مجموعه شعر «خیاله گرده گیج» که تنها متن محلّی و برگردان فارسی اش در اوراق پراکنده و البته تدوین نیافته شیون به یادگار مانده بود با تلاش حامد فومنی، فرزندش به زیور چاپ آراسته شد و در مدت کوتاهی به چاپ دوم رسید.

به گزارش خبرآنلاین، مجموعه شعر «خیاله گرده گیج»؛ مجموعه شعر گیلکی با برگردان فارسی شیون فومنی است که برای دومین بار از سوی نشر ثالث منتشر شده است.

میر احمد سید فخری نژاد، مشهور به شیون فومنی از شاعران محبوب و مشهور شمال ایران است. او در سال ۱۳۲۵ هجری خورشیدی در شهرستان فومن دیده به جهان گشود. او تحصیلات ابتدایی و سه ساله خود را در رشت سپری کرد و بعد از آن به کرمانشاه کوچ کرد و سه ساله دوم دبیرستان را تا اخذ دیپلم طبیعی ۱۳۴۵ در آنجا گذراند. شیون در سال ۱۳۴۶ وارد سپاهی دانش در طارم زنجان شد و یک سال بعد به استخدام اداره آموزش و پرورش استان مازندران درآمد و در سال ۱۳۴۸ ازدواج کرد و در کوچی عهده دار مدیریت و تدریس در یکی از مدارس فولادمحله ساری شد و تا سال ۱۳۵۱ به کار تدریس مشغول بود. پس از آن نیز در دیگر نقاط گیلان به این شغل ادامه داد. او در سال ۱۳۷۲ مبتلا به بیماری نارسایی کلیه شد و یک سال بعد برای درمان این نارسایی به وسیله دیالیز به تهران کوچ کرد و در همین سال با توجه به درد بیشمار مدرک تحصیلی لیسانس را در ادبیات از دانشگاه تربیت معلم شد.

فومنی در سال ۱۳۷۶ هجری شمسی پس از سال ها تدریس بازنشسته شد. او در شهریورماه ۱۳۷۷ پس از یک دوره بیماری مزمن کلیوی و انجام پیوند کلیه در یکی از بیمارستانهای تهران از دنیا رفت. آرامگاهش در بقعه سلیمانداراب رشت بنا به وصیتش در کنار مقبره میرزا کوچک جنگلی قرار دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 65595

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =