۰ نفر
۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۸

مهدی فاخری

دانش فنی در رابطه با تجارت بین‏المللی در داخل کشور مطلوب نیست و شرکت‏هایی ایرانی که فارغ از دولت و اتاق برنامه ریزی کرده و در بازارهای بین‏المللی حضور پیدا می‏کنند و قوانین تجارت بین‏الملل را می‏دانند شاید در حدود 5 درصد باشند. بنابراین باید سعی کنیم دانش و موقعیت جامعه تجاری خود را افزایش دهیم تا در سطح دیگر کشورها قرار بگیرند. تجارت خارجی ما جهان گرا نیست و ایجاد نگرش، ابزار و افزایش ظرفیت در آن باید تقویت شود.

گفتنی است دولت در برخی موارد باید ایده‏های خود را اصلاح کند یعنی وقتی صحبت از تعامل بخش خصوصی و دولتی می‏کنیم باید یک طرف دولت و یک طرف بخش خصوصی باشد، در حالی که در نشست‏هایی که حضور پیدا می‏کنیم، بخش خصوصی در اقلیت است.

این موضوع را می توان در رابطه با WTO  به کار برد. در مورد بحث (WTO ) نیز برای آنکه یک پیوست هوشمندانه صورت بگیرد باید دولت، بخش خصوصی و جامعه دانشگاهی کشور حضور فعال داشته باشد، اما اگر دولت بدون توجه به ایده‏های بخش خصوصی این اقدام را انجام دهد با چالش‏های بسیار زیادی رو به رو می‏شود. باید یک ارتباط سامان یافته ای با تجار ایجاد کنیم. به طور کلی در روابط بین‏المللی سرعت و کیفیت مساله اصلی است و  بر این اساس در معاونت بین‏المللی اتاق ایران در نظر گرفته شده است این سرعت و کیفیت را افزایش پیدا کند.

گفتنی است اتاق بازرگانی هنوز نیازمند تحولات زیادی است و در کشورهای دیگر اتاق‏های بازرگانی از تکنولوژی‏های مدرن برای ارتباطات خود استفاده می‏کنند و باید در اتاق ایران هم از این تکنولوژی‏های مدرن استفاده کرد.

در برخی مواقع مسایل جانبی مسؤولیت‏های اصلی اتاق را تحت شعاع قرار می‏دهند. این مسایل جانبی ممکن است ماهیت سیاسی، اقتصادی و یا فرهنگی داشته باشند، اما باید سعی کنیم هم زمان با تحول جهان متحول شویم و باید به اتاق به عنوان یک جامعه وصل به جهان نگاه کنیم، نه یک جامعه وصل به تجار صرف و بنابر این باید در ساختار و قانون اتاق تجدید نظر صورت گیرد.

مسأله آخر اینکه در داخل اتاق نیازمند آموزش هستیم، این آموزش‏ها از آموزش‏های تئوریک اولیه تا آموزش‏های تشریفاتی را در بر می‏گیرد. چون برنامه‏های جدید، این نیازها را ایجاد می‏کند. ما در اتاق‏های شهرستان‏ها «مدیریت بین‏الملل» را ایجاد کرده‏ایم و برای تشکل‏ها هم این طرح را در دستور کار داریم و بعد تمام این مدیران، باید آموزش ببینند تا به اهداف بین‏المللی خود دست پیدا کنیم.

 *معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی ایران

کد خبر 62536

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۹
    0 0
    بازار بين الملل چه حرف خوبي بعنوان يك بازاري كهنه كارآيا شما گياه گلخانه اي را مي توانيد در بيرون نگاه داريد يا اينكه مي خواهيد جهان را گلخانه كنيد تا همه چيز تحت كنترل باشد.نگرش گلخانه اي و صادرات ؟