به نظر می رسد وزارت بهداشت بالاخره پس از 8 ماه تکذیب پی در پی آلودگی برخی برنج های وارداتی، در مقابل فشار های نمایندگان مجلس تسلیم شده و به واقعیت اعتراف کردند.

مهدی خاکی‌فیروز: کمیسیون بهداشت مجلس با استفاده از تحقیقات وزارت بهداشت و موسسه استاندارد و بررسی های مستقل،   وجود آلودگی شدید سرب را در برخی برنج های وارداتی تایید کرده و میزان آن را بالاتر از حد مجاز اعلام کرد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در این خصوص می گوید: قرار است نام این برنج ها در صحن علنی مجلس قرائت شود.

حسینعلی شهریاری در مورد جمعبندی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از آخرین بررسی وضعیت آلودگی برنج های وارداتی که یکشنبه این هفته انجام شد می گوید: نتیجه مباحث کمیسیون این بود که سرب موجود در هشت نمونه از برنج های وارداتی بالاتر از حد مجاز بوده و این برنج ها آلوده هستند.

دکتر شهریاری می افزاید: به دنبال ماه ها بررسی سلامت برنج های وارداتی از سوی وزارت بهداشت و چند بار انکار آلودگی این برنج ها، سرانجام این وزارتخانه آخرین نتایج آزمایش ها درباره آلودگی برنج ها را به کمیسیون بهداشت مجلس ارائه کرد. طبق این گزارش وجود سرب در ۸ نوع برنج  وارداتی بیشتر از حد مجاز اعلام شد.

این آزمایش ها در آزمایشگاه ثالثی که کمیسیون بهداشت مجلس بررسی برنج ها را به آن سپرده بود، انجام شد و طی آن ۶۲ نمونه از برنج های وارداتی از نظر وجود فلزات سنگین به ویژه آرسنیک ، سرب و کادمیوم بررسی شد.

وی با اعلام اینکه قرار است اسامی این برنج ها در صحن علنی مجلس قرائت شود، می افزاید: برای بررسی میزان آلایندگی آرسینک موجود در برنج های وارداتی نیز قرار شده یک گروه کارشناسی بر اساس مقدار مصرف روزانه برنج در هر استان، موضوع را بررسی و استانداردهای آن را با همکاری وزارت بهداشت و سازمان استاندارد تعیین کند.

او در خصوص زمان قرائت اسامی برنج های آلوده در صحن مجلس نیز می گوید: گزارش کمیسیون به هیئت رئیسه مجلس داده می شود و آنها تصمیم می گیرند چه زمانی آن را اعلام کنند. وی  اظهارامیدواری کرد اسامی هشت نمونه از برنج های آلوده بعد از تعطیلات مجلس اعلام شود.

مشکل دانشگاه های علوم پزشکی
در حالی که چند روز پیش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با صدور اطلاعیه ای، سالم بودن 42 برنج وارداتی را با نمونه برداری از آنها در 16 دانشگاه علوم پزشکی کشور تایید کرد، اکبر رنجبرزاده عضو کمیسیون بهداشت مجلس  در این خصوص می گوید: سازمان استاندارد پس از بررسی هایی که درباره آلودگی برنج های وارداتی انجام داد به طور قطعیت اعلام کرد که 8 نوع از برنج های وارداتی به سرب آلوده است و وجود میزان سرب بالا در این نوع از برنج ها قطعی شده است.

وی می گوید: وزارت بهداشت ابتدا اعلام کرده بود که برخی از برنج های وارداتی آلوده هستند ولی مجددا در گزارشی اعلام کرد که در نتایج بررسی های انجام شده تغییراتی رخ داده و آلودگی زیادی در این نوع از برنج ها مشاهده نشده است.

شاهرخ رامین مخبر کمیسیون بهداشت مجلس نیز می گوید: متاسفانه نتایج بررسی ها نشان داد که ۸ نمونه از برنج های وارداتی دارای سرب بالاتر از حد استاندارد بود بنابراین وزارت بهداشت ملزم شده است تا برای جلوگیری از مسمومیت با سرب، این مسئله را مدیریت کند و کلیه برنج های وارداتی در مبادی ورودی کشور مورد ارزیابی و آزمایش  دقیق قرار گیرد و در مواردی که در نمونه های برنج های وارداتی میزان سرب یا سایر آلاینده ها بالاتر از حد مجاز بود، از ورود برنج ها به داخل کشور جلوگیری شود.

وی تصریح می کند: این نمونه گیری که گزارش آن قرائت شد زیر نظر سازمان بازرسی، مجلس، سازمان استاندارد و تعدادی از متخصصان کشور انجام شد.

رامین اضافه می کند: بررسی میزان آلودگی برنج ها در مبادی ورودی بر عهده معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت گذاشته شده است که بزرگ ترین و مجهزترین آزمایشگاه خاورمیانه را در اختیار دارد.

نام برنج های آلوده چیست؟
انوشیروان محسنی بندپی نایب رئیس کمیسیون بهداشت درباره نتایج آنالیز فلزات سنگین ۶۲ مورد برنج  وارداتی می گوید: آنالیز انجام شده درباره میزان آرسنیک، سرب و کادمیوم موجود در برنج های وارداتی بود و از آن جا که در کشور ما متاسفانه استانداردی برای سلامت برنج تعیین نشده است، ناچار از استاندارد کشور چین استفاده کردیم.

وی تصریح می کند: براساس این استاندارد میزان مجاز آرسنیک در برنج ۱۵ صدم پی. پی. ام در نظر گرفته شد و از میان ۶۲ نمونه برنج  وارداتی، برنج هایی با نام های سوفی کلاسیک، شیرخوان فرهاد جان، آریا(خرده فروشی در تهران)، آریا (نمونه گیری از مبادی ورودی) و کمال ملکی دارای آرسنیک بالاتر از حد مجاز شناخته شدند. هم چنین طبق استاندارد کشور چین درباره سرب موجود در برنج نیز ۲ دهم پی. پی .ام حد استاندارد است که آزمایش ها نشان داد نمونه های عطر گل یاس، دل مبارکه کامونکی، سارال، کیمیا، جادوگر، هاشمی ۱۱۲۱، ۴ رمان و حاجی مردای، دارای سرب بالاتر از حد استاندارد هستند.

تلاش برای جمع و جور کردن مساله
پاییز سال گذشته گزارش جامع کمیسیون کشاورزی مجلس  توسط عباسعلی رجایی رییس کمیسیون کشاورزی در صحن علنی مجلس قرائت شد که طی آن به صراحت بر آلودگی برنج های هندی با استناد به مدارک و شواهد تاکید شده بود. اداره استاندارد استان تهران اولین نهاد دولتی بود که حدود 6 ماه پیش از آلوده بودن برنج های وارداتی به سم آرسنیک، سرب، کادمیوم و...خبر داد. با این وجود وزارت بهداشت در همان زمان طی گزارشی اعلام کرد که این برنج ها هیچ گونه آلودگی به آرسنیک و فلزات سنگین ندارند. به دلیل وجود ابهامات و تناقضات بسیار در این گزارش، اعضای کمیسیون بهداشت و کمیسیون کشاورزی مجلس درباره آلوده نبودن برنج های وارداتی قانع نشدند. کمیسیون کشاورزی مجلس، با رد گزارش وزارت بهداشت درباره«آلوده نبودن برنج های وارداتی»، دولت را به تلاش برای«جمع و جور کردن مساله» متهم کرد و خواستار انجام بررسی‌های بیشتر در این باره شد.

بنابراین پرونده برنج های وارداتی آلوده هندی بسته نشد و پس از کش و قوس های فراوان کمیسیون کشاورزی مجلس گزارش جامعی در این باره تهیه کرد که البته متعاقب آن وزارت بهداشت بار دیگر آلودگی برنج ها را انکار کرد.

هر چند در همان روزها رئیس مرکز تحقیقات کشاورزى ایالت پنجاب هند اعلام کرد، در بخش‌هایى از پنجاب مقادیر زیادى فلزات سنگین مانند آرسنیک، کادمیوم و سرب در آب و خاک وجود دارد و چنانچه در این مناطق کشت و زرع انجام شود، این ترکیبات خطرناک در محصولات تولیدى مانند برنج نیز وجود خواهد داشت.

پس از آن که کمیسیون کشاورزی مجلس نیز آلوده بودن برنج های وارداتی از هند را تایید کرد، علی ادیانی‌راد، رئیس مجمع نمایندگان استان‌های شمالی در مجلس خواهان ارجاع پرونده برنج های آلوده به قوه قضائیه شد. اما نمایندگان مجلس تصمیم گرفتد این کار، دست کم تا به نتبجه رسیدن بررسی های دقیق تر در کمیسیون بهداشت مجلس صورت نگیرد.

غلامعلى قربانى، عضو هیات مدیره انجمن برنج ایران در اوایل مهر ماه سال گذشته گفته بود، در حالى که برنج هاى وارداتى با قیمت هر کیلو ۵۰۰ تومان وارد کشور مى‌شود، به قیمت هر کیلو ۲۰۰۰ تومان در اختیار مصرف کنندگان قرار مى‌گیرد. هم اکنون 35 درصد برنج مصرفی کشور از طریق واردات تامین می شود. سال گذشته بیش از 1000 هزار تن برنج وارد کشور شد که نسبت به سال قبلی، ۵۴ درصد رشد را نشان مى‌دهد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 64024

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۳
    0 0
    سلامتی مردم براتون ارزش داره؟
  • بدون نام IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۳
    0 0
    پدر کشاورز رو در اوردین ما خودمون برنجای طارم پارسال رو دستمون مونده به خاطر این برنجای آلوده
  • رسا IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۳
    0 0
    عوض اعلام نام برنجها که اسم من دد آوردی دارند اسم وارد کنندگان آنها را که خودتون هم میونید جه کسانی پشت آنها هست اعلام کنید. هرچند این همه سال مردم این همه برنج آلوده خوردند
  • ali CA ۲۳:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۳
    0 0
    ما برنج آلوده می‌خوریم و واردکنندگن مرغ و پلو
  • بدون نام IR ۰۳:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۴
    1 0
    نه چانم !!! سلامتی مردم کیلویی چنده؟؟؟؟؟ سود باد آورده از فروش برنجهای آلوده رو بچسب!!!!!!!
  • یه آدم IR ۰۳:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۴
    0 0
    بله.به قول دوستمون اگه به فکر سلامت مردم هستین.خوب عوامل پشت پرده رو معرفی کنید..
  • بدون نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۴
    0 0
    براي آنكه وارد كنندگان ضرر نكنند موضوع را كش بديد تا مردم برنجها را بخرند و مصرف كنند.
  • ashkan IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۵
    0 0
    بابا غذای اصلی ما همه برنجه اگه سلامتی مردم براتون مهمه جلوی وارداتو بگیرین