دستِ طبیعت بکر نطنز زیر سنگ معدن‌داران/ توسعه پایدار اجرا نمی‌شود

مهر نوشت: وجود ۶۰ معدن سنگ نطنز باعث شده که بسیاری از روستاها با مخاطرات محیط زیستی مواجه شود و این درحالیست که مسئولان تخریب ناشی از بهره برداری را از عواقب توسعه و آن را ناگزیر می دانند.

 شهرستان نطنز که مملوء از روستاهای خوش آب و هوا، طبیعت بکر و باغهای گسترده و حیوانات نادری از جمله یوزپلنگ، بز کوهی و پلنگ است به دلیل تجمع عظیمی از معادن در روستاهای مختلف این شهرستان و آسیب زدن به طبیعت آن باعث شد که مردم روستاهای کشه، طرقرود، کمجان واوره این شهرستان دست به اعتراض بزنند.

غلامرضا مبینی یکی از اهالی کشه با اعلام اینکه بیشترین گلایه ما این است که بهره برداران معادن بیش از حد مرز خود اقدام به برداشت سنگ و تخریب محیط زیست می کنند،  گفت: اهالی روستاهای مختلف نطنز بدنبال بستن معادن نیستند بلکه گلایه ما صرف برداشت‌های غیر اصولی معادن است که با زد و بند برداشت های بی رویه و غیر قانونی انجام می‌شود.

وی به عنوان نماینده جمعی از مردم روستاهای معترض اعلام کرد: مسئولان به درد دل روستائیان برسند، چون که روستائیان شهر را نگهداشتند تمام مایحتاج مردم از جمله غلات و گوشت و خوار و بار و مرغ از روستاها فراهم می شود و اینکه به فریاد روستائیان نرسند و یا این روستاها را به خاطر معادن شکل صنعتی بدهند و تخریب کنند، دور از انصاف است.

ضایعات معادن نطنز در باغ های مردم

مبینی ادامه داد: بر اساس قانون معادن در محدوده هزار متری روستاها اجازه برداشت دارند و این در حالی است که معادن تا حریم ۲۰۰ متری روستاها نیز آمده‌ است.

روستاهای شهرستان نطنز که روزی مامن مردم خسته از شهر و آلودگی صنعت بود، حالا با این اقدامات امروز اهالی روستا را از صدای انفجار و تخریب های پیاپی گلایه مند و خسته کرده است، بهره برداری بیش از حد از معادن تا بدان جا پیش رفته است که نه تنها روستاهای با جمعیت ۸۰۰ نفر درکه صدای مردم روستای حبیب آباد شهرستان برخوار را نیز درآورده است.

مبینی با بیان اینکه معدن داران به جای اینکه ضایعات معادن را جمع آوری کنند و یا به محلی که سنگ برداشته شده بریزند تا به اکوسیستم آسیب نزنند، این ضایعات را در باغات مردم تخلیه می کنند، افزود: یک روزی در روستای کشه شاهد یوزپلنگ، پلنگ، گراز و بز کوهی و بز کل، بودیم اما بدنبال انفجارها و گرد وخاک‌هایی ناشی از برداشت سنگ‌ در روستای کشه، دیگر شاهد این نوع حیوانات نیستیم و از میان این همه تنوع حیات وحش فقط گراز باقی مانده است.

رئیس خانه صنعت اصفهان: توسعه معادن نیاز امروز اصفهان است

رئیس خانه صنعت و معدن از تجاوز معدن داران به زمین‌های روستایی این شهرستان و در معرض خطر قرار دادن روستاهای بکر این شهرستان گفت: امروز ما نیاز به توسعه معدنی در سطح استان اصفهان داریم چراکه با معادن اشتغالزایی می‌شود و اگر بخواهیم جلوی کار معادن را بگیریم به معضل بیکاری در این استان بیشتر دامن زده‌ایم.

محمد برکتین با اشاره به اینکه به هر حال فعالیت و بهره‌برداری معادن یکسری تبعاتی دارد، ادامه داد: بدنبال ایجاد زبان مشترک بین محیط زیست و معدن داران هستیم که نه فعالیت آنها باعث نابودی محیط زیست شود و نه اینکه محیط زیست مانع فعالیت و بهره برداری معدن شود.

وی بیان داشت: بهره برداری از معدن یعنی؛ استخراج که باید در این فرآیند کوه را تخریب تا به گوشته آن برسیم و آنچه استخراج می‌شود را یا صادر یا فرآوری کنیم بنابراین تخریب محیط زیست یکی از عوارض معدن داری است.

رضا احمدی، رئیس انجمن فرآوری سنگ استان اصفهان نیز  اعلام کرد: امکان ندارد از یک طرف مجوز فعالیت معادن بدهند و از سوی دیگر بگویند معادن باعث تخریب محیط زیست می شود و مانع کار آنها شوند.

قابل ذکر است که بدلیل فعالیت معدن داران، سطح جاده روستای کمجان حدود چهار تا پنج متر بالا آمده است به طوری که باغات این روستا که همسطح جاده بود امروز شکل چاله‌ای گرفته که با هر نوع بارش بارانی امکان سیلاب وجود دارد و درختان در باغ ها آسیب می بیند و در همین راستا نزدیک به ۱۰ تا ۱۵ نفر از باغ داران روستای کمجان به دادگستری شکایت کردند که چرا باید معدن داران با دخل و تصرف، سطح جاده را بالا بیاورند و سبب آسیب به باغات شود که در این ارتباط تنها جوابیه دادگاه پس از بررسی این بوده است که خود باغداران سطح زمین باغات را بالا بیاورند تا به سطح جاده برسد.

منطقه کوه کرکس از مناطق شکار ممنوع و یکی از مناطق با اهمیت کوهستانی است که نقش مهمی در دامپروری، تأمین آب و محیط زیست منطقه دارد. با وجود این، بیش از پنج سال است که به رغم اعتراضات مردم محلی و نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی، عملیات معدنداری، این منطقه را تا آستانه بحران پیش برده است.

بیش ترین عملیات معدنداری در سمت جاده نطنز - کاشان و روستاهای اوره (غرب نطنز و در دامنه کوه کرکس که درگیرترین منطقه است)، کمجان (جاده نطنز - ابیانه) و شهر طرق (جاده قدیم نطنز به مورچه خورت اصفهان) در حال انجام است.در حریم این مناطق تعداد زیادی مجوز معدن صادر شده که هم اکنون مشغول استخراج انواع سنگ هستند.

مرتضی صفاری نماینده مردم نطنز و بادرود و قمصر در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه به مهر گفت: در خصوص تخطی معدن های منطقه از اصول قانونی و تعیین محدوده بهره برداری هشدار داده ام.

وی تاکید داشت: باید اقدامی جدی در برخورد با تخلفات انجام شود و مسئولان شهرستان به ویژه اهالی منطقه برزرود و طرقرود، با فعالیت معادن مشکل ندارند اما اگر قرار باشد به صرف کسب منافع به محیط زندگی مردم آسیب های جدی وارد شده و به حقوق آنها تجاوز شود باید به صورت جدی با این پدیده برخورد شود.

یوسف حسنی، فرماندار نطنز نیز در این رابطه در گفت و گو با مهر اظهار داشت: موضوع معادن شهرستان یکی از دغدغه های اصلی مردم است و ما با این موضوع به صورت قوی و بر اساس قانون برخورد می کنیم.

حال با همه مخالفت هایی که از سوی مسئولان شهرستان در این رابطه وجود دارد اما مسئولان استان اصفهان به ویژه در حوزه صنعت، معتقداند بهره برداری از معادن به بهای ایجاد اشتغال چنین عوارضی هم دارد و باید مردم منطقه به جای گلایه از مسئولان بابت چنین وضعیتی قدردان هم باشند چراکه نمی توان به خاطر چندین باغ و حیوان معادن را تعطیل کرد. اما روند توسعه برخلاف آنچه در ذهن برخی مدیران ما می گذرد، در کشورهای پیشرفته که شاید بهترین بهره برداری را هم از معادن داشته باشند، با قید «پایدار»، است.

در توسعه پایدار، هم محیط زیست به عنوان یک ضرورت باید حفظ شود هم روند پیشرفت در منطقه با اخلال مواجه نشود که متاسفانه این پارادایم تاکنون در شهرستان هایی مانند نطنز اجرایی نشده است که باید با بازتعریف توسعه در تصمیم گیری های مسئولان، ضمن بهره برداری اصولی از معادن در نطنز، حیات و نشاط دوباره به طبیعت این شهرستان بازگردد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 640258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =