زنجان قطارهای پردیس از شبکه راه‌آهن حذف شد

روزنامه همشهری زنجان نوشت : هنگامی که «ریچارد ترویتیک» در سال 1804 برای نخستین بار لکوموتیو بخار خود را روی ریل‌ها به حرکت درآورد هیچگاه تصور نمی‌کرد این وسیله روزی بتواند میلیون‌ها آدم و چندین هزار تن بار را در طول روز جا‌به جا کند تا جایی که قطار به یکی از امن‌ترین و ارزان‌ترین وسیله‌های حمل و نقل در دنیا تبدیل شود.

در ابتدا که قطار وارد ایران شد تنها روی ریل تهران به ری رفت و آمد می‌کرد. به مرور سایر شهرهای ایران مانند استان زنجان نیز مجهز به خط ریل و قطار شده و به تدریج ایستگاه‌های راه‌آهن در استان‌ها احداث شد.
حال که سال‌ها از وجود قطار در استان زنجان می‌گذرد مردم شاهد رفت و آمد قطارها با اسم‌های مختلفی چون «پردیس»، «غزال»،«مارال» و«دانمارکی»هستند.
اما با تمام مزایای این وسیله نقلیه هنوز کاستی‌هایی چون تأخیر حرکت قطارها در شبکه ریلی مشاهده می‌شود که گاهی مردم را در سالن‌های راه‌آهن کلافه می‌کند. علاوه بر این برخی از مردم نیز عقیده دارند حذف قطار پردیس از ریل زنجان دلیلی برای اضافه شدن به ریل استان سمنان بوده است.

تأخیر یک ساعته
یکی از شهروندان زنجانی با بیان این‌که من و همسرم برای روز 22 آذر ماه به مقصد مشهد بلیت رزرو کرده بودیم و روی بلیت زمان حرکت قطار ساعت 8 شب درج شده بود، می‌گوید: ما مقصد ماه عسل خود را شهر مشهد مقدس انتخاب کردیم و بر همین اساس در همان روز پس از اتمام مراسم عروسی به سمت راه‌آهن حرکت کردیم.
«سهیلا اسدی» با اشاره به این‌که برای رفتن به راه‌آهن با مهمانان خداحافظی کرده و با سرعت خود را به ایستگاه رساندیم، می‌افزاید: پس از رسیدن به ایستگاه، قطار یک ساعت دیرتر حرکت کرد. چرا مسئولان بر خلاف گفته‌های خود عمل کرده و قطارها با تأخیر زیاد حرکت می‌کنند. اگر هم قرار است تأخیر حرکت قطار یک ساعت باشد حداقل آن را به مردم اعلام کنند.

مدیرکل راه‌آهن تاخیر قطارها را تایید نمی‌کند
مدیرکل راه‌آهن شمال غرب کشور در خصوص گلایه مردم در مورد تاخیر حرکت قطارها می‌گوید: به هیچ عنوان این مطلب را تأیید نمی‌کنم و با تأکید بر تکذیب این موضوع باید بگویم قطارها دقیقا سر زمان گفته شده حرکت‌ می‌کنند به خصوص زمانی که مبدأ این قطارها زنجان باشد. البته در طول سال نیز گاهی اوقات ممکن است قطارها به علت خرابی در مسیر دیر کنند که در این صورت نیز حرکت با تاخیر قطار به دارندگان بلیت‌ها پیامک زده می‌شود، هر چند که در سال شاید 5 بار این اتفاق رخ دهد.
«علی خدایی» با اعلام این‌که روزانه یک قطار از سمت زنجان به مشهد حرکت می‌کند، اضافه می‌کند: تعداد رفت و برگشت قطارهای تهران نیز روزانه 26 قطار است. این تعداد قطار با درجه‌های مختلفی هستند و مردم خودشان می‌توانند انتخاب کنند که قصد مسافرت با چه قطاری را دارند.
وی می‌گوید: از وقتی که راه‌‌آهن سالن‌های خود را به بخش خصوصی واگذار کرده است رقابت در این بخش نیز افزایش یافته و خدمات دهی به مردم از کیفیت بهتری برخوردار شده است.
وی از اضافه کردن قطار زنجان- مشهد خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: هم اکنون در حال پیگیری افزودن قطار از مبدأ زنجان به مقصد مشهد با سالن‌های غزال هستیم.
خدایی با اشاره به این‌که شبکه راه‌آهن حساسیت ویژه‌ای در خصوص حرکت به موقع قطار از مبدأ دارد، می‌گوید: دلیل حذف قطار پردیس نیز تأخیر‌های آن و سرگردانی مسافران در ایستگاه‌ها بود؛ چرا که تعمیر قطارهای پردیس به علت خرابی و نبود قطعات به سختی انجام می‌شد و همین باعث حذف این قطار از شبکه ریلی کشور شد.
وی ادامه می‌دهد با حذف پردیس، قطار درجه 2 دانمارکی جایگزین این قطار حذف شده است.
خدایی می‌افزاید: اما مهم‌ترین نکته در خصوص پردیس این است که در زمان روی ریل بودن قطارهای پردیس تنها 40 درصد از مردم این قطار را برای مسافرت خود انتخاب می‌کردند در حالی که پس از تعویض قطارها ضریب استقبال مردم به بالای 70 درصد رسیده است.

ایستگاه باری بناب
مدیرکل راه‌آهن شمال غرب کشور با اشاره به ایستگاه باری بناب که یک ایستگاه بار بین‌المللی است و از هر جای دنیا می‌شود به این ایستگاه بار فرستاد، می‌افزاید: عملیات گمرکی نیز در این ایستگاه انجام می‌شود.
خدایی تصریح می‌کند: امسال بیش از هزار و 100 واگن از کشور ترکیه به این ایستگاه وارد شده که عمده بار این واگن‌ها را خاک روی تشکیل می‌داد.
خدایی طول مسیر راه‌آهن شمال غرب به مرکزیت زنجان را 696 کیلومتر و طول خط ریل موجود در استان را 200 کیلومتر می‌داند و می‌افزاید: اداره کل راه‌آهن شمال غرب کشور دارای 4 ایستگاه تشکیلاتی در شهرهای زنجان، قزوین، میانه و مراغه است اما به جز این ایستگاه‌ها 133 ایستگاه‌ نیز در طول مسیر وجود دارد.

قطار امن ترین وسیله حمل و نقل
وی در جواب این سوال که پس از بروز حادثه قطار تبریز- سمنان نگرانی در خصوص ناامن بودن حمل و نقل با قطار افزایش یافته است، بیان می‌کند: با توجه به این‌که این اتفاق به دلیل خطای انسانی رخ داده است بنابراین نباید امن بودن قطار را زیر سوال ببریم؛ چرا که خطای انسانی ممکن است حتی در کشورهای پیشرفته دنیا نیز اتفاق بیفتد.
این در حالی است که از بین تمامی وسایل نقلیه موجود مسافرت با قطار یکی از امن‌ترین، راحت‌ترین و به صرفه‌ترین وسایلی است که می‌توان با آن به مسافرت و حتی حمل بار پرداخت.
مدیرکل راه‌آهن شمال‌غرب کشور با اشاره به اینکه 20 قطار پردیس از شبکه راه‌آهن کشور حذف شده است، می‌افزاید: این‌که برخی از افراد می‌گویند قطار پردیس را به خط دیگری منتقل کرده‌ایم رد می‌کنیم.

افزایش طول ریلی زنجان


مدیرکل راه‌آهن شمال‌غرب کشور با اعلام این خبر که 102 کیلومتر ریل با اعتبار 320 میلیارد تومان قرار است به طول ریل استان افزوده شود، می‌افزاید: در حال حاضر 4 پیمانکار در این پروژه کار می‌کنند و قرار است تا آخر سال 96 پروژه را تحویل دهند.

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 616432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =