یک کارشناس اقتصادی گفت: در صورت ادامه کار به سبک دولت قبل، بی‌تردید تورم بالای ۵۰ درصدی را شاهد بودیم و واردات از مرز ۷۰ میلیارد دلار رد شده بود.

حسین محمودی‌اصل در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در خصوص وضعیت اقتصاد در گذشته، حال و آینده اظهار داشت: کشور در سالیان گذشته شرایط متنوعی را تجربه کرده است. انباشت مشکلات اقتصادی به همراه تحریم‌های ظالمانه، شرایط سختی را ایجاد کرد.

وی افزود: درآمدهای سرشار نفتی در دولت قبل خوب مدیریت نشد و کشور را با ۵۵۰ هزار میلیارد تومان طرح نیمه‌تمام دست به گریبان کرد. جالب اینکه با وجود این همه منابع ، دولت وقت همیشه دست در جیب بانک مرکزی می‌کرد.

محمودی‌اصل عنوان کرد: شاهکار حرکت غیرکارشناسی هم افزایش دادن قیمت ارز از 1100 تومان به 3500 تومان بود که هم رانت‌های میلیارد دلاری ایجاد کرد و هم اینکه شوک تورمی شدید را باعث شد که در ادامه دولت با تسعیر نرخ ارز 73 هزارمیلیارد تومان (بخوانید 103 هزار میلیارد) از بدهی خود به بانک مرکزی را پوشش داد.

وی گفت: با این وجود، دولتی با بیش از 380 هزار میلیارد تومان بدهی تحویل دولت جدید شد که بخش اعظم بدهی به پیمانکاران، تامین اجتماعی، صندوق‌های بازنشستگی و بانک‌ها بود.

این کارشناس اقتصادی افزود: از آن سو، با شکل‌گیری تورم بیش از 40 درصدی، نوسان نرخ ارز و تحریم‌ها  بخش تولید نحیف‌تر شد و در ادامه با تصمیمات نادرست، برای  جلوگیری از تورم، صادرات از مرز 62 میلیارد دلار گذشت و با بسته شدن در 19 هزار واحد تولیدی، اقتصاد شرایط دشواری را تجربه کرد.

محمودی‌اصل تصریح کرد: تورم 45 درصدی، واحدهای تولیدی نیمه جان، سیستم بانکی ناکارآمد، تحریم‌های شدید، حذف سازمان برنامه، بدهی سنگین، بی‌انظباطی مالی، هزاران طرح نیمه‌تمام و قطعنامه‌های شورای امنیت اداره کشور را بر هر شخص و گروهی که در انتخابات برنده می‌شد، سخت می‌کرد و سالیان سال برای ایجاد وضعیت مناسب و باثبات بایست تلاش صورت می‌گرفت.

وی متذکر شد: در این وضعیت گرفتن سکان هدایت کشور و نجات کشتی اقتصاد کار بسیار پرریسکی بود؛ به‌خصوص این‌که آمار در دسترس، قابل اتکا نبود و پس از تحویل دولت بایست ارزیابی اولیه صورت می‌گرفت.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: رشد اقتصادی منفی6.8 و بدهی 380 هزار میلیاردی دولت از جمله مسایلی بود که پس از تحویل دولت عیان شد.

دولت یازدهم چه کرد؟

محمودی‌اصل گفت: مهم‌ترین مساله‌ای که در آن مقطع کشور با آن مواجه بود و باید در اولویت قرار می‌گرفت، مساله هسته‌ای و تحریم‌ها بود. مقاومت مردم، هدایت‌های مقام معظم رهبری، انسجام ملی و تدابیر دولت باعث شد توطئه‌های دشمنان در انزوای کشورمان با شکست مواجه شود و با به رسمیت شناختن حقوق هسته‌ای، سازمان تحریم‌های هسته‌ای درهم شکند. البته تلاش دشمنان در ادامه راه مشکلاتی را بر سر لغو تحریم‌ها به وجود آورده است که با قاطعیت و مطالبه‌گری می‌توان بر این مشکل نیز فائق آمد.

وی افزود: کنترل تورم همزمان با مذاکرات شکل گرفت که به عنوان یک دستاورد مهم می‌توان از آن یاد کرد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: شاید خیلی از کارشناسان در آن مقطع کنترل و حفظ وضعیت موجود را غیرممکن می‌دانستند. واقعیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد بحرانی شده بود، اما در کمال ناباوری سیاست‌های دولت یازدهم توانست در مدت کوتاهی انظباط مالی را حاکم کند.

محمودی‌اصل عنوان کرد: دیگر از تصمیمات یک‌شبه خبری نبود. دیگر در یک لحظه واردات یا صادرات چند ده کالا ممنوع نمی‌شد تا رانت‌های کلان ایجاد شود. دیگر در یک سفر استانی و در عرض چند دقیقه صدها طرح به مقصد بی‌انتها تصویب نمی شد. دیگر از مدیران نوجوان بی‌اطلاع خبری نبود. وزای متوسط و در حد مدیر استان، بدون سازمان برنامه و بودجه با دولتی که نه مجلس قبول داشت و نه... چگونه می‌توانستند درآمدهای سرشار نفتی و اقتصاد کشور را مدیریت نکنند. البته درآمدهای نفتی بخش اعظم بی‌تدبیری‌ها را سرپوش گذاشت، اما میلیاردها دلار اختلاس به جای ماند و مردمان نحیف و شریف با دریافت یارانه و قبوض و سوخت چند برابری فقط شکر خدا گفتند. اما یارانه ۴۲ هزار میلیاردی با رویکرد پوپولیستی به همه مردم داده شد و ۱۴ هزار میلیارد سهم بخش تولید سالها پرداخت نشد.

وی با بیان این‌که هیچ دفاعی از دولت نهم و دهم نمی‌توان کرد، در این باره که اگر روند دولت قبل در سیاست‌گذاری‌ها صورت می‌گرفت، الان وضعیت اقتصاد به کجا رسیده بود؟ گفت: روند سیاست‌های دولت چنان غلط و بی‌انظباط بود که همه کارشناسان و مردم علیه آن موضع گرفته بودند. سیاست‌ها حتی پس از پرداخت یارانه مورد اقبال عمومی نبود.

اقتصاد به سبک دولت قبل به کجا می‌رسید؟

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: برای درک اقدامات انجام شده دولت یازدهم باید گفت درصورت ادامه سیاست‌های دولت قبل چه بر سر این اقتصاد می‌آمد. اقتصاد هم ردیف پوپولیستی کشورمان در آن مقطع، ونزوئلا بود که تورم ۲۵ درصدی داشت و اینک تورم بالای ۶۰۰ درصدی را تجربه می‌کند.

محمودی‌اصل عنوان کرد: در صورت ادامه کار به سبک دولت قبل، بی‌تردید تورم بالای ۵۰ درصدی را شاهد بودیم و واردات از مرز ۷۰ میلیارد دلار رد شده بود.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال، ادامه استقراض از سیستم بانکی، طرحهای  استانی جدید و کسری بودجه سنگین را شاهد بودیم.

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 649092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    66 19
    رئیس دولت نهم و دهم ایران ارث بابات نبود که توش هرگندی دلت خواست بزنی. تو باید جوابگوی حقوق ملت ایران باشی
  • بی نام A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    77 19
    خدا ازت نگذره احمدی نژاد
  • امیر تبریز اوغلی IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    4 15
    خیلی خز کردین دیگهع... همه فهمیدن د ردولت قبل در چه وضع اقتصادی بودن. الان چه کلاهی رفته سرشون.. خودتون رو خسته نکنید
  • بی نام IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    20 2
    مطمئنم یک روز محاکمه میشه انشاالله
  • بدون نام ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    3 6
    معلوم نيست كي راست ميگه كي دروغ اگه راسته چرا محاكمه اش نميكنن
  • بی نام IR ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    6 22
    دولت قبل تورم کرد 50درصد بعد شما اومدین تک رقمیش کردین مردم چی فرض کردین
  • بی نام IR ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    6 13
    شما چه کردید؟
  • بی نام IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    3 17
    این قضیه برمیگردد به سال 79 وزمان آقای خاتمی و ترس از تجارت جهانی حضرات و آزاد کردن ورود اجناس به ایران
  • بی نام IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    1 5
    با سلام لطفا با توجه به شرايط اصلا راجع به گذشته صحبت نكنيد چون از نظر شرايط زندگي مردم و اقتصاد ايران قابل مقايسه با الان نيست اقاي تركان
  • بی نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    5 7
    خدا را شکر به لطف برجام همه مشکلات حل شد صنعت رو به رشد و مشکل بیکاری به طور کامل حل شد
  • بی نام IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    3 3
    در دو سال گذشته دولت نرخ رسمی ارز دولتی رو که خریدهای خارجی با اون انجام میشه رو تقریبا با نرخ تورم در بودجه افزایش داده ، متاسفانه بسیاری از کارشناسان تخصصی بعلت منافعی که در حوزه های تخصصی خودشون دارن با جملاتی مثل اینکه قیمت واقعی نیست به دنبال افزایش نرخ ارز هستند ، غافل از اینکه اکثریت ملت متضرر میشن از این افزایش ها ... مشکل ما در تولید بها تمام شده ، بهره وری و کیفیت هست ، نمیشه نرخ ارز رو هر روز بالاتر برد ... هنوز زخم یک سوم شدن قدرت خرید ملت بعد از فاجعه های تورمی دولت قبل روی تن جامع و طبقه حقوق بگیر مونده ... لطفا دست از سر مردم بردارید
  • بی نام IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    1 0
    رکورد حداکثری نرخ ارز سال 92 رو با چه منطقی با نرخ ارز این لحظه مقایسه می کنند؟ نوسانات نرخ ارز از لحظه انتخاب آقای روحانی تا برجام و پسا برجام در این تحلیل کجا هستند؟ مبنای تئوریک فرمولی که برای محاسبه نرخ ارز ارائه دادن چیه؟ آیا با اون مبانی تئوریک میشه در مورد اقتصادی که حداقل 70 درصد دولتی هست و قسمت عمده ای از درآمدش نه از مالیات بلکه از محل فروش ارز حاصل از صادرات نفت بدست میاد حکم داد؟ چند بار پیش و پس از انقلاب با همین منطق منابع ارزی کشور نابود شدن اما بازار ارز سامان نگرفت چون اصلا مبنای تئوریک درستی تعریف نشده.
  • بی نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    2 1
    این چه آماری هست که همزمان هم افزایش رو نشون نمیده هم کاهش رو؟
  • بی نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    2 1
    تورم نقطه به نقطه چندماهی است صعودی شده وحالا12درصدشده است.
  • بی نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    2 0
    با این اوضاع که جوانان بیکار پول تو جیبی هم ندارند چطور ازدواج کنن و پول جمع کنن که خونه بخرن هر چیزی میتونه یه رشد طبیعی داشته باشه قیمت مسکن 4 سال پیش حدود 3 تا 3.5 برابر شد ولی درآمد مردم نه تنها افزایش نیافت کاهش هم پیدا کرد با کدام پول خونه بخرند حتی اگر تمام پول مسکن هم وام بدهند با دام درآمد قسط ماهانه وام رو پرداخت کنن تا جوانان مشغول به کار نشوند و درامد برای زندگی نداشته باشند اوضاع جامعه مشخصه حالا خانه که با این قیمت نجومی جای خود داره . در خوش بینانه ترین حالت اگر جوانان مشغول به کار شوند چند سال زمان میبرد تا توان خرید مسکن داشته باشند
  • بی نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    2 0
    این رکود اقتصادی فراگیر نفس تمام بخشهای اقتصاد گرفته.گردش پول اتفاق نمیوفته.تمام پول و شبه پول در سیستم بانکی راکد شده و هرچه این وضعیت مثل سد ادامه پیدا کنه شکست این سد انفجار قیمتی بزرگتری داره.واقعا متوجه نمیشم دولت تا کی میخواد روی این کاهش تورم کذایی مانور بده.کاهش تورمی که هیچ اثر ملموسی در پی نداشته.
  • بی نام IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    1 0
    چقد ارز عمده محسوب میشه؟ من کل پس اندازمو میخوام دلار بگیرم فک کنم بشه 8هزار دلار ازین چندرغاز سود احتمالی امثال من هم مالیات میگیرن؟ کاش قوانین رو شفاف توضیح میدادن واسه عامه مردم چون دم کلفتا خوب راه دور زدنو بلدن
  • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    1 1
    جلوی خرید و فروش ارز های خارجی رو بگیرید اگه براتون مهمه بدبختی مردم و هرکسی که برای سفر و معامله احتیاج به ارز داشت میتونه با مدارک مراجعه و تهیه کنه. وقتی اقتصاد کشور بیماره با بازار آزاد ارز فقط دارید مردم رو بیچاره تر میکنید و هم فشار اقتصادی و هم فشار روانی بوجود میارید
  • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    1 0
    بانک مرکزی این دلالان دلار را گذاشته سرکار.
  • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    1 1
    یکی به آقای سیف بگه آقای سیف اونموقع که دلار حدود 3000 تومان بود گفتی به صلاح نیست از این پایین تر بیاد،الان چطورالان به صلاح پول ملی و کشور هست که دلار 4000 تومان باشهانشاالله که شما و دولت راضی باشیند پدر مردم و کشور
  • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    4 0
    آره دلار مجانی شده آینقدر ارزان ااست
  • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    1 0
    زمانی هزارتومان برابر بود با صدچهل سه دلار ولی حالا مطابق بیست پنج سنت یک چهارم دلار چرا پول کشورمان باید ارزشش روز به روز پایین بیاید
  • بی نام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    2 0
    عزیز از اون اول پول ما ارزش نداشته که بخواد ارزشش کم بشه، دلار رو مصنوعی روی هزار نگه داشته بودن، وگرنه وضع اقتصاد و ارزش پول ملی خیلی وقته وخیمه.
  • بی نام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    3 0
    اقتصاد ما هميشه با افزايش قيمت دلار فقط بدبخت تر شده،مثلا دوره احمدي نژاد افزايش قيمت دلار به سه برابركه نميدونم اين مغز اقتصاديشون از كجا اوردنخودروسازهاي مارو فلج كرده ،نه اينكه صادراتشون سه برابر بشه
  • بی نام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    2 0
    الان من مشکل و نفهمبدم دلار گرون شد بعد از اون گرونیش افت قیمت داشته، خب سقوط قیمته دیگه
  • بی نام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    2 2
    از سال 1389 تا امروز که خودم به خوبی به یاد دارم رو وقتی با اطلاعات این مطلب مقایسه میکنم به این نتیجه میرسم اون سالهایی که من در بازار ارز نبودم هم مطالب بالا صد درصر پر اشتباهن . چند نمونه از اشتباهاتی که برای خود من محرزه : سال 1389 بنده خودم دلار نهصد و پنجاه تومنی خریدم از بانک که قیمتش از صرافی ده تومن بالاتر بود. سال 1390 دلار بین هزار تومن تا دو هزار تومن نوسان داشت.سال 1391 دلار بین هزار و ششصد تومن تا چهار هزار تومن معروف جمشید بسم الله نوسان داشت.سال 1392 پس از انتخاب روحانی دلار تا دو هزار و هشتصد تومن سقوط کرد سال 1393 دلار سه هزار تومن را هم به خود دید سال 1394 پس از توافق باز هم تا 3هزار تومن سقوط کرد.سال 1395 همین چند روز پیش دلار تا 4180 تومن اوج گرفت.
  • بی نام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    0 7
    دلار چاره ای جز افزایش نداره. انشاالله دوباره به 4000 تومن برسه
  • بی نام IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۶
    0 0
    شما هم که مثل روحانی قراره تا 50 سال اینده هر اشتباهی تو مملکت میشه بندازید گردن دولت 9 و 10 دولت آقای روحانی چیکار کرده ؟ لطفا این رو جواب بدید