۰ نفر
۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۵

آیا خروج توپولف های تابان از ناوگان ناعادلانه است؟

سمیه فتحی: این روزها ظاهرا دیواری کوتاه تر از دیوار رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در وزارت راه وترابری پیدا نمی شود. از وزیر راه و نمایندگان مجلس تا مدیرعامل شرکتهای هواپیمایی همه یک صدا شده اند تا رضا نخجوانی سکان ناوگان هوایی کشور را رها کند. وقتی 100 نماینده مجلس با یکدیگر هم پیمان شدند که تنها بخت ماندن وزیر را ه و ترابری برکناری معاونش است، استاد رئیس جمهور هم با آنها همنوا شد تا سناریو حذف نخجوانی از سازمان هواپیمایی کشوری رقم زده شود. باید از نمایندگان مجلس و مسوولان وزارت راه وترابری  و تمامی افرادی که بودن یا نبودن نخجوانی را با وجود صدها زخم  کهنه فرسودگی ناوگان و بختک توپولف های روسی که همه می دانند نمی توان به پای مدیری نوشت که تنها هفت ماه از ورودش به سازمان هواپیمایی کشور می گذرد. گرچه نمی توان از چالشهای مدیریتی در سازمان هواپیمایی کشوری در این دوران به سادگی گذشت که مثال آن است  سانحه هواپیمایی تابان است که اواخر سال گذشته رخ داد شاید نمونه تمام عیار از مدیریت نخجوانی باشد بجای آنکه مساله را حل کند اما سریعا صورت مساله را پاک کرد و سناریو تازه نوشت که چطور شرکتهای هواپیمایی می توانند آگاهانه خطا کنند و درمقابل با آنها برخورد فیزیکی کرد. گرچه از این زمان به بعد بود که رئیس جدید سازمان هواپیمایی کشوری با چالش های جدی در مدیریت مواجه شد. اختلافاتی که سرآغاز لرزان شدن سطوح پایه مدیریتی نخجوانی شد و امروز نیز با زمین گیر کردن 4 فروند توپولف اجاره ای تنها از هواپیمایی تابان آن هم به بهانه عدم ریجستر ایرانی  ادامه دار شده است با این همه چرا برخی می خواهند رئیس سازمان هواپیمایی برکنار شود؟. گرچه تا کنون نخجوانی سکوت کرده است و حتی برای دفاع از خود حرفی نزده است.

 سنگ اندازی یا عمل به قانون
برخی این مساله را به انتصاب نخجوانی از سوی قائم مقام سابق وزارت راه وترابری ربط می دهند که باید پرسید و برخی هم بی تجربگی او را در مدیریت هوایی عامل اصلی می دانند که با تصمیم ناهماهنگ با بدنه سازمان هواپیمایی کشوری و سنگ اندازی بر سر راه مدیران شرکت هواپیمایی مانع فعالیت آنها شده است.

شاهد آن نیز سانحه هواپیمایی تابان که اواخر سال گذشته رخ داد شاید نمونه تمام عیار از مدیریت رئیس سازمان هواپیمایی کشوری باشد بجای انکه مساله را حل کند اما سریعا صورت مساله را پاک کرد و سناریو تازه نوشت که چطور شرکتهای هواپیمایی می توانند آگاهانه خطا کنند و درمقابل با آنها برخورد فیزیکی کرد.

از این زمان به بعد بود که رئیس جدید سازمان هواپیمایی کشوری با چالش های جدی در مدیریت مواجه شد. و در موضوع تحریف نام خلیج فارس در پرواز کیش ایر و عذر خواهی نکردن او به اوج رسید. شتابزدگی نخجوانی در واکنش به سوانح و اتفاقاتی که رخ می داد شاید گویای عدم تسلط مدیریت وی بر این سازمان باشد. در این بین برخی از مدیران شرکتهای هواپیمایی نیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم اعتراض خود را در عملکرد رئیس سازمان هواپیمایی اعلام کرده اند که شاید بیشترین اعتراضات به هواپیمایی تابان برگردد که از وقوع آن سانحه به بعد تا کنون از تب اختلافات آنها کاسته نشده است که البته پیش از این نیز سابقه داشت. اما امروز دامنه  این اختلافات منجر به ممنوع شدن پرواز برای توپولف های اجاره ای این شرکتها هواپیمایی شده است. دامنه اختلافات رئیس سازمان هواپیمایی و مدیرعامل تابان آنقدر وسیع شده است که به سادگی نمی توان گفت چه کسی مقصر است. وقتی وزیر راه وترابری در اواخر سال گذشته در راستای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها و  آزادسازی نرخ سوخت به سازمان هواپیمایی دستور داد تا برای خروج توپولف های 154 روسی و جایگزینی هواپیمایی جدید بتدریج تا پایان سال آینده به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ کند و تنها توپولفهایی اجازه پرواز دارند که ملکی بوده و یا با در ایران ریجستر شده باشند. اما گویا رئیس سازمان هواپیمایی کشوری میان شرکتهای هواپیمایی تبعیض قائل شده است. به گفته مسوولان شرکتهای هواپیمایی تابان از زمان ارسال ابلاغیه تنها 2ماه به انها فرصت داده شد تا به ریجستر کردن یا جایگزینی 4 فروند توپولف اجاره ای خود اقدام کند. ظاهرا این فرصت نیز به پایان رسیده است و این شرکت اجازه استفاده این توپولفها در ناوگان هوایی کشور را نخواهد داشت.

 سابقه اختلافات تابان و  نخجوانی
سابقه این اختلاف بر اساس شنیده ها به پیش از ریاست او در سازمان هواپیمایی کشوری برمی گردد گویا در زمانی که نخجوانی مدیرعامل کیش ایر بوده  برخی از خلبانان  این شرکت به علت اینکه تجربه بالایی نسبت به او داشتند و نمی خواستند زیر دست مدیر بی تجربه باشند  به تابان کوچ کردند. این مساله این گمانه را بودجود آورده که نخجوانی به دنبال تعطیلی تابان بوده و در این مدت بارها با صدور مجوزهای پروازی برای  تابان مخالفت کرده بود که سرانجام با مداخله اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس جمهورشرکت هواپیمایی  تابان توانست مجوزهای پروازی جدید را اخذ کند. و سه فروند هواپیمای بوئینگ MD که ماهها قبل خریداری کرده بود پس از ماهها سنگ اندازی سازمان هواپیمایی کشور ریجستر و ارد کشور کند. گرچه پس از سانحه هوایی تابان رضا نخجوانی به رسانه ها با رد غرض ورزی و دشمنی با مدیران تابان گفته بود: معتقدم تعطیل کردن یک شرکت هواپیمایی افتخار نیست. ما تلاش می کنیم شرکتهای هواپیمایی سرپای خود بایستند. چناچه شرکتی حتی استانداردهای لازم را نداشته باشد از آن حمایت می کنیم تا ارتقا یابد. هدفمان کمک کردن به ایرلاینهاست نه اینکه آنها را به زمین بزنیم. این یک بازی دوطرفه است. نخجوانی در واکنش به علت سیلی زدن بر صورت عبدالله پورمدیرعامل تابان  هم اعلام کرده بود: سوء تفاهمی بود که رفع شده است. من و آقای عبدالله پور هم دیگر را بوسیدیم و همه چیز رفع شده است. از جانب من و آقای عبدالله پور موضوع تمام شده است. مگر دیگران نگذارند این ماجرا پایان یابد.

 ریجستر کردن توپولف بهانه است
این در حالی است که مسوولان تابان زمین گیر شدن این  4 فروند هواپیما را توسط سازمان هواپیمایی کشوری را ناعادلانه و در پی اختلافات گذشته رئیس سازمان با هواپیمایی با تابان می دانند به طوری که معاون شرکت هواپیمایی تابان صبح امروز در یک برنامه رادیویی اعلام کرد: هنوز مشخص نیست وقتی قرار است توپولف از ناوگان هوایی کشور خارج شود چرا مسوولان سازمان هواپیمایی ریجستر کردن آن را بهانه می کنند. مگر چه تفاوتی میان توپولف ملکی ثبت شده کشور با توپولف اجاره ای که در ثبت کشور نیست وجود دارد؟.

 محمد حسین روحی با اشاره به اینکه سازمان هواپیمایی ابلاغیه ای در اسفندماه سال گذشته برای خروج توپولف های ناوگان تابان به شرکت ارسال کرد و در آن مهلت داده شده بود تا ظرف 2 ماه  هر چهار فروند توپولف ناوگان تابان خارج و یا ریجستر شوند. تصریح کرد: از این 4 فروند که  آن برای چک دوره ای به روسیه فرستاده شده بود که با پایان یافتن این مهلت اجازه ورود به کشور ندادند و 3 فروند دیگر نیز در ناوگان فعال بودند که به تازگی  از سوی سازمان اجازه پرواز ندارند.

وی افزود: ریجستر کردن هواپیما در صورت آماده بودن همه امکانات در سیکل طبیعی آن شش ماه به طول می انجامد آنوقت چطور می شود در 2ماه که بیش از 15 روز  کشور در تعطیلات نوروزی بود این کار انجام شود.

تاکنون تابان یک میلیارد ضرر کرده است
وی با اشاره به اینکه در حدود یک میلیارد تومان از زمانی که توپولوف های این شرکت نمی توانند پرواز کنند در حدود یک میلیارد تومان خسارت دیده اند گفت: این موضوع در حالی است که وزیر راه وترابری گفته است این کار باید بتدریج تا پایان امسال انجام گیرد. مشخص نیست چرا مسوولان سازمان هواپیمایی سنگ اندازی می کنند.

روحی تصریح کرد: حداقل دو سال زمان می برد تا بتوانیم خسارات ناشی از خروج ناگهانی این 4 فروند هواپیما را جبران کنیم.

سکوت نخجوانی
با این حال علی رغم تلاش خبرآنلاین برای گفت وگو با رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در هفته های اخیر و در خواست مکرر از سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور پاسخ مثبتی از سوی آنها دریافت نکردیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 60610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =