صادق زیباکلام، فیلم «ماجرای نیمروز» را یک کار کاملا دولتی دانست که تنها فضای اکشن جذابی برای کودکان دارد و هیچ درک و اندیشه‌ای به مخاطب درباره آن دوره تاریخی نمی‌دهد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، صادق زیبا کلام، فعال سیاسی و استاد دانشگاه کلیپی از گفت‌و‌گو خود با علی معلم درباره فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» را در اینستاگرامش منتشر کرد و انتقاداتی را نسبت به این فیلم مطرح کرد.

او در توضیح این موضوع نوشت: «در بهمن‌ سال گذشته و در جریان برگزاری سی‌و‌پنجمین جشنواره فیلم فجر، بنده به دیدن فیلم «ماجرای نیمروز» دعوت شدم. دعوت‌کنندگان توضیح دادند که قرار است بعد از اکران فیلم با تهیه‌کننده آن گفت‌وگویی داشته باشم. به بنده توضیح دادند که فیلم پیرامون حوادث مربوط به ترورهای سازمان مجاهدین خلق در خرداد 60 است. از آنجاکه موضوع به کار من مربوط می‌شد و مدتی قبل از آن‌ بنده فیلم «سیانور» را دیده بودم و سپس پیرامون آن با تهیه‌کننده و کارگردان آن آقای بهروز شعیبی گفت‌وگوی مفصلی کردیم که در «روزنامه ایران» در بهمن‌ چاپ شد. لذا تهیه‌کنندگان «ماجرای نیمروز» می‌خواستند مشابه همان برنامه را داشته باشند.

بنده فیلم را دیدم و به نظرم یک کار کاملاً دولتی آمد. به ابعاد هنری، سینمایی آن نمی‌پردازم چون اهلیتی در این حوزه ندارم. به نظرم فیلم بدون سوژه و بدون داستانی منسجم بود که صرفاً توسط یکسری سکانس‌های بی‌ارتباط با یکدیگر سرهم شده بود؛ و البته سرشار از اکشن‌هایی که برای پسربچه‌های 13،10 ساله می‌توانست هیجان‌انگیز باشد. قطعاً «ماجرای نیمروز» واجد ارزش‌های هنری برجسته‌ای بوده که بهترین فیلم جشنواره فجر شناخته شد و کلی سیمرغ بلورین به آن تعلق گرفت. اینکه بنده آن ارزش‌ها راندیدم قطعاً بازمی‌گردد به کم‌عمق بودن دانش سینمایی‌ام.

آنچه به بنده بیشتر ارتباط پیدا می‌کرد جنبه‌های تاریخی «ماجرای نیمروز» بود. در اینجا دیگر محکم‌تر می‌توانم اظهارنظر بنمایم. فیلم‌هایی که بر اساس رویدادهای تاریخی، سیاسی ساخته می‌شوند علی‌القاعده قراراست که به مخاطب آگاهی‌ پیرامون موضوع منتقل نمایند. ماجرای نیمروز کوچک‌ترین علم و آگاهی نه از مجاهدین به بیننده انتقال می‌دهد، نه از انگیزه، اسباب و علل و چرایی درگیر شدن آن‌ها با رهبری انقلاب، نه از پیشینه اجتماعی آن‌ها، نه از عقبه تاریخی‌شان، نه از مناسبات میان آن‌ها با سایر انقلابیون در سال‌های قبل از انقلاب و نه هیچ آگاهی و معلومات دیگری. البته باز جای شکرش باقی است که حسب معمول که هر امر ناخوشایندی که از فردای انقلاب در ایران اتفاق افتاده به آمریکا، صهیونیست‌ها و سفارت انگلستان نسبت داده می‌شود، در این فیلم حداقل پای استکبار جهانی به‌میان نیامده است.»

57243

کد خبر 650771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
    افرین دکتر ،دقیقا حرفت حقه،کارگردان این کار با فیلمهای پارسال و امسالش نشون داد که چقدر هنر حکومتی میتونه هنر رو گمراه و منزجر کننده نشان بدهد....
    • رر IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
      26 10
      سینماگران ما خیلی جالب هستند.اکثرشون از دولت پول میگیرند برای ساخت فیلمشون بعد علیه دولت حرف میزنند و مخالف سینمای حکومتی هستند
    • بی نام IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
      16 12
      دکتر از نظر هنری هم فیلم خوبی نیست.
  • بی نام A1 ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
    آقای زیباکلام شما قبلا با موضوع جایزه نوبل سواد خود را در زمینه کاریتان نشان داده اید آیا بهتر نیست بجای اظهارنظر در زمینه ای که در آن تخصص ندارید به پژوهش بپردازید؟
    • بی نام IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
      40 4
      الان هم در زمینه خودش اظهارنظر کرده، شما خوندی اصلا چی گفته؟ گفته من در زمینه هنری کاری ندارم ولی در حوزه تاریخ معاصر که درش تخصص دارم حرف می زنم. عادت کردین همش تا اسم یه نفر رو میبینید سریع شروع کنید به حمله کردن بدون اینکه حتی یک بار هم بخونیم چی گفته کمی فکر کنیم بعد حرف بزنیم
  • بی نام IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
    کاری کاملا سفارشی که بنحو سفارشی تمام سیمرغ ها و جوایز جشنواره امسال فیلم فجر را نیز اخذ کرد...
  • هانی عابد A1 ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
    واقعا من نمیفهمم این زیبا کلام از فیلم چی میفهمه.هر جایی خودش نخود آش میکنه .همه هم ترکیبش به هم میزنن بازم ول کن نیست.واقعا خنده داره این بیاد راجع به مستر پیس داکیو درام که تو ایران خیلی شناخته شده نیست صحبت کنه.تو برو راجع به عشقا اسراییلو قطر و داعش و آمریکا صحبت کن راحت تری
  • مجید IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    12 5
    من ماجرای نیمروز رو دوست نداشتم. ولی اینکه به این فیلم برچسب دولتی بودن بزنیم نهایت بی دانشی نسبت به سینماست. کافیه با بقیه کارهای دولتی مقایسش کنین تا بفهمین شبیه هیچکدوم نیست. فیلم صرفا سعی داشت گوشه کوچیکی از کارهایی که این گروه بعد از انقلاب انجام داده رو به تصویر بکشه. هرچند به نظرم ناموفق بود. فیلمبرداری فیلم که منو روانی کرده بود. تو نماهای داخلی انقدر دوربین رو شخصیت کاراکترا زوم کرده بود و لرزش های الکی داشت که دیوونه شده بودم. انگار از پشت کرکره فیلمبرداری شده بود و یه شیء هم همیشه اون وسط تصویر تو چشم بازیگرا بود
  • رر IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    15 17
    چند سال پیش زیباکلام و فراستی توی دانشگاه تهران مناظره داشتند اونجا از زیباکلام زده شدم.فقط هوچی گری و حمله به فرد میکنه و به محتوا کاری نداره.
  • بی نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    8 4
    برو بابا این هم که همش توهم توطئه داری و هی از این حرفا میزنه تا مطرح بشه
  • بی نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    9 9
    آفرین بالاخره یک نفر حرف حق رو زد و الکی از این فیلم طرفداری نکرد
  • حقگو IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    25 3
    برادر صادق، اسم فيلم مشخص است كه ماجراي يك نيم روز است و نه ماجراي يك دهه كه بتوان در آن به بررسي علل شكل گيري ترورهاي سال 60 پرداخت اساسادر فيلم به يك واقعه مي پردازند مثل نجات سرباز رايان كه در آن به نجات يك سرباز پرداخته شده است و نه دلايل شكل گيري جنگ جهاني دوم
  • بی نام A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    13 7
    به نظر اقای زیبا کلام درنقدشون به صورت وکیل مدافع گروه مجاهدین ظاهر میشه,ایشون از لحاظ موضوعی این فیلم رو نقد کردند که البته بسیار منطبق بر ایدئولوژی های مد نظر ایشون هست,دفاع از مخالفین انقلاب حتی ار مجاهدینی باشند که بسیاری از مرد و زن و کودک بیگناه این کشور رو به خاک و خون کشید و هنوز هم در دشمنی با این انقلاب عمله ی امریکا و اسرائیل هستن.فیلم ماجرای نیمروز فیلمی بسیار زیبا وتاثیر گذار در تاریخ سینمای ایران هست.به عوامل این فیلم تبریک میگم
  • بی نام A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
    0 3
    بنده از وقتی ک رفتم سینما برای دیدن این فیلم برای اولین بار به این فکر کردم که چرا صرفا بخاطر گفته های این و اون انتخاب میکنم و حتما توی این موارد اول نمیگم زیاد که در مورد این فیلم کمی تحقیق میکردم به این نتیجه میتونستم برسم که دوساعت وقت برای دیدنش تلف نکنم و حرف های دکتر زیبا کلام رو توی این مورد کاملا و کاملا و کاملا قبول دارم