رضا رضایی: منطقه جدایی طلب قره باغ روز یکشنبه با بی‌تفاوتی کامل نسبت به اعتراضات کشورهای مختلف از جمله آذربایجان و ترکیه اقدام به برگزاری انتخابات پارلمانی کرد.

این اقدام با توجه به کینه توزی دیرینی که میان آذربایجانی‌ها و ارمنستانی‌ها بر سر این خطه وجود دارد می‌تواند آتش اختلافات را مجددا افزایش دهد.

با وجودیکه وزارت خارجه ترکیه هفته گذشته رسماً انتخابات پارلمانی در قره باغ را محکوم کرده و آن را مخالف تصمیمات شورای امنیت و معیارهای سازمان همکاری و امنیت اروپا خوانده بود، چهار حزب بزرگ این منطقه با خونسردی تمام بر سر 33 کرسی پارلمان منطقه قره باغ که اعضای آن برای پنج سال انتخاب می‌شوند، با یکدیگر رقابت کردند و روز یکشنبه مردم را به پای صندوق‌های رأی کشاندند.

نزدیک به 90 هزار نفر در قره باغ واجد شرایط رأی دادن هستند که احتمالا بیش از 25 درصد از آنها در این انتخابات شرکت کرده‌اند. منطقه قره باغ در خلال یک جنگ خونین میان آذری‌ها و ارامنه مسیحی به دست ارامنه افتاد. در این جنگ بیش از 30 هزار نفر کشته و یک میلیون نفر آواره شدند و از همان زمان این منطقه اعلام خودمختاری کرد که البته هیچ کشوری در دنیا حتی ارمنستان نیز موجودیت آن را به رسمیت نشناخته است.

قره باغ، همچنان موضوع تنش میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان است که تقریباً آنها را در موضع جنگی دائمی قرار داده است. این منطقه همچنین، یکی از عوامل اصلی تنش در منطقه راهبردی قفقاز جنوبی است. عمده کشورهای جهان قره باغ علیا را همچنان جزوی از جمهوری آذربایجان می‌دانند که از سوی ارمنستان اشغال شده است.

هدف جدایی طلبان قره باغ از برگزاری انتخابات پارلمانی، مشروعیت بخشیدن یکجانبه به وضعیت موجود است. این درحالی است که این اقدام می‌تواند به شدت بر گفت وگوها پیرامون حل این مسایل که از سوی گروه مینسک پیگری می‌شود تأثیر منفی بگذارد. نمایندگان گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا به ریاست مشترک روسیه، فرانسه و آمریکا هستند که در سال 1994 برای میانجیگری جهت حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ تشکیل شد.

قره باغ که ترکیبی از دو کلمه ترکی قره به معنی سیاه و کلمه فارسی باغ است روزگاری بخشی از خاک ایران بود که در سال 1813 میلادی و در اثر انعقاد عهدنامه ننگین گلستان میان فتحعلی شاه قاجار و تزار روسیه به همراه گنجه، خانات موشکی، شیروان، قوبا، دربند، باکو، ولایات تالش، داغستان و گرجستان از خاک ایران جدا شد. جدایی قره باغ از ایران باعث ناخوشندی ایرانیان و ترک‌های آذربایجان شد اما ارامنه همواره از این موضوع شاد و خرسند بودند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 64046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =