مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی 12 برنامه ملی اقتصاد مقاومتی و پروژه های مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای سال 1395 را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: بررسی جزئی محتوای پروژه های اقتصاد مقاومتی در سه محور کلی هم راستا بودن پروژه با چالش های اساسی بخش مورد نظر، منابع مالی، توان کارشناسی ، عزم جدی  و اجرای وظایف ذاتی یا ایجاد پویایی در بخش مورد نظر صورت گرفته است.

ارزیابی برنامه دولت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی تحت عنوان «12برنامه اقتصاد مقاومتی» و پروژه های مصوب برای سال 1395 نشان می‌دهد، حل معضلات ساختاری اقتصاد ایران، با ارائه راه‌حل‌های جزیره‌ای و دستگاهی امکانپذیر نیست. راه حل جزیره‌ای به این معناست که یک دستگاه یا سازمان منفرد، متصدی و مسئول رفع یک مشکل ساختاری شناخته شود حال آنکه از توان اجرایی آن سازمان خارج است. برنامه جدید دولت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی اگرچه گام های مناسبی در جهت برنامه ریزی تعاملی برداشته است اما همچنان از این نقیصه رنج می برد چرا که در مورد بسیاری از طرح های مهم و زیربنایی که به طور خاص مورد تاکید و تحت شمول مفهوم اقتصاد مقاومتی قرار می گیرد، فکر اساسی نشده است.

در این گزاش همچنین آمده‌است" همکاری بین قوا در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی غیرقابل اجتناب است و این مهم در حدود مورد انتظار باید محقق شود. نظام یکپارچه پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی اگر چه از نظر تئوریک، محتوای مناسبی را راجع به نظارت برنامه های ملی اقتصاد مقاومتی وپروژه های ذیل آن ارائه داده است اما تا به حال خروجی های آماری خاصی بر اساس این نظامنامه مشاهده نشده است".

بسیاری از پروژه های مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای سال 1395، دارای بار مالی هستند که منابع مالی بعضی از پروژه ها تامین شده و نسبت به تامین منابع مالی پروژه های دیگر اطلاعی در دست نیست.

35223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 617934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =