فلرهای پالایشگاه آبادان هنوز هم عامل آلودگی است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آبادان گفت: متاسفانه فلرهای پالایشگاه هنوز هم آلودگی شهر را سبب می شوند و باید فکری برای آنها کرد.

سید احمد موسوی آزاد شامگاه گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه ایجاد آلودگی توسط فلرها سبب ایجاد دردسر و آزار برای شهروندان می شود، افزود: درخواست جدی ما از مسئولان پالایشگاه آبادان آن است که برای انجام پروژه تعریف شده «نوفلرینگ»،  براساس برنامه زمان بندی شده عمل شود. الزامی برای انجام این پروژه با تعیین مدت نداریم. به برنامه زمان بندی شده ارائه شده احترام می گذاریم، شرکت پالایش نفت خود باید آن را به انجام برساند اما خواست ما پیش روی پروژه بر مبنای زمان بندی تعیین شده است.

وی همچنین با بیان اینکه در خیابان سیکلین ما هنوز با آلودگی هوایی که می تواند ناشی از نشتی واحد و یا واحدهایی از پالایشگاه که در ارتباط با اتمسفرند، مواجه هستیم، اظهار کرد: این موضوع به ویژه در روزهای شرجی به شدت مردم شهر را آزار می دهد. به نظر می رسد در مدت زمان اجرا و اتمام فاز دو پالایشگاه بتوان برخی از پروژه هایی که قابلیت انجام به جهت جلوگیری از گسترش آلودگی در این منطقه را داشته باشد را به مرحله اجرا در آورد تا مشکل رفع شود.

موسوی آزاد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مردم اصلی ترین و بزرگترین ذی نفعان ما در شهر هستند، تصریح کرد: برقراری ارتباط با رسانه ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی و ارائه گزارش فعالیتها و پاسخگویی به سئوالات مختلف می تواند در زمینه آگاه سازی و بهبود دید مردمی نسبت به پالایشگاه موثر باشد. برخی بر این تصورند که پالایشگاه و پتروشیمی موضوع آلاینده کردن فضای شهری را در شب انجام می دهند و اینها دید منفی است که وجود دارد اما در عمل این گونه نیست.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آبادان گفت: وظیفه داریم تا مسائل را نکته به نکته به مردم بگوئیم. فرآیندهای موجود را مطرح کنیم و با استفاده از ابزاری همچون رسانه ها و سازمانهای مردم نهاد فعال در حوزه محیط زیست، کارها را بهبود و به انجام برسانیم.

موسوی آزاد با اشاره به اینکه مدیران پالایشگاه در بحث اقدامات زیست محیطی چه در شعار و چه در عمل وادی را خالی نگذاشتند، افزود: شهروندان همیشه انگشت اتهام مسائل زیست محیطی چه در بخش هوا و چه در بحث پساب را به سمت پالایشگاه می گیرند و این مسئله با توجه به اقدامات خوب و ارزشمندی که در این شرکت اتفاق افتاد اجحاف در حق این شرکت است به همین دلیل اقدامات انجام شده نیز بایستی به گوش مردم برسد، در صورت وجود مشکل موارد می بایست طبق یک روال منطقی و نه براساس تفکرات فردی و حاشیه ای دنبال شود.

وی اظهار کرد: رسانه ها با صداقت و حساسیتی که از دو جنبه با آن مواجهند هم تولیدات پالایشگاه و وظایف سنگینی که بر دوش این شرکت در سطح کشور بر عهده اش نهاده شده را می بینند و هم از سوی دیگر حساسیتهایی که در حوزه محیط زیست و سلامت شهروندان وجود دارد را به طور صادقانه ای پیگیری و اطلاع رسانی می کنند.

فعالیت ۳ انجمن محیط زیستی

موسوی آزاد تصریح کرد: در زمان حاضر سه انجمن فعال در حوزه محیط زیست در قالب سازمانهای مردم نهاد در آبادان داریم که اگر چه نوپا هستند اما از بدنه مردمند و فعالیتهای محیط زیستی را به نحو دیگری به مردم انتقال می دهند. 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه قصد دارد به طور اختصاصی در موضوع آلودگی هوا صحبت کند، گفت: همه ما در میانه گود هستیم و از گفتمانها همه ما نفع و یا ضرر می بریم به همین دلیل با انجام نشستهای مختلف می توانیم ضمن شفاف سازی مسائل در جهت تنویر افکار عمومی جامعه نیز گام برداریم.

موسوی آزاد با یادآوری قدمت بسیار بالای پالایشگاه آبادان از فن آوری و تجهیزات به عنوان دو عامل تاثیرگذار در مباحث زیست محیطی نام برد و افزود: آلودگی هایی که در برخی مقاطع و به طور عمده در سطح شهر وجود داشته و دارد با نوسازی پالایشگاه بسیاری از آنها رفع و بهبود می یابد.

وی همچنین در زمینه استفاده از تجهیزاتی که می توان برای جلوگیری از گسترش آلودگی هوا از آن بهره برد، اظهار کرد: شاید در ۲۰ سال پیش دیدگاه ها چنین نبود که در بسیاری از جاها هزینه هایی صورت گیرد که نفع محیط زیستی آن در مرتبه نخست و نفع اقتصادی آن در مرتبه دوم قرار داشته باشد و یا به تعبیری دیگر کسی تقبل هزینه کرد در صنعت بدون بهره وری مالی را عهده دار نمی شد اما در زمان حاضر به این رویکرد رسیده ایم که هزینه کردهای زیادی در بحث حفظ محیط زیست و حفظ سلامت مردم صورت می گیرد که مراتب اقتصادی در رتبه های بعدی آن قرار دارد و این کار بزرگی است، بایستی به مردم این آگاهی را داد که برای این هزینه کردها تنها الزامات محیط زیستی مورد تاکید قانون در کار نبوده بلکه سلامت عمومی چنین حکم کرده است.

موسوی آزاد تصریح کرد: وجود پالایشگاه در دل شهر ایجاب می کند که با دید دیگری به مسائل پرداخته شود به همین دلیل از صداقت همکاران پالایشگاهی که بسیار شفاف و صادقانه پذیرای مسائل و مشکلات موجود هستند،  قدردانی می کنم، ما چالشهای مختلفی را داریم و بایستی برای آنها برنامه ریزی کنیم تا به پیشرفت در کار برسیم.

وی یادآور شد: در بحث آلودگی هوا توسط فلرها به طور هفتگی و یا ماهانه مواردی از سوی خبرنگاران پیگیری و اعلام می شود که وجود این حساسیت بسیار خوب است و قدردان توجه همگان در این موضوع هستم زیرا در صورت بی توجهی امکان انجام کار مطلوب وجود ندارد، مطمئن باشید که به طور حتم برای هر یک از مواردی که آلایندگی ایجاد می کنند، برنامه ریزی می شود.

ورود دادستان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آبادان گفت: از سوی دیگر دادستان شهر نیز با برقراری جلسات مکرر با فرماندار و مسئولان پالایشگاه  موضوع بستن واحد گوگردسازی در صورت رفع نشدن نشتی آن را اعلام کرد که البته به طور همزمان اقدامات پیگیرانه در جهت یافتن علل و عوامل منبع آلودگی انجام شد.

موسوی آزاد با اشاره به واحد گوگرد سازی پالایشگاه که در سال ۹۳ به دلیل عدم اتمام کار واحد جدید آن همچنان برای شهروندان آبادانی دردسر ساز بود، افزود: با کنار رفتن واحد قدیمی گوگردسازی و جایگزینی واحد جدید این موضوع در شهر ختم به خیر شد و آرامش به شهر بازگشت، پیشنهاد می شود چنانچه امکان رفع مشکلات به لحاظ اعتباری و پیگیری در سطح شهرستان  امکان پذیر نیست آن را از سطح کشور دنبال و حل کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص فرآیند تغییرات وضعیت آلودگی هوا از سال ۹۲ تا ۹۵، اظهار کرد: به منظور بررسی آلودگی هوای پالایشگاه در حوزه آلودگی هوای محیطی، ما هشت نقطه را به طور تصادفی در سطح شهرو در اطراف پالایشگاه، مجاور خیابانها و اماکن مسکونی تعیین کردیم که برای آن آزمایشگاه های معتمدی که طرف حساب سازمان محیط زیست هستند، به صورت هر سه ماه یکبار (طبق قانون) در این ۸ نقطه، حضور پیدا می کنند و به انجام ارزیابی های لازم می پردازند.

موسوی آزاد تصریح کرد: همچنین در موضوع هوای پاک به طور مشخص شده ای پنج شاخص منوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، دی اکسید ازت، ازن و گرد و غباردر هشت نقطه یاد شده اندازه گیری می شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شاخص گوگرد یکی از شاخصهای مهم آلودگی پالایشگاه ها است، گفت: مبحث آلودگی در کلان شهرها و شهرهایی که هوای محبوسی دارند در فصل سرما تشدید می شود که ما این هوای محبوس را در آبادان نداریم اما قدری بابت سنگین شدن هوا و جوی که در زمستان وجود دارد( صبحها در نزدیکی سطح زمین دمای هوا سردتر و سنگین تر است) چرخش گاز صورت نمی گیرد و به مرور و در طول روز که هوا گرمتر می شود پخش آلودگی در سطح شهر اتفاق می افتد، در زمستان ما آلودگی هوا را تشدید شده می بینیم. 

موسوی آزاد افزود: پالایشگاه دارای ۵۵ دودکش است که ۳۴ دودکش آن به طور دائم در سرویس هستند و در اکثر مابقی این دودکش ها فرآیند واحدی وجود ندارد همچون واحد کت کراکر قدیمی که تعطیل شد و یا اس.آر.پی که در مدار قرار ندارد، در چند دودکش دیگر نیز نقاط نمونه برداری خاص نداریم و با  نقاط نمونه برداری واحد اچ.اس.ای پالایشگاه یکی است.

وی ضمن متفاوت خواندن استانداردهای هوای پاک با استانداردهای دودکشها، از سه شاخص اکسیدهای ازت، دی اکسید گوگرد و منوکسید کربن به عنوان ملاکهای ارزیابی استاندادرسازی هوای پاک نام برد و اظهار کرد: ارتباط مستقیم دودکش ها با فرآیند آن واحدها و سوخت مصرفی از دلایل افزایش میزان آلودگی از طریق دودکش ها به شمار می رود ضمن آنکه برخی دیگر از دودکش ها همچون بویلرها واحدهای احتراقی هستند و ماهیت فرآیندی ندارند.

موسوی آزاد تصریح کرد: خوشبختانه با توجه به اقدامات انجام شده در سطح پالایشگاه دیگر آن عمده آلودگی که در شهر مردم با آن مواجه بودند را شاهد نیستیم و امید می رود در ادامه راه نیز با همت عالی کارکنان پالایشگاه وضعیت این شرکت را بیش از پیش بهبهود ببخشیم. 

وی یادآور شد: تلاش خواهیم کرد تا در زمینه آلودگیهای اضطراری که جزئی از صنایع است نیز با همراهی مسئولان شرکت پالایش نفت آبادان در اسرع وقت آنها را رفع کنیم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 630475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =