۰ نفر
۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۹
خرم آباد، بحران ها و شورای شهر

گسترش شهرنشینی در کنار جذابیت های بیشمار و رفاه و آسایشی که برای ساکنین آن به دنبال داشته است، همزمان باعث بروز مشکلات و سلب آرامش آنان نیز شده است. تجربیات جوامع شهری نشان می دهد که غلبه بر مشکلات شهری فقط با علم و آگاهی و با محوریت عقلانیت و خردگرایی امکان پذیر است

رسول ریاحی : عمران و مبلمان شهری، ترافیک، هنجارها و ناهنجاری های اجتماعی، مشاغل کوچک و بزرگ، میراث فرهنگی و گردشگری، آموزش، فضای سبز، امنیت و... همه و همه موضوعاتی هستند که در جایگاه خود دارای ارزش و اعتبار منحصر به فرد بوده و هیچکدام را نمی توان فدای دیگری نمود. براین اساس باید با نگاهی عمیق، علمی، خردمندانه، دلسوزانه و به دور از هر گونه حب و بغض گروهی و جناحی یا منافع شخصی به مقوله مدیریت شهری توجه ویژه نمود. در این مسیر مدیران ارشد و میانی شهر (شامل اعضای شورا یا انجمن شهر، شهردار، فرماندار، متولیان فرهنگی، آموزش و پرورش، پلیس، فعالین اجتماعی و...) نقش اصلی را دارند. مطالعه ی وضعیت موجود و تجربیات شهرهای توسعه یافته می تواند کمک شایانی را به مدیریت شهری و افزایش سرعت رسیدن به یک شهر خوب را در پی داشته باشد.

و اما جهان شهر خرم آباد!
خرم آباد سرزمین آب و درخت، دیار مفرغ و سفال و هنر، شهر فرهنگ و سنت های اصیل و شهری که میراث دار کهن معماری قلعه ها و پل های تاریخی و بناهای زیبا می باشد، کلکسیونی است از تمامی آنچه که یک شهر برای جهانی شدن لازم دارد.
خرم آباد شهری، ایستاده بر مسیر شاه راه حیاتی ایران، شهری واقع در میان چهار فصل همزمان در هر لحظه از سال،
شهری احاطه شده با کوه های بلند و جنگل های بلوط، شهری که در روزگاری نه چندان دور زیباترین شهر ایران بوده است.
خرم آباد با پیروزی انقلاب در سال ۵۷، و مهاجرت وسیع روستائیان به سرعت توسعه ی فیزیکی یافت و به تدریج از حالت متمرکز به حالتی گسترده در درون زمین های کشاورزی و کوهپایه ها گسترش یافت.
این گستردگی توام با افزایش شدید حاشیه نشینی بود و به تدریج مناطقی چون پاچنار، فلک الدین، پشته، ماسور و ... به شهر پیوستند. بدون آنکه برنامه ای برای مبلمان شهری و خدمات رسانی به این مناطق وجود داشته باشد. نبود یک برنامه بلند مدت در مجموعه شهرداری و اداره مسکن و شهرسازی، خرم آباد را دچار مشکلات عدیده ای نمود که بعد از چند دهه به بحران های جدی برای جامعه شهری ما تبدیل شده است.
بحران ترافیک
بحران روان آب های سطحی و سیل
بحران فضای سبز
بحران آب آشامیدنی
بحران مناطق فقیر نشین و حاشیه نشین
بحران آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد و تگدی گری
بحران امنیت
بحران مبلمان و زیباسازی شهری
بحران کمبود هتل های تفریحی و جهانگردی
بحران بدهی های شهرداری
و ....
همه و همه جامعه شهری ما را به سمتی پیش برده است که رفع بسیاری از آنها پرهزینه و زمان بر شده است.
همانطوری که در بالا اشاره شد، رفع این مشکلات در گرو افزایش و اطلاعات شهروندان و تاکید مسئولین حوزه شهر و شهرداری بر خرد جمعی و خردگرایی و پرهیز از هر گونه، سیاسی بازی، طایفه گرایی متعصبانه و محفلگرایی است.
انتخاب یک شورای شهر توانمند و خردگرا توسط شهروندان می تواند سرعت ما را در رفع بحران های فوق افزایش و خرم اباد را در مسیر توسعه شهری قرار دهد.

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 651563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =