۰ نفر
۲۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۵

صبح دیروز بازهم نظام بانکی ایران تغییری دوباره به خود دید.

 در شرایطی که همه کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی روزهای آرامی را برای پایان سال می‌کردند در تغییری ناگهانی علی صدقی مدیرعامل بانک ملی ایران جای خود را به محمودرضا خاوری داد تا خاطره سونامی سال 84 نظام بانکی که در جریان آن 8 مدیرعامل یک شبه برکنار شدند دوباره زنده شود. نکته جالب اینجاست که خاوری نخستین مدیرعاملی بود که برکنار شد و در نمازخانه بانک سپه جای خود را به احمد درخشنده داد. حال جای این نکته باقی است که چگونه مدیرعاملی که 4 سال پیش مغضوب دولت واقع شد دوباره بر سر کار برگشت و سمت مدیرعاملی بزرگترین بانک دولتی ایران را به دست گرفت؟

خاوری به طور کلی یک بانکدار است و از سال 1355 تا کنون در نظام بانکی و به خصوص بانک سپه مشغول به کار بوده است. او در همان زمان برکناری نیز اعتقادی به کاهش نرخ سود بانکی یا پرداخت تسهیلات خارج از ضوابط نداشت و شاید همین موضوع عاملی برای برکناری‌اش از بانک سپه بود اما اکنون با حمایت قاطع وزیر امور اقتصادی و دارایی به مسند قدرت بازگشته است تا برنامه‌های ناتمام خود در نظام بانکی را به اتمام برساند.

بیست و پنجمین مدیرعامل بانک ملی ایران در حالی قدم به این بانک گذاشت که در ابتدای در ورودی ساختمان قدیمی بانک ملی با انواع خوشامدگویی‌ها از طرف انجمن اسلامی یا پایگاه مقاومت بسیج بانک سپه مواجه شده بود. در ادبیات بانکداری انجمن‌های اسلامی نقش سازنده‌ای در آمد و رفت‌های مدیران بانکی به داخل مجموعه‌های مختلف دارند. اگرچه از وی استقبال گرمی به عمل آمد اما گرمتر از این بدرقه کارکنان بانک ملی در مراسم تودیع علی صدقی بود. وی با روحیه خوبی پشت تریبون رفت و از برکناری خود ابراز خوشحالی کرد چراکه ظاهراً مسئولیت سختی بر دوش وی سپرده شده بود که در واپسین روزهای عمر دولت نهم ناچار به خداحافظی از کارمندانش شد. صدقی که به سمت مشاور وزیر اقتصاد و امور دارایی انتخاب شد خواستار توجه وزیر به بانک ملی شد. وی در این زمینه گفت: با زحمات کارکنان بانک ملی و با وجود تمام سختی‌های داخلی و خارجی دارایی بانک 75 درصد افزایش یافت، لذا با توجه به نقشی که این بانک در اقتصاد کشور دارد پیشنهاد می‌کنم مدیرعامل جدید را کمک کنیم تا سرمایه بانک را افزایش دهد چرا که سرمایه بانک‌های دولتی ناچیز و دغدغه‌ای برای آنهاست.

وی در ادامه از مدیرعامل جدید نیز درخواست کرد تا طرح‌های اساسی که برای تحول ساختاری بانک در نظر گرفته شده را متوقف نکند و به 28 پروژه‌ای که در قالب این طرح‌ها مصوب شده، رسیدگی کند. وی در ادامه از وزیر اقتصاد و شورای هماهنگی بانک‌ها نیز درخواست کرد در خصوص عملیاتی شدن حقوق بازنشستگان نیز اقدامات لازم را انجام دهد.

اما شمس‌الدین حسینی وزیر شعردوست اقتصاد ایران نیز در این مراسم به یاد ایام قدیم خاطره‌ای از مراسم تودیع خود در سازمان مدیریت گفت: ‌ «11 سال پیش وقتی رئیس حوزه ریاست سازمان مدیریت بودم در مراسم تودیع من رئیس وقت سازمان گفت از رفتن من هم خوشحال است و هم ناراحت. من هم به یاد شعری از نیما یوشیج افتادم که گفته زندگی صحنه یکتای هنرمندی‌هاست صحنه همواره به پاست هرکسی نغمه خود خواند و از صحنه رود، خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد» حسینی در ادامه به سخنرانی‌های معمول خود پرداخت و از بحران‌های اقتصادی گفت. وی که از فروپاشی اقتصاد غرب و نیز ورشکست شدن بانک‌های غربی سخن می‌گفت نام بانک HSBC را به اشتباه USBC اعلام کرد که منجر به دریافت تذکر شد. وزیر اقتصاد در ادامه بحث‌های خود ابراز داشت: در شرایطی که در جهان کشورهای مهد بازار مالی وابسته به کمک دولت‌ها شده‌اند، ما برای گذر از بحران به نقش‌‌آفرینی‌ بانک‌هایمان چشم داریم؛ چرا که دولت روی فرزندان خود حساب باز کرده است.

وی به ضرورت حمایت بانکی منضبط از بخش واقعی تولید اشاره کرد و گفت: امروز که بسته سیاستی- نظارتی بانک مرکزی رمزگشایی شده است، تلاش می‌کنیم تا در جهت تقویت توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها قدم برداریم. از دیگر بحث‌های وزیر در حاشیه این مراسم تأکید وی بر اجرای بی‌چون و چرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها بود. وی در این خصوص گفت: لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها حتماً تصویب و اجرا خواهد شد. به گفته وی هفته گذشته اولین جلسه کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی در سال جدید تشکیل شد و نمایندگان مجلس وارد بررسی تک‌تک بندهای این لایحه شدند. وی ابراز داشت: سال گذشته سالی بود که ما برای جمیع جهات توانستیم نظم و انسجام مدیریتی اقتصاد کشور را بیش از پیش به دست بگیریم و توفیقات لازم را به دست آوریم. در این رابطه بودجه بسیار خوب اجرا شد و حدود 90 درصد بودجه مصوب کشور با لحاظ متمم اجرایی شد.

شمس‌الدین حسینی با بیان اینکه تمام پیش‌بینی‌های مالیاتی کشور محقق شده است، گفت: ما موفق شدیم با همکاری و همفکری فعالان اقتصادی کشور بدون کوچک‌ترین فشاری بالغ بر 110 درصد عدد پیش‌بینی شده در رقم مالیاتی کشور را وصول کنیم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در بخش گمرک نیز پیش‌بینی‌ها محقق شده است، گفت: در مجموع با توجه به انضباط پولی‌ای که در پیش گرفته شد، رشد نقدینگی به حدود 16 درصد کاهش یافت و به‌کارگیری انضباط مالی در بخش هزینه‌ها و درآمدهای مالیاتی به عنوان مشکل اصلی کشور منجر به کاهش تورم شد. وی از وعده کاهش تورم در سال جاری خبر داد و گفت: در نیمه اول سال گذشته نرخ رشد قیمت‌ها ماه به ماه 5/29 درصد بود که در اسفند ماه این عدد به کمتر از 18 درصد رسید و وعده می‌دهیم دوباره تورم کاهش پیدا کند و اقتصاد در مسیر انسجام بیشتر تقویت شود.

اما افتتاح بانک مشترک ایران و ونزوئلا از دیگرسؤالات خبرنگاران از وزیر بود که وی را به واکنش وا داشت. وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: افتتاح شعبه بانک مستقل ایران و ونزوئلا از دیدگاه نمایندگان مجلس مشکل حقوقی ندارد. غلامرضا مصباحی‌مقدم، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز توضیحات لازم در این خصوص را داده است و اعلام کرده که در این رابطه نیاز به مجوز قانونی مجلس نیست. مدیرعامل جدید بانک ملی هم به تعریف و تمجید از وزیر اقتصاد پرداخت تا اعاده حیثیت از خودش را قدر بنهد. محمودرضا خاوری با بیان اینکه عضو هیچ گروه، دسته و حزبی نیست، ابراز داشت: باید در بانک ملی از بروز اصطکاک به دلیل هدر رفتن انرژی‌ها خودداری کرد و نگرش هماهنگی با تحقق سیاست‌های پولی داشت. محمودرضا خاوری، مدیرعامل اسبق بانک سپه که به سمت مدیرعاملی بانک ملی ایران منصوب شد، گفت: سرباز بودن و حلاوت کار کردن با دکتر حسینی سبب شد تا من مسؤلیت مدیرعاملی بانک ملی را بپذیرم، چرا که معتقدم شمس‌الدین حسینی از ذخایر نظام است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 6501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =