روزنامه ایران در یادداشتی نوشت:معتاد کارتن خواب را نمی‌توان حذف یا محو کرد. این یک واقعیت است آنها وجود دارند فقط وقتی در شهرها و در کنار مردم احساس امنیت نکنند، به‌ جایی می‌روند که احساس آرامش داشته باشند و از خشونت‌ها و انگ‌ها در امان باشند.

 آنها مردگان را به زندگان ترجیح دادند و به قبرستان رفتند. ما قبرستان را آرامگاه ابدی مردگان می‌دانیم اما قبرستان گویا برای این کارتن‌خواب‌ها مکانی شده بود که آرامش این جهانی را در آن یافته بودند. چون از خشونت و طردشدگی رهایی یافته بودند.
اما سؤال اینجاست چرا مردم از اینکه تعدادی کارتن‌خواب‌ دریکی از گورستان‌های اطراف تهران زندگی می‌کنند، برافروخته شده‌اند؟ آیا آنها نمی‌دانند که خودشان کارتن‌خواب‌ها را به گورستان‌ها و حاشیه شهرها هدایت کرده‌اند؟ آیا آنها نمی‌دانند که آنها برای فرار از تحقیر و خشونت‌های همین مردم، به این قبرها پناه آورده‌اند؟
حدود دو ماه پیش یکی از مراکز کاهش آسیبی که به معتادان خدمات‌رسانی می‌کند مورد حمله و هجمه مردم محلی قرار گرفت و چه بسیار خبرهایی به گوشمان می‌رسد که مردم یک منطقه به وجود سرپناه شبانه معتادان در محله‌شان اعتراض دارند. آنها می‌گویند دوست نداریم این سرپناه در محله‌مان باشد چون نمی‌خواهیم فرزند 7 ساله‌مان هرروز که می‌خواهد به مدرسه برود معتاد کارتن‌خواب در خیابان ببیند؛ اما چرا همین مردم، امروز تحمل ندارند عکس چند معتاد متجاهر را که در قبرها ساکن شده‌اند ببینند و فریاد وامصیبتا سرداده اند؟ شبکه‌های اجتماعی پر شده است از عکس این به اصطلاح «گور خواب‌ها.»

همه سؤالشان این است که چرا باید این افراد در گورها زندگی کنند؟ چرا باید جای آنها در گورستان باشد؟ مگر گورستان با پاتوق‌های دیگر که هرروزه در حاشیه اتوبان‌ها از کنار آن رد می‌شوند چه تفاوتی دارد؟ نکند نگران آن هستیم که این افراد قبرهایی که در آن خواهیم خفت را آلوده و کثیف کنند؟ باید به این مردم بگوییم جای این‌ها در گورستان است چون شما آنها را از جای اصلی‌شان رانده‌اید. جای آنها در محله‌ها و کوچه و خیابان‌های اطراف خانه شما بود. در مراکز کاهش آسیبی که در محله‌های شما باید برای این افراد راه‌اندازی می‌شد که اجازه ندادید راه‌اندازی شود، چون نمی‌خواستید آنها را ببینید. شما اجازه ندادید که آنها در محله‌های شما زندگی کنند و خدمات کاهش آسیب دریافت کنند و کم‌کم کیفیت زندگی‌شان بهبود پیدا کند و فرایند بازگشت آنها به جامعه تسهیل شود. مگر شما نبودید که می‌گفتید این‌ها را جمع‌آوری کنید؟ گور خواب شدن کارتن‌خواب‌ها نتیجه تفکر شما بوده اما چرا حالا تاب نمی‌آورید؟
302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 617482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    43 4
    نمی دونم چرا از واقعیت فرار می کنیم ؟ اینکه گورخوابها خوبن یا بدن ؛ اینکه ما فراریشون دادیم یا کسی دیگر مهم اینه که اینا شهروند هستند و به قول روحانی از حقوق شهروندی برخوردارند و با توجه به اینکه ما کشور نفتی هستیم و مالیات میدیم مسئولیت اسکان و رسیدگی به آنها با دولت فخیمه می باشد . بدانیم همه مسئولیت افراد جامعه با دولت این کشوره. بودجه ای که برای بهزیستی و محیط زیست و امثال اون هست را با بودجه سایر سازمانهایی که همه می دونیم چی هستن را مقایسه کنید. پس کم کاری از دولته.
    • مهران A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
      44 0
      کافیه شما برید بودجه فرهنگی امسال را که به سازمان های و نهاد هایی که حتی یک بار اسمشونم از رادیو و تلوزیون و نشریان نشنیدید را مقایسه کنید با بودجه های سازمان های حمایتی مثل بهزیستی
  • کلهر A1 ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    53 2
    یعنی فقط مشکلات را بر دوش مردم بگذارید . مردم نمیگویند چرا گور خوابها در قبرستان هستند بلکه میگویند چرا مردم ایران زمین به روز افتاده اند
  • بی نام A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    49 3
    بازم مثل هميشه همه چيز تقصير مردم است.آب كم است.مردم اسراف ميكنند.هوا آلوده است. مردم ماشين ميارن.زباله زياده.مردم زياد زباله توليد ميكنند.مردم.مردم.دست برداريد بابا كم كاري خودتونو گردن اين مردم مظلوم نندازيد.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    40 1
    متنفرم از رياكاران فريبكار
  • م ر IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    29 2
    نظر نویسنده رو قبول ندارم چون مردم نه دارای تشکیلات سازمانی منسجم هستند و نه سازمان های اداری و اقتصادی مشخص و تصمیمات اقتصادی نیز بدون نظر آنها گرفته می شود و اینها یک فراکنی و شانه خالی کردن دولت از مسئولیتش می باشد که روزنامه دولتی ایران آنرا انجام داده است
  • مهدی IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    55 2
    خوب خدا رو شکر معلوم شد که مردم مقصر هستن و مسئولین اصلا تقصیر ندارن
  • رامین A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    42 3
    اگر مردم اعتراض کردن به راه انداری مراکز نگهداری کارتن خوابها کاری درستی کردن بخاطر امنیت بچه هاشون بوده شما وظیفه داشتی ابتدا یه جایی رو مثل کمپ راه اندازی کنی دور از شهر و جامعه اینها اونجا بهبود پیدا کنن بعد بیان توی جامعه . مردم مقصر نیستن مسئولین مقصرن که حاضر نیستن هزینه کنن اخرش هم دوباره مردم گناهکار شدن بابا یکم شرافت هم بد نیست جای اینها نه توی گور هست نه کنار خانواده مردم بلکه جاشون کمپ های خارج از شهر هست که بتونن توی ارامش ترک کنن
  • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    4 40
    کاملا درسته. مقاله خوبی بود و ما مردم هم مقصریم. البته تا وقتی معتاد را مجرم می انگاریم وضع بهتر نخواهد شد. معتاد بیمار است و بیماری اش را همین ما انسانها به او تحمیل کرده ایم.
  • بی نام IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    25 1
    والا کل سرمایه این کشور از پول نفت هست نرفت هم دولت میفوشه پولش رو هم به هرکی دوست داشته باشه میده
  • بی نام IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    9 4
    من فکر میکنم همه ما به نوعی مسول هستیم. اما مسولیت هم با توجه به میزان "ثروت" و "قدرت" افراد تفاوت پیدا میکنه. یعنی من دانشجو قطعا مسولیتم در قبال این مساله نسبت به یک کارخانه دار که تمکن مالی بسیار بیشتری از من دارد، کمتر است. یک نماینده مجلس مسولیت بسیار بیشتر. یک وزیر یا یک رییس جمهور مسولیت بسیار بسیار سنگینتری دارد و خیلی خیلی بیشتر باید احساس شرم و خجالت کند.
    • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
      3 12
      شما از اون دسته هستين كه مدام سعى مى كنيد همه چيز رو گردن رئيس جمهور بندازيد منتها سعى مى كنيد در قالب جملات زيبا بيان كنيد اما يه بچه هم مى دونه اينجا چه خبره و اين بنده خدا .... و جاش برسه فقط بايد بگه چشم، انصاف نداريد. مدام در حال تبرئه كردن هستيد .
  • بی نام AT ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    20 0
    نویسنده تو ایران زندگی میکنه؟
  • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    33 1
    يه اسمي هم از كميته امداد امام بياد هم جاي دوري نميره، خروجي اين نهاد و رسالتش جز از بين رفتن ناهجاري ها و فقر نبود اما
  • علی IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    8 3
    متاسفانه هیچ ارگانی در این مملکت نمیتونه این معتادهای بدبخت رو جمع کنه ببره کمپی جایی تا یا ترک کنند یا بمیرن راحت شن
  • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    22 1
    مردم میتونن کمک کنن ولی دولت مسئوله . مردم شاید خواهان خروج خیلی اقشار دیگه از محله و شهر و زندگیشون باشن ولی ازشون حمایت میشه . چرا موسساتی که به بی خانمانها خدمات میداده به محض اینکه مردم گفتن نباشن نیست و نابود شدن ؟ چرا در مناطقی که تماس کمتری با محله ها دارن، ساخته نمیشن هر جا باشه از قبرستون که بهتره. اینا بهانه ست مسئولیت زندگی این افراد با مردم نیست با نهادهاییه که برای همین کارها بودجه میگیرن ولی بودجه کجا میره ؟
  • هانیه A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    11 0
    خدایا هر کاری با من میکنی بکن فقط منو خوراک و سوژه رسانه ها نکن.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    6 0
    این چه تیتری هست
  • ميثم A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    16 1
    اتفاقا مردم مسئوليت ناچيزي در قبال اين مسئله دارن و به وقتش انواع و اقسام كمكهاي نقدي و غيرنقدي خودشونو در قالب فطريه و صدقه و نيكوكاري و نذر و ... پرداخت ميكنن. بايد ديد اون نهادهايي كه اين وجوه و كمكها رو دريافت ميكنن كجا و در چه مسيري خرج ميكنن؟؟ البته اگه پاسخگو باشن و بخوان حساب كتاب پس بدن
  • فرزاد IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    3 0
    متاسفانه این یاد داشت را نصفه نیمه درج کردید این یادداشت ادامه داشت متاسفم که شما یک مطلب خوب را با سانسور کردن بخش اصلی آن در خبر آن لاین میگذارید به نظرم عمدی در کار بوده است حداقل شهامت آن را داشته باشید که این نقد را سانسور نکنید
  • امیرحسین A1 ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۰
    4 0
    به نظر من مساله گور خواب ها هم به زودی مشمول مرور زمان میشه و همه چی تموم میشه، مثل بقیه چیزا مگه برای حقوق نجومی و املاک نجومی و این همه اختلاس ودزدی کاری انجام شد همه اینها باید مشمول مرور زمان بشه تا مردم یادشون بره و تموم
  • احمد A1 ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۰
    6 0
    دیگه چیزی از هم نوع دوستی بین ماها نیست، جواب ساده ای که به یه نیازمند می دیم اینه: "برو از اونا کمک بگیر که ملیاردی اختلاص می کنن" باید قبول کنیم که ما مردم هم چندان وضع اخلاقی و فرهنگی خوبی نداریم.
  • بی نام A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۱
    0 2
    اگر مسلمانان ایران زکات بدهند چنین اوضاعی نداریم اگر مسلمان وجود داشته باشد