معاون وزیر و رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: در اجلاس جهانی حفاظت محیط زیست موظف به کاهش چهار تا ۱۲ درصدی میزان گازهای گلخانه‌ای موجود در کشور تا سال ۲۰۳۰ شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، داود پرهیزکار در نشستی با اصحاب رسانه اصفهان اظهار داشت: هواشناسی یکی از دانش های بنیادی در دنیا است که همه بخش های جامعه از خدمات آن استفاده می کنند و از این اطلاعات در بالا بردن بهره‌وری کاری استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه بیش از 60 سال است که سازمان هواشناسی افتتاح شده است و در سال 38 به عضویت سازمان هواشناسی جهانی درآمده است، افزود: این سازمان استانداردهایی تعریف کرده است که سازمان‌های هواشناسی کشورهای مختلف مکلف به رعایت آن هستند.

رئیس سازمان هواشناسی کشور تاکید کرد: تمام ابعاد حوزه کشاورزی، مباحث انرژی و گرمایش جهانی، برق، گاز، مدیریت منابع آب، حفظ محیط زیست و پیشگیری از آتش سوزی، عملیات نظامی، آلودگی هوا به اطلاعات هواشناسی بستگی دارد و امور روزمره مردم مانند مسافرت نیز بستگی تامی با اطلاعات هواشناسی دارد.

وی با بیان اینکه تهک کشاورزی در طول سه سال گذشته اجرایی شده است، ادامه داد: در بازخوردی که از 11 استان کشور گرفتیم با استفاده از این اطلاعات بیش از 422 میلیارد تومان ارزش افزوده در این استانها ایجاد شده است.

ایران موظف به کاهش ۱۲ درصدی گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ شد

پرهیزکار با اشاره به اینکه ایران در اجلاس جهانی حفاظت محیط زیست موظف به کاهش چهار تا ۱۲ درصدی میزان گازهای گلخانه‌ای موجود در کشور تا سال ۲۰۳۰ شده است، ابراز داشت: رصد میزان گازهای گلخانه‌ای در کشور نیز باید پالایش شود تا برنامه‌ریزی‌های لازم نیز در خصوص تحقق این تعهد صورت پذیرد.

وی استفاده از انرژی‌های بادی و خورشیدی را یکی از راهکارهای اصلی کاهش گازهای گلخانه‌ای توصیف کرد و گفت: در این راستا برنامه‌ریزی برای استفاده از انرژی‌های پاک بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور در ادامه با اشاره به اینکه طی ۹ سال گذشته بارش‌های کشور ایران از میزان نرمال بالاتر نرفته است، تصریح کرد: این شرایط زمینه ساز تشدید خشکسالی‌هاست که مخاطرات دیگری را نیز به همراه دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر سه نهاد از جمله سازمان حفاطت محیط زیست، سازمان هواشناسی و اخیرا نیز شهرداری تهران خود را متولی سنجش کیفیت هوا و میزان آلاینده‌های موجود در هوا می‌دانند، اظهار داشت: این در حالی است که شهرداری باید بداند که نصب تابلوهای سنجش آلاینده‌های موجود در هوا نیازمند اقدامات تخصصی است و هر کس که پولدار است نمی‌تواند این تابلوها را نصب کند.

اصفهان استان ششم کشور به لحاظ کمبود بارش‌ است

وی در ادامه استان اصفهان را ششمین استان کشور به لحاظ کمبود بارش‌ها  برشمرد و گفت: در استان اصفهان نسبت به بلند مدت با ۲۶ درصد کم بارشی روبرو بوده‌ایم و این در حالی است که این آمار در استان خوزستان ۴۸ درصد برآورد شده است.

پرهیزکار افزود: در سال جاری میزان بارندگی‌های استان اصفهان نسبت به مدت مشابه سال قبل از وضعیت بهتری برخوردار است به گونه‌ای که با افزایش ۹.۳ درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته روبرو بوده‌ایم.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 641618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =