای ساخته‌اند که می‌تواند سه‌هزار میکروب را در کمتر از 24 ساعت شناسایی کند. این قابلیت در تشخیص پزشکی، بهداشت عمومی و امنیت داروسازی کاربردهای حیاتی خواهد داشت.

ابوالفضل کریمی: با ساخت یک دستگاه 3 اینچی / 7.6 سانتی‌متری در آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور می‌توان میکروب‌ها را با سرعت و دقت بالا شناسایی کرد. این آشکارساز جدید می‌تواند 3هزار گونه مختلف از ویروس‌ها و باکتری‌ها را در کم‌تر از 24 ساعت شناسایی کند.

به گزارش پاپ‌ساینس، آرایه شناسایی میکروبی لارنس لیورمور یا به اختصار ال.ال.ام.دی.ای، یک اسلاید شیشه‌ای با 7.6 سانتی‌متر طول و 2.5 سانتی‌متر عرض است که در درون آن 388هزار شناساگر تعبیه شده که در مجموع قادر است بیش از 2 هزار ویروس و در حدود 900 باکتری گوناگون را شناسایی کند.

هر باکتری یا ویروس توسط چند ده شناساگر که روی این نوار تعبیه شده، شناسایی می‌شوند. این شناساگرها به دنبال نشانه‌های خاصی از عوامل بیماری‌زا می‌گردند و در صورت تشخیص این نشانه‌ها، وجود آن را اعلام می‌کنند. از آن‌جایی که هر شناسنده به طور مجزا کار می‌کند، این دستگاه قادر است چندین عامل بیماری‌زا و در حقیقت هر عامل بیماری‌زایی را که محققان در این دستگاه تعبیه کرده‌اند، در یک نمونه و با یک بار آزمایش شناسایی کند.

این در حالی است که روش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز مالتیپلکس (‏Multiplex-PCR‏)‏ در بهترین حالت می‌تواند 50 عامل بیماری‌زا را در یک آزمایش شناسایی کند.

روش کار با این دستگاه به این صورت است که یک نمونه تصفیه شده از دی.ان.ای یا آر.ان.ای که با رنگ‌های فلوئورسنت برچسب‌گذاری شده، روی ال.ال.ام.دی.ای قرار گرفته و تا دمای 42 درجه سانتی‌گراد گرم می‌شود. یک اسکنر فلوئورسنت از این نمونه اسکن می‌گیرد و زمانی که شناساگرها یک تطابق توالی دی.ان.ای را تشخیص دهند، رنگ مطابق با توالی روشن می‌شود.

به این ترتیب ال.ال.ام.دی.ای می‌تواند به طور بالقوه جان بسیاری از انسان‌ها را از مرگ نجات دهد. کاربرد این دستگاه بخصوص زمانی مشخص می‌شود که حملات شیمیایی یا بیولوژیکی پیچیده‌ای صورت گیرد و بیش از یک عامل شیمیایی در یک زمان در بین جمعیت منتشر شود. اما ال.ال.ام.دی.ای کاربردهایی با همان اهمیت و در موقعیت‌های بی‌خطرتر نیز دارد.

با کمک آن می‌توان امنیت تولید محصولات غذایی را بهبود بخشید و کشاورزان را در شناسایی عوامل بیماری‌زای گیاهان یاری کرد و حتی یک مشکل پزشکی را به سرعت تشخیص داد.

برای مثال این دستگاه توانسته یک ویروس حیوانی را که در یک واکسن نوزاد ساخته شده توسط شرکت گلاکسو-سمیث-‌کلاین شناسایی کند. البته با وجود آن‌که مشخص شد این ویروس بی‌خطر است، اما به هر حال تاثیر فوق‌العاده موثر و بی‌نظیر یک شناساگر بیولوژیکی همه کاره در این موقعیت‌ها مشخص می‌شود.

شاید بهترین ویژگی این آشکارساز این است که به طور کامل قابلیت به روز رسانی دارد. تیم لیورمور در حال تلاش برای ساخت آشکارساز نسل بعدی هستند که دارای 2.1 میلیون شناساگر بوده و می‌تواند 5هزار و 700 ویروس و هزاران باکتری را شناسایی کند. هم‌چنین قرار است در دستگاه نسل بعدی قارچ‌ها و تک‌یاخته‌ها نیز به عنوان ورودی به دستگاه داده شده و شناسایی شوند. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 60593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =