سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری از سازوکار انتخاباتی اصولگرایان رونمایی کرد و گفت: از بین ۴۰ نفر، ۱۰ نفر انتخاب می‌شوند و کار انتخاب نامزد ائتلاف را پیش می‌برند.

امید کرمانی‌ها: اصولگرایان این روزها تلاش زیادی می کنند تا سازوکار انتخاباتی خود را به جمع بندی برسانند، سازوکاری که از زمزمه های آشکار و پنهان این روزهای اصولگرایان به نظر می رسد اعلام توافق بر سر آن نزدیک باشد. اصولگرایان امیدوارند در قالب این سازوکار انتخاباتی به یک نامزد برسند و از تفرق آرای پایگاه اجتماعی خود در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 جلوگیری کنند.

سید کمال الدین سجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام رهبری در گفتگو با خبرآنلاین سازوکار انتخاباتی اصولگرایان را تشریح کرد و گفت: تعداد اعضای ائتلاف حدود 40 نفر شامل نمایندگان احزاب و شخصیت های سیاسی هستند اما نمی شود همه آن 40 نفر دنبال کار بروند، از بین آنها 10 نفر انتخاب می شوند تا آن 10 منتخب کار بررسی نامزدها و رسیدن به یک نامزد را پیش ببرند.

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید.

***

چرا اعلام رسمی مکانیزم وحدت اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری به تعویق افتاد، در حالیکه گفته می شد روز 28 آذر می خواستند از آن رونمایی کنند؟

آقای مصباحی مقدم نیز چهارشنبه یکم دی ماه گفته بود 10 روز دیگر انجام می شود. این تاریخ هایی که می دهند دقیق نیست چون با وجود سلایق مختلف و متنوع هماهنگی در یک جناح کار ساده ای نیست.

یعنی ممکن است باز هم به تعویق بیفتد؟

حالا یکی هفته زودتر یا دیرتر، باید روندش انجام شود.

اما به محضی که اعلام شد توافق بر سر مکانیزم ائتلاف وحدت نزدیک است موتلفه از آقای میرسلیم، جمعیت رهپویان از نادران یا زاکانی و جبهه پیروان از باهنر به عنوان نامزد مطلوب یاد کردند.

خیر، آقای کوهکن با اما و اگر نام آقای باهنر را برد، من روز سه شنبه 30 آذر از آقای باهنر پرسیدم "او گفت تکذیب کنید جبهه پیروان فعلا نامزدی معرفی نمی کند".

قضیه لیست 30 نفره جبهه پیروان که تابستان اعلام کرد در حال بررسی آنها است به کجا رسید؟

همین ها سی نفر می شوند (خنده). حالا ممکن است بعضی ها منصرف شوند یا تصمیم نگرفته باشند. الان شخصیت هایی که هستند حدود 7-8 نفر می شوند. البته شاید برخی دیگر هم بخواهند کاندیدا شوند اما هنوز اعلام نکردند.

از چهار ماه پیش 30 شخصیت اصولگرایی که لیست کردید  قرار بود غربالگری کنید کار به کجا رسید؟

راهبرد این است که هر تعدادی هستند 10، 20 یا 30 نفر، باید بررسی شوند بر همین اساس تعداد کمی می مانند تا آنها نیز در نهایت به یک نفر می رسند. اصولگرایان ناگزیر روی حمایت از یک کاندیدا به اجماع هستند وگرنه نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال 92 تکرار می شود. حالا نامزد نهایی شاید پیروز انتخابات شود یا اگر این اتفاق نیفتد حداقل رأی بالایی را خواهد آورد چون رأی پایگاه اجتماعی اصولگرایان و متدینان در سبد یک نامزد جمع می شود. نکته دیگر آنکه درست است رئیس جمهور مستقر آرای بالایی دارد اما در کنارش آرای منفی هم دارد. یعنی آن وعده هایی که عمل نشده و مشکلات اقتصادی یک سبد رأی منفی برای او به وجود می آورد که آن آرای منفی به طرف کاندیدای دیگر می رود. نمونه بارزش آیت الله هاشمی رفسنجانی است او رأی بالای 40 درصد داشت اما رأی منفی اش نیز قابل توجه بود. آقای احمدی نژاد رأی ایجابی 16 درصدی داشت و آرای منفی آقای هاشمی را هم جذب کرد به یکباره رأی 18 میلیونی در سال 84 کسب کرد.

یک تحلیل آن است که مکانیزم وحدت وظیفه اش جمع کردن سهم خواهی ها به نفع محمد باقر قالیباف است شما این تحلیل را تأیید می کنید؟

خیر، اصلا این طور نیست هیچ کدام از اصولگرایان نمی توانند بگویند کاندیدای نهایی کیست. باید نخست ائتلاف اصولگرایان شکل بگیرد که این کار در حال انجام است. وقتی شکل گرفت از بین جمع 10 نفر انتخاب و تقسیم کار شود تا آنها تک تک نامزدها را بررسی کنند و به یک نفر برسند. راهکاری که ما به جامعه روحانیت مبارز ارائه دادیم و آنها هم تأیید کردند همین است، حالا اینکه چقدر برای رسیدن به اجماع و به یک نامزد توفیق پیدا کنند آن دیگر صحنه سیاسی است.

شما می گویید 10 نفر انتخاب شوند، آیا آنها شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری می شوند؟

شورای مرکزی، هیأت رئیسه یا کارگروهی که به نمایندگی از سایر اصولگرایان بتواند کار را پیش ببرد.

اما آنچه در صحبت های گذشته بود این طور تصور می شد که دایره ائتلاف 22 نفره اصولگرایان برای انتخابات مجلس به 30 تا 40 نفر افزایش پیدا کند.

تعداد اعضای ائتلاف همان 30-40 نفر شامل نمایندگان احزاب و شخصیت های سیاسی هستند اما نمی شود همه آن 40 نفر دنبال کار بروند، از بین آنها 10 نفر انتخاب می شوند تا آن 10 منتخب کار را پیش ببرند.

آقای حداد عادل چندی پیش گفت ما یک مکانیزم وحدت خاصی را داریم، آیا مکانیزم وحدت جبهه پیروان با مکانیزم وحدت مدنظر آقای حداد یکی است؟

مشابه هم است ما با جامعه روحانیت مبارز هماهنگ می کنیم. کسانی همچون آقای حدادعادل که محوریت جامعه روحانیت را قبول دارند مناسب است با آنها هماهنگ شوند.

مکانیزم ها مشابه است یعنی یکی نیست؟

کلیات یکی است که ائتلاف اصولگرایان تشکیل شود.

این تفاهم بر سر اسم است نه مکانیزم؟

ما نظری که به جامعه روحانیت دادیم این بود، آنهایی که محوریت جامعه روحانیت مبارز را قبول دارند جامعه روحانیت آنها را دعوت کند تا ائتلاف را تشکیل دهند بعد از میان اعضای ائتلاف 10 نفر برای پیشبرد کارها انتخاب شوند تا حرکت چابک تر باشد.

شما دیدگاه طیف همسو با آقای حداد عادل یعنی ایثارگران و رهپویان را دارید؟

یک متر و معیار داریم آنهایی که محوریت جامعه روحانیت مبارز را به عنوان گروه مرجع قبول دارند دعوت می شوند، این تشکل هایی هم که از آنها یاد شد هستند.

پس مکانیزم ائتلاف یا وحدت شما و آقای حدادعادل یکی است؟

بله، مکانیزمی که جامعه روحانیت حمایت می کند یکی است.

چه تضمینی وجود دارد که همه اصولگراها به مکانیزم وحدت متعهد باشند چون اخیرا کانال تلگرامی هواداران آقای جلیلی از اصولگراها اعلام برائت کرده بود این کار به معنای آن است که آقای جلیلی نمی خواهد خودش را در این قالب تعریف کند؟

اگر شخصیت های اصولگرا بخواهند مثل دوره گذشته رفتار کنند همان نتیجه تکرار می شود که آرا بین نامزدهای اصولگرا پخش می شود.

اگر کسی مثل آقای جلیلی بخواهد مثل سال 92 بدون هماهنگی نام نویسی کند چه اتفاقی می افتد؟

یک اشتباه روی یک اشتباه دیگری می شود. یعنی اینکه ما از گذشته درس نگرفتیم.

دیدگاه های سلایق مختلف جریان اصولگرا نیز مشترک نیست الان ایثارگران و رهپویان می گویند چون مشکل اصلی کشور اقتصادی است باید نامزد نهایی ائتلاف یک چهره اقتصادی باشد، در صورتی که آقایان باهنر و میرسلیم یک شخصیت سیاسی و فرهنگی هستند.

هر نامزدی که احزاب معرفی می کنند باید در رأس آن جامعه روحانیت مبارز را قانع کنند، بعد دیگران را قانع کنند تا از نامزدهای شان بگذرند. کما اینکه موتلفه همین کار را می کند. 5-6 نفر را مشخص کرده است ... موتلفه نظرش این است که به عنوان یک حزب نامزد خواهد داشت اگر اصولگرایان و روحانیت مبارز به این نتیجه برسند که گزینه موتلفه نامزد نهایی باشد چه بهتر اما اگر نشد موتلفه از کاندیدای خودش می گذرد و از نامزد مورد اجماع حمایت می کند.

بعضی از اصولگرایان مثل آقای توکلی معتقدند دیگر دوره ای که برای تصمیم گیری درباره انتخابات به جامعه روحانیت مبارز رجوع شود گذشته است چون از این رویه نه تنها پاسخی گرفته نمی شود بلکه جایگاه روحانیت را هم پایین می آورند؟

خیر، جامعه روحانیت مبارز به عنوان گروه مرجع ما مطرح است. دوره گذشته اصولگرایان این مرجعیت را در نظر نگرفتند و آن نتیجه به دست آمد پس در سال 96 باید از جامعه روحانیت حرف شنوی داشته باشند.

اجماع اصولگرایان باید روی نامزد جدید باشد یا تجربه شده؟

نامزدی که رأی آور باشد.

آقای باهنر چند وقت پیش گفت کاندیداهای تجربه شده سبد رأی شان مشخص است؟

اما آقای باهنر درباره آقای قالیباف مطالبی را گفت و آقای قالیباف نیز اعلام کرد اگر اصولگرایان به اجماع برسند می آید.

گویا نظر جبهه پیروان هم حمایت از نامزدی آقای قالیباف است که آقای باهنر درباره کاندیداهای تجربه شده یک استثنایی قائل شد؟

خیر، موضع صریح جبهه پیروان آن است که فعلا از هیچ کاندیدایی حمایت نمی کنیم. بعد از اینکه بررسی کردیم یا اجماعی حاصل شد از کاندیدای مدنظر حمایت خواهیم کرد.

یکی از چهره های اصولگرا در تحلیلی که اخیرا ارائه کرده بود عنوان می کند "به نظر می رسد سنجش های اجتماعی دو ماه گذشته جبهه انقلاب را جهت حضور جدی در انتخابات امیدوارتر کرده است. آنان"انفعال" و افتراق" را به "ابتکار" تبدیل کرده اند." منظور از سنجش اجتماعی چیست؟

نظرسنجی های زیادی انجام می شود که همه آنها قابل اعتنا نیستند، البته نظرسنجی های مراکز دولتی و معتبر نیز وجود دارد.

اما از اظهارنظرها این طور بر می آید که اصولگرایان خیلی به پیروزی امیدوارند؟

 بله نتیجه بعضی نظرسنجی ها خیلی جالب است.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 614776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    10 2
    اصولگرایان هنوز سردرگم هستند. به جد نمیتونن روی یک گزینه تمرکز کنند. هر کسی تا توان داشته از حزب خودش استفاده کرده و الان توانایی این که وحدت داشته باشند برایشان خیلی سخت است. به همین دلیل نمیتونن به ائتلاف برسن چه برسه به نامزد واحد