واحد مرکزی خبر نوشت: سخنگوی کاخ سفید در توجیه ممنوعیت ورود پناهجویان سوری که دونالد ترامپ آن را وضع کرد، گفت: اقدام (نظامی) ما و کاستن از تنش در سوریه، بزرگترین کمکی است که می توان به مردم این کشور کرد.

سخنگوی کاخ سفید با اشاره به افزایش استفاده از سلاح های شیمیایی و کشتار جمعی در سوریه مدعی شد اولویت نخست آمریکا در این کشور مهار داعش و سپس تغییر رژیم با استفاده از ابزار سیاسی ، اقتصادی و دیپلماتیک است.

شون اسپایسر در نشست خبری با خبرنگاران اولویت نخست واشنگتن را در سوریه مهار کردن داعش دانست و افزود: پس از مهار داعش می توان با استفاده از اهرم های سیاسی ، اقتصادی و دیپلماتیک تغییر رژیم را در این کشور رقم زد.

سخنگوی کاخ سفید در عین حال مدعی شد دولت آمریکا احتمال تکرار حمله ی موشکی به سوریه را با دیدن تصاویر غیرنظامیان و کودکانی که به علت بمباران شیمیایی و استفاده از بمب های بشکه ای جان می بازند، رد نمی کند.

وی با اشاره به گفتگوی تلفنی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با ملک سلمان، پادشاه عربستان، نخست وزیر ژاپن و سرپرست نهاد ریاست جمهوری کره جنوبی گفت که همه ی این افراد از اقدام آمریکا در حمله ی نظامی به سوریه پشتیبانی و قدردانی کردند.

سخنگوی کاخ سفید همچنین از سفر روز چهارشنبه ی استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به واشنگتن و دیدارش با دونالد ترامپ، رئیس جمهور خبر داد و افزود: دو طرف عصر همان روز در نشست خبری مشترک به پرسش های خبرنگاران پاسخ خواهند گفت.

وی مدعی شد اگر به کشورهایی که هم پیمان ما هستند نگاه کنید رقم کشورهایی که دوشادوش رئیس جمهور ترامپ ایستاده اند بسیار بزرگ است. روسیه از سوی دیگر در کنار سوریه ، کره شمالی و ایران قرار دارد. اگر این دو گروه از کشورها را در برابر هم قرار بدهید خیلی روشن است که گروه برحق ما هستیم. اقدام نظامی ما را در خاک سوریه هم در داخل کشور و هم در خارج به گستردگی ستودند و آن را قدمی بزرگ خواندند که بازدارندگی و جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای را تضمین می کند.

همچنین باید شرایطی فراهم آید که رهبری حاکمیت در سوریه بدست مردم تعیین شود. کشورهای که در جبهه ی مخالف ما قرار دارند انگشت شمارند. ایران ، سوریه ، کره شمالی و روسیه در یک سوی این ماجرا هستند.

اسپایسر افزود:نمی توان تصور کرد بشار اسد در قدرت باشد و سوریه روی آرامش و ثبات را به خود ببیند. همه می دانیم این رویکردی چندوجهی است. درباره سرنوشت بشار اسد باید دادگاه نظر بدهد و علتی آشکار وجود دارد که با توجه به اقدامات وی ضد ملت خودش و با عنایت به اطلاعاتی که ما در اختیار داریم آینده بشار اسد را دادگاه باید مشخص کند.»

شون اسپایسر با اشاره به سفر رکس تیلرسون ، وزیر امور خارجه به مسکو و دیدارش با سرگئی لاوروف ، همتای روسی خود نیز گفت: وزیر امور خارجه تیلرسون در دیدار با لاوروف تعهداتی را گوشزد خواهد کرد که روسیه باید به آنها پایبند باشد و نیز تعهداتی را که سوریه گردن گرفته است.

اسپایسر اما در پاسخ به پرسشی درباره دستور کار سفر تیلرسون به مسکو از بیان جزئیات بیشتر خودداری اما تاکید کرد: اگر بتوانیم روس ها را متقاعد کنیم برای شکست دادن داعش به آمریکا بپیوندند چنین دستاوردی خوب خواهد بود.

وی بار دیگر مدعی شد سوریه ای که در آن اسد حاکم باشد روی آرامش و ثبات را نخواهد دید اما این را هم باید در نظر داشت که نخستین گام تضمین این نکته است که در منطقه ، بویژه در سوریه ثبات برقرار شود. نمی توان شاهد پاگرفتن داعش در سوریه بود و همزمان این نگرانی را هم داشت که هم اکنون چه کسی حاکمیت را در اختیار دارد . مهم تر از همه ، امنیت ملی آمریکا مهم ترین علتی است که ما را مجبور به اقدام نظامی می کند و از آنجا که داعش در حال تکثیر است و تسلیحات کشتار جمعی در آنجا (سوریه ) افزایش یافته است، ما باید آن را مهار کنیم. پس از آن می توان با وارد کردن فشار سیاسی ، اقتصادی و دیپلماتیک به تغییر رژیم پرداخت.

اسپایسر استفاده ارتش سوریه از پایگاه هوایی شعیرات را پس از تهاجم موشکی آمریکا نمایش تبلیغاتی خواند و مدعی شد قابلیت های راداری ، تاسیسات سوخت گیری و بیست درصد از هواپیماهای این پایگاه به کلی منهدم شده است این موفقیتی بزرگ به شمار می آید.

شون اسپایسر ممنوعیت ورود پناهجویان سوری را که دونالد ترامپ آن را وضع کرد، نیز اینگونه توجیه کرد که اقدام (نظامی) ما و کاستن از تنش در سوریه ، بزرگترین کمکی است که می توان به مردم این کشور کرد.

وی دخالت نظامی آمریکا را در سوریه عالی ترین بخش از کمک های انساندوستانه خواند که می توان برای مردم سوریه فراهم آورد.

هنگامی که از اسپایسر پرسیده شد چرا رکس تیلرسون ، وزیر امور خارجه و نیکی هیلی ، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل بیانیه های متفاوتی را درباره حمله ی نظامی به سوریه ارائه داده اند، او گفت که فکر نمی کند سخنان آنان وحی منزل باشد.

نیکی هیلی گفته بود: « با ماندن (بشار اسد) در مسند قدرت در سوریه ، آرامش و صلح در این کشور برقرار نمی شود.» از سوی دیگر تیلرسون و اچ آر مک مستر ، مشاور امنیت ملی ترامپ گفته بودند هدف از حمله متوقف کردن حملات شیمیایی آتی بود و هیچ ارتباطی با برکنار کردن اسد از قدرت نداشت.»

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 653572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =