عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان می‌گوید احتمال دارد جریان متبوعش از افرادی که در انتخابات مجلس ردصلاحیت شدند در لیست شوراهای شهر و روستا استفاده کند.

الهه محمدی: تکلیفشان معلوم است؛ در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده گزینه ای ندارند جز حسن روحانی. اصلاح طلبان ماه ها است که بر این انتخابشان اصرار می کنند و حتی آنطور که به نظر می رسد آلترناتیوی هم به جای او در نظر نگرفته اند. اما اردیبهشت ماه سال آینده که از راه برسد اصلاح گراها علاوه بر انتخابات ریاست جمهوری بزنگاه دیگری را هم پیش رو دارند: انتخابات شوراهای شهر و روستا.

انتخاباتی که برای تثبیت موقعیت سیاسی شان در مکانی غیرسیاسی برایشان حائز اهمیت شده است.. به‌همین‌خاطر هم هست که از حالا به فکر تحلیل عملکردشان در چهارمین دوره شورای شهر تهران افتاده‌اند و می‌خواهند از همین حالا از میزان چالش‌های این‌چنینی در انتخابات سال آینده بکاهند تا شاید اینبار دست‌کم یک شهردار اصلاح‌طلب را بر صندلی ساختمان بهشت بنشانند. هرچند محمود میرلوحی حرف زدن از انتخاب شهردار را در میان اصلاح طلبان زود هنگام می داند اما معتقد است اواسط بهمن ماه زمانی برای قطعی سخن گفتن از لیست انتخاباتی اصلاح طلبان و حتی کاندیداهای شهردارِ مورد حمایت جبهه اصلاحات است.

معاون وزیر کشور در دوران اصلاحات و عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در گفت وگو با خبرآنلاین از سازو کارهای انتخاباتی اصلاح طلبان برای انتخابات شوراها، استفاده از چهره های شاخص  رد صلاحیت شده در انتخابات سال آینده، چاره اندیشی برای میثاق شکنی ها و همچنین حمایت شورای عالی از حضور کاندیداهای زن در لیست انتخاباتی شوراهای شهر و روستا می گوید.

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید؛

***

آقای میرلوحی تا انتخابات شوراهای شهر و روستا چند ماه دیگر زمان باقی نمانده و به نظر می رسد شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان تکاپوی خود را در این زمینه بیشتر کرده است. آیا این شورا به ساز و کار مشخصی برای انتخاب کاندیدا و چگونگی شرکت در این انتخابات رسیده است؟
جلسات شورای عالی سیاست گذاری منظم برگزار می شود و آیین نامه ها، ساختار گروه ها و شرح وظایف ها تنظیم شده و همه اعضا در حال آمادگی هستند تا مسائل استان ها تکمیل شود. اما هنوز در مورد چگونگی شرکت کاندیداها در انتخابات تصمیم خاصی گرفته نشده است.

اینکه گفته می شود شورای عالی در پی این است که از چهره های شاخص ردصلاحیت شده مجلس در لیست شوراها استفاده کند درست است؟
فرایند ستادهای انتخاباتی در شورای عالی هنور به این مرحله نرسیده است و شورای عالی در حال آماده سازی ساختارها و راهبردهای انتخابات سال آینده است و شاید بهمن ماه بتوان واضح تر در این زمینه صحبت کرد. ولی آنطور که از قرائن بر می آید به خاطر رفتاری که شورای نگهبان با کاندیداهای اصلاح طلب و اعتدالی در انتخابات 94 داشت، انتخابات شوراها در سال بعد فرصتی است که  این افراد دوباره به صحنه انتخابات وارد شوند و علی القاعده این موضوع مورد توجه هست که باید کسانی در شوارها باشند که بتوانند در مسائل شهری رو به جلو حرکت کنند.

در حال حاضر شاهد هستیم که در شهری مثل تهران که شهرداری آن حدود 18 هزار میلیارد تومان منابع مالی دارد و قلمرو تصمیمات عمرانی و اقتصادی گسترده ای دارد که حتی دولت یک سوم این رقم بودجه عمرانی را در اختیار دارد، باید بسیار قوی تر و موثرتر در اداره شهری یک شهر بزرگ وارد عمل شود. لذا باید افرادی که تخصص، اعتبار و تجربه بیشتری در کارهای مدیریتی دارند تجمیع شوند و نقطه تلاقی این خصوصیات هم همین افرادی هستند که در گذشته رد صلاحیت شده اند و می توانند در انتخابات شوراهای سال بعد مورد توجه قرار بگیرند. شاهد هستیم که آقای سلطانی فر که الان وزیر است یا آقای مسجد جامعی که قبلا وزیر بوده، خانم ابتکار، آقای نوری و غیره عضو شورای شهر بوده  یا هستند. بنابراین طبیعی است که در انتخابات شورای شهر در سال آینده هم این ساز و کار از سوی اصلاح طلبان مدنظر قرار بگیرد.

بهرحال چهره های شاخص و برند اصلاح طلبی از سوی شورای نگهبان در انتخابات های گذشته از میدان به در شده اند، بنابراین طبیعی است که در انتخابات سال آینده از آن ها استفاده شود. این حسن است که مردم از افرادی که قبلا وزیر یا معاون وزیر و یا مدیر بوده اند حمایت کنند. ولی هنوز نحوه تصمیم گیری در شورای عالی در مورد لیست انتخاباتی قطعی نشده است. توانمندی دولتی و غیر دولتی همه افراد در نظر گرفته می شود و کسانی هم که در بخش خصوصی فعال هستند و موفق هستند هم در نظر گرفته می شود.

فکر نمی کنید اگر قرار باشد از این چهره های رد صلاحیت شده در انتخابات شوراهای سال آینده استفاده کرد، لیست اصلاح طلبان به سمت سیاسی شدن و نه تخصص گرایی گرایش پیدا کند؟
قرار نیست که اگر از افراد سیاسی رد صلاحیت شده حمایت شود مساله تخصص گرایی مورد توجه قرار نگیرد. مسائل  و مدیریت شهری، ترافیک، محیط زیست، معماری و زیبا سازی و غیره حتما باید مورد توجه قرار بگیرد. مطمئنا افرادی که در لیست اصلاح طلبان قرار می گیرند علاوه بر سبقه سیاسی شان باید در این مسائل شهری متخصص باشند تا بتوانند این منابع عظیم مالی در حوزه شهری را مدیریت کنند. تمام 21 نفری که وارد شورا می شوند باید ترکیبی جامع و فراگیر باشند تا بتوانند مطالبات و نیازهای مردم را در شهر بزرگی مانند تهران یا کلان شهرهای دیگر و شهرهای کوچک پاسخگو باشند.

آقای میرلوحی با توجه به اینکه بعد از شکل گیری شورای شهر فعلی تهران شاهد نوعی میثاق شکنی از سوی برخی افراد حاضر در لیست بودید، در انتخابات سال آینده احتمال اینکه لیست انتخاباتی اصلاح طلبان به همراه اعتدالیون نهایی شود چقدر است؟ یا اینکه اصلاح طلبان می خواهند هویت اصلی خود را حفظ کنند؟
اصلاح طلبان مسیری را از سال 92 تا به حال طی کرده اند و معتقدند که جبهه اصلاحات دو رقیب دارد: یکی خانه نشین شدن مردم مثل انتخابات شورای شهر دوم که اصولگراها با استفاده از این فرصت توانستند به کرسی های شورای شهر تکیه بزنند و دوم متفرق شدن اصلاح طلبان مثل سال 84.

لذا این مسیر مسیری است که باید در سال 96 کامل تر شود و هرجایی که در این مسیر توقف ایجاد شود نه تنها برای اصلاح طلبان که برای دولت و حامیان دولت و اعتدالیون هم ضرر دارد. ما نبابد با نگاه های جناحی جاده رقیب را آسفالت کنیم. منافع ملی باید ترجیح داده شود و همواره هم در شورای عالی این موضوع مورد نظر بوده که با در پی گرفتن ائتلاف، منافع ملی را بر منافع جناحی ترجیح دهیم. اگر این موضوعات لحاظ شود این مسیر می تواند آثار مثبت بیشتری برای کشور داشته باشد و مانع از این شود که کشور در آن دست اندازهای سال 84 و 88 بیفتد.

ولی گلایه ای که از بعضی اعضای لیست امید می شود این است که چرا بعد از ورود به مجلس به عقبه اصلاحات بی توجهی کردند و مسیرشان را جدا کردند، مشابه اتفاقی که در شورای شهر افتاد. برای جلوگیری از تکرار چنین اتفاقاتی در انتخابات شوراهای سال آینده، شورای عالی سیاستگذاری چاره ای اندیشیده است؟ بهرحال این نقد به شورا مطرح است که افرادی که ذیل لیست این شورا به مجلس رفتند تعهد حزبی ندارند و ممکن است در انتخابات شوراها هم تکرار شود.

مشکل اساسی ما در این زمینه این است که احزاب در کشور ما آنطور که باید مرام نامه و اساسنامه ندارند. لذا می بینیم که وقتی افراد به واسطه یک لیست وارد مجلس و شورا می شوند، به راحتی میثاق شکنی می کنند. در گذشته این اتفاقات افتاده اما در حال حاضر دیگر جایی برای اظهارنگرانی در این زمینه وجود ندارد. در مجلس هم دیدیم که هم میثاق نامه تدوین شده است و لیست امیدی ها هم سعی می کنند با تمام مشکلاتی که وجود دارد با یکدیگر همراه باشند. اما کاندیداهایی که در سال آینده در لیست اصلاح طلبان قرار می گیرند باید بدانند که نباید به این موضوعات میدان بدهند و نه به اعتماد مردم بی وفایی کنند. کاندیداها باید بدانند که با هر نوع میتاق شکنی به مردم کج دهنی کرده اند و در ذهن مردم منکوب خواهند شدند.

اینکه گفته می شود در جلسات اخیر شورای عالی سیاست گذاری شهردار مورد حمایت اصلاح طلبان هم مشخص شده و حتی اسامی کسانی مانند محسن مهرعلیزاده هم برای این سمت شنیده می شود، صحت دارد؟

کار انتخاباتی در مجموعه ای مانند شورای عالی با اظهارنظرهای شخصی متفاوت است. در حال حاضر ساختارهای شورای عالی مشخص شده است و بعد از اینکه به راهبردهای انتخاب کاندیداها رسید بعد می تواند در زمینه انتخاب شهردار تصمیم گیری کند. ممکن است در مورد شهردار هم بحث هایی شود اما برای اظهارنظر قطعی درباره دعوت کردن از افراد و یا اسامی جدی برای شهردار باید تا اواسط بهمن ماه صبر کرد.

شورای عالی سیاست گذاری در زمینه حضور 30 یا 50 درصدی زنان در لیست های انتخاباتی تصمیمی گرفته است؟
ما دیدیم که در انتخابات مجلس دهم سهم زنان از دوره های قبلی مجلی بیشتر شد و این یک پیروزی برای ما بود که با اختصاص 30 درصد به زنان در لیست تهران توانستیم به آن برسیم. امیدواریم که در انتخابات شوراهای سال آینده حضور زنان در کاندیداتوری بیشتر شود تا بتوانیم از تعداد بیشتری از زنان استفاده کنیم. تا آنجایی که من می توانم پیش بینی کنم می توانم بگویم که شورای عالی همچنان بر رویه تاکید بر حضور زنان در لیست های انتخاباتی اصلاح طلبان اصرار دارد و حتما این موضوع در این انتخابات سال آینده مورد نظر قرار خواهد گرفت. 

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 616667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام GB ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
    30 1
    شورای شهر محل سیاست ورزی نیست. تو به خدا بیایید یه عده ادم سالم متخصص که دستشان در پروژه های ساخت و ساز و سیاست آلوذه نیست برای شورای شهر معرفی کنید تا برای ترافیک و آلودگی چاره سازی کنند. شهرداری هم از جنس متخصص انتخاب کنند. این اشتباه محظ است اگر بار دیگر رد شدگان سیاسی را به شورا بیاورید. ایا این همه اتفاق باعث نشد درس بیاموزید و شورای شهر و شهرداری را از سیاست دور کنید؟ هدف اصلاح طلبی اصلاح است نه قدرت. مهمترین اصلاحات در ارکان شهرداری هم منافع مردم، اصلاح حمل نقل عمومی، ترافیک و آلودگی است. این خواست شهروندان است، نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کم. لطفا راه احمدی نژاد و قالیباف را شما نروید.