هرچند روز گذشته، رئیس مجلس از تداوم نظارت مجلس بر این مساله خبر داده است اما نمایندگان مجلس روز سه شنبه به تقاضای تحقیق و تفحص مطرح شده از سوی نماینده مردم سمنان درخصوص وضعیت بازداشتگاههای کشور رای نداده اند.

النازمحمدی: ماجرای پرسر و صدای بازداشتگاه کهریزک را شاید خیلی ها دیگر پایان یافته تلقی کنند اما با این حال هنوز هستند کسانی که ابهاماتی در این مورد دارند و شاید به خاطر این است که  هنوز پیشنهاداتی را در مورد رسیدگی بیشتر مسئولان به بازداشتگاه های کشور مطرح می کنند. در اواخر دی ماه گذشته، گزارش کمیته ویژه پیگیری وضعیت بازداشتگاهها قرائت شد و طی آن سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران به عنوان مقصر اصلی ماجرای بازداشتگاه کهریزک شناخته شد؛ هرچند بعد از قرائت این گزارش،  دادستان سابق تهران با ارسال نامه ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی موارد منتسب به خود که در گزارش مجلس از فجایع کهریزک مطرح شده بود را رد کرد و در جلسه دادگاه نیروهای مسلح نیز که در اسفندماه گذشته تشکیل شد، حاضر نشد اما به هرحال هنوز ابهاماتی حول این قضیه وجود دارد و همین باعث شده که توجه ها به سوی دیگر بازداشتگاه های کشور نیز جلب شود.

هرچند به گزارش خبرآنلاین، روز گذشته، رئیس مجلس با بیان اینکه حساسیت مجلس موجب شد که مشکلات در زندان‌ها پس از انتخابات مرتفع شود، از تداوم نظارت مجلس بر این مساله خبر داده است اما خبر دیگری از جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی منتشر شده است مبنی بر اینکه نمایندگان مجلس روز سه شنبه به تقاضای تحقیق و تفحص مطرح شده از سوی نماینده مردم سمنان درخصوص وضعیت بازداشتگاههای کشور رای نداده اند.

به گزارش مهر، تقاضای تحقیق و  تفحص از وضعیت بازداشتگاههای کشور در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و سپس به صحن علنی مجلس ارائه شد.

مصطفی کواکبیان  نماینده سمنان و طراح این طرح انگیزه اصلی از ارائه این تقاضا را، توجه و اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند بازداشتگاه کهریزک تعطیل شود و با بازداشت شدگان و خاطیان برخورد گردد، عنوان کرده است .

او با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری حادثه کهریزک را جنایت دانستند  افزود: مقام معظم رهبری فرمودند جنایتی بود که در بازداشتگاه کهریزک صورت گرفت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد انگیزه تقاضای تحقیق و تفحص از بازداشتگاهها خطی، حزبی و جناحی نیست.

او تصریح کرده است: ما نیازمند این نیستیم که ضدانقلابیونی که در خارج هستند و داعیه حقوق بشر برای ما دارند دخالت کنند، چرا که حقوق بشر اسلام از حقوق بشر غرب بالاتر است و قانون اساسی ما مترقی تر از مبادی دیگر است منوط به اینکه از دقت لازم برخوردار باشد.

از سوی دیگر به گزارش خبرآنلاین، جواد جهانگیرزاده نماینده ارومیه طی تذکر آیین‌نامه‌ای با اشاره به اظهارات مصطفی کواکبیان در رابطه با تقاضای تحقیق و تفحص از وضعیت بازداشتگاه‌های کشور اظهار داشت: از اظهارات ایشان چنین استنباط می‌شود که مجلس نسبت به حوادث پس از انتخابات بی‌توجه بوده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تلاش‌ها و حساسیت‌های مجلس نسبت به این مساله، گفت: رای ندادن مجلس به تقاضای تحقیق و تفحص از بازداشتگاه به علت همین پیگیری‌های مجلس بود. وی از لاریجانی خواست تا توضیحی درباره نتیجه پیگیری‌های مجلس که منجر به گزارشی به صحن علنی شد، ارائه دهد.

لاریجانی هم با این توضیح که هدف کواکبیان انجام تحقیق و تفحص از بازداشتگاه‌ها بود، ادامه داد: مجلس در مورد حوادث پس از انتخابات بررسی‌هایی کرد و گزارش خود را به کمیسیون امنیت ملی ارائه داد.

به گفته وی، حساسیت مجلس موجب شد که مشکلات در زندان‌ها مرتفع شود و در حال حاضر نیز مجلس در حال پیگیری است و این مساله رها نشده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 62652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =