نامه مهناز افشار به رییس‌جمهور درباره کودکان بدسرپرست به کجا رسید؟

نشست کمیسیون اجتماعی دولت، با موضوع بررسی وضعیت کودکان «بدسرپرست» تشکیل شد. در این جلسه که در پی درخواست سخنگوی پویش «بدسرپرست تنهاتر است» از رییس جمهور تشکیل میشد، تعریف و مصداق‌های کودکان «بدسرپرست»، موانع حقوقی و همچنین راهکارهای اجرایی شناسایی و رسیدگی به این کودکان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، اوایل ماه جاری بود که مهناز افشار سخنگوی پویش «بدسرپرست تنهاتر است» در نامه ای خطاب به رییس جمهور از او درخواست کرد کارگروه ویژه ای را مامور رسیدگی به وضعیت کودکان بدسرپرست کند. در این نامه که به امضای باران کوثری، هانیه توسلی، بهرام رادان و حامد بهداد نیز رسیده بود، از قصور و موازی کاری برخی دستگاه های مسئول و عدم هماهنگی میان آنها در شناسایی کودکان بدسرپرست و رسیدگی به وضعیت آنها سخن گفته شده بود. در این نامه از افزایش کودکان بدسرپست در جامعه به عنوان «حادثه‌ای پنهان» یادشده بود که باید زبانه‌های سرکش آن را مهار کرد و گرنه دامن نسل‌های آینده را خواهد گرفت.

در پی این درخواست و با ارجاع نامه پویش «بدسرپرست تنهاتر است» به کمیسیون اجتماعی دولت، نشست تخصصی این کمیسیون با حضور اعضای این پویش و معاونان وزرای دادگستری، بهداشت، آموزش و پرورش و نمایندگان معاونت حقوقی ریاست جمهوری، بهزیستی و ناجا و به ریاست دکتر اشتریان عصر دیروز در ساختمان اصلی ریاست جمهوری برگزار شد.

موانع حقوقی، راهکارهای اجرایی و هماهنگی بین بخشی موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.
در ابتدا دکتر امیری معاون کمیسیون اجتماعی دولت، با ارائه گزارشی از عملکرد کمیسیون اجتماعی پس از دریافت نامه پویش «بدسرپرست تنهاتر است» گفت: پس از ارجاع این نامه به کمیسیون اجتماعی از وزارتخانه‌ها و معاونت‌های مرتبط، گزارش عملکرد و چالش‌هایی را که با آنها روبه رو هستند خواستیم. آنچه در نتیجه حاصل شد این است که در خصوص کودکان «بدسرپرست» با خلاء قانونی مواجه هستیم، همچنین نحوه شناسایی کودکان بدسرپرست، مصادیق آن و چگونگی مداخله نیز مواردی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

گفته های او را دکتر عباسی، نماینده معاونت حقوقی ریاست جمهوری با تعریف مصداق های کودکان «بدسرپست» تکمیل کرد. در این نشست حبیب اله مسعودی فرید معاون اجتماعی درباره موانع قانونی که بهزیستی برای مداخله با آن روبه روست صحبت کرد، هادی ایازی معاون وزیر بهداشت نیز در خصوص کودکان معتاد که در بیمارستانها متولد می‌شوند، سخن گفت، معاون اجتماعی ناجا رییس اداره حقوقی پلیس پیشگیری ناجا لزوم تشکیل پلیس کودک را مورد تاکید قرار داد و محمود عباسی معاون اجتماعی وزیر دادگستری نیز اجرای خوب قوانین را بهترین راهکار برای برون رفت از مشکلات دانست.

همچنین مونیکا نادی مشاور حقوقی پویش «بدسرپرست تنهاتر است»، درباره عدم جامعیت و مانعیت قوانین کنونی در خصوص کودکان صحبت کرد.

مهناز افشار سخنگوی پویش «بدسرپرست تنهاتر است» نیز ضمن تشکر از کمیسیون اجتماعی دولت که درخواست هنرمندان را پاسخ دادند و دغدغه مند برای حل مشکلات کودکان بدسرپرست به میدان آمده اند، ماجرای قتل دختری پنج ساله توسط ناپدری را مثال زد و گفت متاسفانه خبرهای متعددی به دست ما می رسد که ناگوار است، ضعف قانون یا ناآشنایی دستگاه های اجرای از وظایف خود نتیجه ای جز قربانی شدن کودکان بی پناه ندارد که توسط خانواده خود مورد استثمار قرار می گیرند.

او بر این نکته تاکید داشت که در صورت وجود قانون با ضمانت اجرایی نه تنها سازمان های مردم نهاد حامی کودکان که هر شهروند می تواند حامی کودکی باشد که حقوق او توسط خانواده بی صلاحیت تضییع می شود. او ایده «هر شهروند یک داوطلب» را مطرح کرد و با انتقاد از صدا و سیما که وظایف آموزشی خود را در برابر کودکان انجام نمی دهد، گفت: اگر صدا و سیما در میان انبوه برنامه های خود بخش هایی را به آموزش کودکان و آشنایی آنها با حقوقشان اختصاص بدهد شاید کمتر شاهد اتفاقات تلخی همچون مرگ رقیه پنج ساله باشیم.

هادی ایازی معاون وزیر بهداشت و کیایی مدیر کل دفتر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش نیز پیشنهاد دادند در جلسات آتی این کمیسیون نمایندگان صدا و سیما و معاونت سینمایی نیز حضور داشته باشند و از قدرت بی بدیل هنرهای نمایشی برای آموزش عمومی در این خصوص استفاده شود. درباره برطرف کردن موانع حقوقی نیز نظر جمع بر این بود که کاستی‌های موجود در لایحه حمایت از حقوق کودکان، از طریق تدوین الحاقیه ای برطرف شود.

در پایان این جلسه دکتر اشتریان رییس کمیسیون اجتماعی دولت ضمن تشکر از حضور اجتماعی هنرمندان برای حل آسیب‌های اجتماعی از مهناز افشار خواست هنرمندان دیگر را نیز به حضور در این عرصه ترغیب کرده و برای آموزش عمومی و آگاه سازی خانواده ها به میدان بیایند. او همچنین از معاون اجتماعی وزارت دادگستری خواست در مدت یک ماه آینده با همکاری معاونت حقوقی ریاست جمهوری الحاقیه لایحه حمایت از حقوق کودکان را آماده کند و تاکید کرد کمیسیون اجتماعی برای اجرای آن تا مراحل نهایی متعهد خواهد شد.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 663601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =