۰ نفر
۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶
کمبود جراح مغز و اعصاب در زنجان

روزنامه همشهری زنجان نوشت : کمبود نیروی انسانی متخصص در مراکز درمانی تبدیل به موضوعی جدی شده است. این در حالی است که هر روز بر تعداد مراجعان به این مراکز افزوده می‌شود و روند درمان دچار چالش‌های عمیقی شده است.

کمبود نیروی متخصص جراحی به خصوص مغز و اعصاب، متخصص رادیولوژی و همچنین پرستار از جمله دغدغه‌های بخش درمان استان است.

آمارها
آمارها می‌گویند‌ سالانه 37 تا 38 داوطلب در کشور وارد رشته جراحی مغز و اعصاب می‌شود که از این تعداد تنها 22 تا 23 نفر فارغ‌التحصیل شده و بقیه داوطلبان به علت دشواری و زمانبر بودن آن از این رشته انصراف می‌دهند.
دانشجویان پس از گذراندن دوره پزشكی عمومی كه معمولا 7 سال به درازا می‌كشد، در امتحان تخصصی شركت و در صورت قبول شدن در این امتحان دوره دستیاری جراحی مغز و اعصاب را آغاز می‌كنند. این دوره در برخی مراكز 5 ساله و در برخی دیگر مانند بیمارستان شریعتی دانشگاه تهران 6 ساله است.
بیماران تومورهای مغزی، ضربه‌های مغزی، تومور نخاعی، صدمات نخاعی، دیسك كمر، گردن، پشت و بیماری‌های اعصاب محیطی مانند فشار روی عصب و قطع عصب توسط جراحان مغز و اعصاب درمان می‌شوند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان در این خصوص می‌گوید: جراحی مغز و اعصاب یکی از رشته‌هایی است که با نقطه حساس بدن انسان سر و کار دارد و به علت همین حساسیت و ظرافت ها، تنها افرادی در این رشته فارغ‌التحصیل می‌شوند که توانایی و علم کامل بر آن داشته باشند. از 58 دانشگاه علوم پزشکی کشور سالانه تنها 22 تا 23 متخصص مغز و اعصاب یعنی در هر دانشگاه کمتر از 0/5درصد متخصص می‌شوند و به جامعه پزشکی خدمت می‌کنند.
«محمدرضا جمشیدی» با تأکید براینکه این کمبودها تاکنون تأثیری در افزایش نارضایتی بیماران نداشته است، اظهار می‌کند: با وجود کمبود جراحان مغز و اعصاب در استان تاکنون هیچ بیماری دچار عارضه نشده است.
علاوه بر جراحی مغز و اعصاب بیماران همه شهرستان‌های استان که در بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان انجام می‌شود بیمارانی نیز از شهرستان‌های همجوار مثل تکاب و میانه به این بیمارستان مراجعه می‌کنند. برنامه‌ریزی بیمارستان طوری دقیق است که بیماران هیچ کمبودی را احساس نمی‌کنند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اظهار می‌کند: دانشگاه علوم پزشکی نیز با کمبود جدی متخصصان رادیولوژی، سونوگرافی، جراحی عمومی و بیهوشی مواجه است.
وی معتقد است؛ یکی از مهم ترین دلایل کمبود مراکز سونوگرافی و رادیولوژی در سراسر کشور کمبود متخصصان رشته سونوگرافی و رادیولوژی است که بیمارستان‌های دولتی کل کشور را به چالش کشانده است. در حال حاضر نیاز به این متخصصان بیشتر از تجهیزات سونوگرافی و ارتوپدی است. سالانه تنها 70 نفر در 58 دانشگاه علوم پزشکی کشور در رشته سونوگرافی به علت افزایش استاندارد و دقت بالا تربیت می‌شوند و این یعنی سالانه در هر دانشگاه 1/2 متخصص فارغ‌التحصیل می‌شوند و به خدمت جامعه در می‌آیند.
وی یکی از راه‌های افزایش متخصصان جراحی و سونوگرافی و ارتوپدی را گذر زمان می‌داند و ادامه می‌دهد: با توجه به زمانبر بودن تربیت و آموزش این رشته‌ها به داوطلبان، با گذشت زمان این کمبودها کاهش خواهد یافت.

جذب پرستار
جمشیدی با اشاره به جذب نیروی پرستاری در بیمارستان‌ها می‌گوید: افرادی که مدرک پرستاری و مجوز فعالیت پرستاری را داشته باشند جذب بیمارستان‌های دولتی می‌شوند. در سایر رشته‌های درمانی با وجود محدودیت‌هایی که در استخدام کشوری وجود دارد سالانه برای توسعه نیروی انسانی افراد زیادی جذب می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: در کشور اغلب پرستاران زنان هستند که مسئولیت سنگین بچه‌داری و همسرداری نیز دارند. این پرستاران به مرور زمان تمایل به ادامه کار ندارند و شغل خود را رها می‌کنند که نتیجه آن موجب کاهش نیروی انسانی در بیمارستان‌ها می‌شود.

کمبود 650 پرستار
مدیر پرستاری معاونت بهداشت و درمان دانشگاه علوم‌ پزشکی استان هم با اشاره به این‌که در حال حاضر 1211 پرستار در بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه فعالیت می‌کنند، اظهار می‌کند: تعداد نیرو در بخش هوشبری 122 نفر، تعداد کادر اتاق عمل 132 نفر و 116 بهیار مشغول ارائه خدمت هستند ولی این آمار همه روزه متغیر است.
«رضا بهمنی» می‌افزاید: میانگین کشور در خصوص نسبت پرستار به تخت 9 دهم درصد است. در حالی ‌که در شرایط مطلوب و طبق اعلام وزارتخانه این تعداد باید به ازای هر تخت 1/5 پرستار باشد.
وی با اعلام این خبر که 650 نفر کمبود در کادر پرستاری استان وجود دارد، می‌گوید: 550 نفر مربوط به بخش پرستاری است و 100 نفر مربوط به کادر هوشبری و اتاق عمل با احتساب اضافه کار است. در واقع اگر اضافه‌کاری را در نظر نگیریم؛ یعنی به ازای هر تخت 1/5 درصد نیرو داشته باشیم، این کمبود بیشتر می‌شود. اگرچه تا امروز آرایش کاری ناشی از کمبود پرستار تغییر یافته و با تقسیم شیفت‌ها در بین پرسنل، تعداد شیفت‌ها افزایش پیدا می‌کند اما با افزایش اضافه ‌کار پرسنل فشار ناشی از خستگی باعث پایین آمدن کارایی آنها می‌شود. خوشبختانه مشکل حادی به از این بابت به وجود نیامده است اما وضعیت مطلوب در شیفت استاندارد 29 شیفت در ماه است یعنی 6/5 ساعت در روز و در شیفت شب 13 ساعت؛ طوری که پرستار با انجام شیفت کاری تعیین شده دچار خستگی نشود زیرا گاهی بداخلاقی‌ها در حین انجام وظایف پرستار ناشی از فشار کاری است.
وی در ادامه از راه‌حل‌های مشکل کمبود پرستار می‌گوید: پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت در سال‌های گذشته تعداد مراجعه به بیمارستان‌ها، افزایش تخت و راه‌اندازی بیمارستان‌ها در شهرستان‌ها، مانند ایجرود یا ماهنشان موجب گسترش بستر درمان برای ارائه خدمات شد و کمبود پرسنل در بدنه درمان را به وجود آورد.
وی می‌افزاید: در حال حاضر این مشکل به سطوح بالاتر انعکاس داده شده است زیرا در بیشتر شهرهای کشور وجود دارد. یکی از استراتژی‌هایی که وزارت بهداشت و درمان در این خصوص اتخاذ کرده افزایش مدت طرح فارغ‌التحصیلان رشته پرستاری از 2 به 4 سال است. در واقع ماندگاری پرسنل در زمان تعهد تحصیل افزایش یافته است. مکانیزم دیگر وزارتخانه اجازه قرارداد جذب شرکتی پرستار به‌صورت محدود به استان‌هاست که این مورد نیز تا حدودی کمبود نیرو را جبران کرده است.
وی مهم‌ترین راه‌حل در صورت صدور مجوز برای برطرف کردن این مشکل را استخدام نیرو می‌داند و ادامه می‌دهد: 1000 نفر در کشور جذب بخش درمان خواهند شد که از این تعداد بیش از 200 نفر در استان جذب می‌شوند. اخیرا آزمون آن انجام شده و پس از طی مراحل اداری، این کار انجام خواهد شد تا با جذب نیرو فشار کاری پرسنل از بابت تعداد شیفت‌ها کاهش و ارائه خدمات به بیماران افزایش یابد. مدیر پرستاری معاونت بهداشت و درمان دانشگاه علوم‌ پزشکی تأخیر در پرداخت کارانه پرستاران به دلیل کمبود بودجه در کشور و وزارتخانه را از دیگر از مشکلات پرستاران می‌داند و می‌گوید: هرچند در مقایسه با سنوات قبل، با اجرای طرح تحول سلامت پرداختی پرسنل در تیم پزشکی و پرستاری بالاتر رفته اما تأخیر در پرداخت آن مشکلاتی به همراه داشته است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 613423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =