اول خرداد ماه برابر با 22 می روز جهانی تنوع زیستی و شعار امسال روز جهانی تنوع زیستی در راستای شعار سال 2017 سازمان ملل که به عنوان سال بین المللی گردشگری پایدار تعیین شده، با عنوان تنوع زیستی و توریسم پایدار انتخاب شده است.

به گزارش  خبرگزاری خبرانلاین  منطقه  مازندران ،مهندس ابراهیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران به مناسبت اول خردادماه مصادف با 22 ماه می روزجهانی تنوع زیستی اظهارداشت: وسعت و گستردگی مرزهای ایران ، موقعیت جغرافیایی و وجود دو نوع آب و هوای کاملا متفاوت دست به دست هم داده و زیستگاه هایی را بوجود آورده اند که در آن ها انواع گوناگون گیاهان و جانوران از دیر باز زیست می نمایند به طوری که بیش از 500 گونه پرنده ، 160 گونه پستاندار و صدها نوع ماهی ، دوزیست و خزنده در کشور زیست می کنند که در این میان استان مازندران با بیش از 483 گونه جانوری از رده های مختلف پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان و ماهی ها از تنوع زیستی غنی برخوردار می باشد که پرندگان با 310 گونه از 58 خانواده در 17 راسته، پستانداران با 63 گونه و 19 خانواده از 6 راسته، دوزیستان با 9 گونه از 6 جنس و 6 خانواده، خزندگان با 26 گونه از 21 جنس و 11 خانواده و ماهی ها با 75 گونه از جمله آنها هستند.

وی با تاکید بر موقعیت ویژه جغرافیای استان مازندران یادآور شد:استان مازندران با وسعت حدود دو میلیون و سیصد و هفتاد و پنج هزار و ششصد و چهل هکتار وسعت رقمی معادل 46/1 درصد خاک کشور پهناور ایران اسلامی را به خود اختصاص داده است. مازندران به دلیل موقعیت ویژه و خاص قرارگیری اش در شمال سلسله جبال البرز و دریای خزر در شمال، از شرایط ویژه اقلیمی و آب و هوایی برخوردار است و همین عامل موجب شده است تا تنوع آب و هوایی از معتدل مرطوبِ جلگه ای و معتدل کوهستانی تا آب و هوای سرد کوهستانی را شاهد باشیم. مرتفع ترین و پایین نقطه ارتفاعی کشور را با وجود دماوند به عنوان بام ایران و دریای خزر در مازندران می توان یافت.
ابراهیمی کارنامی افزود: جنگل های پهن برگ هیرکانی به عنوان میراث به جای مانده از دوران سوم زمین شناسی با وسعت یک میلیون و صد و هفت هزار و دویست و پنجاه و شش هکتار در استان مازندران، و به عنوان نگینی ارزشمند و گنجینه ای گرانبها در حفاظت از آب و خاک و تأمین نیازهای زیستی جمعیت کثیری از افرادی که به طور مستقیم و غیر مستقیم از منافع و کارکردهای اکولوژیکی، مهم ترین و زیباترین جلوه طبیعی استان مازندران را تشکیل می دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران خاطرنشان کرد:مازندران دارای 21 منطقه تحت عنوان مناطق چهار گانه شامل 2 پارک ملی، 3 اثر طبیعی ملی، 5 پناهگاه حیات وحش و 11 منطقه حفاظت شده با مساحتی حدود 500 هزار هکتار از وسعت استان در این چارچوب برای حفاظت و حمایت اکوسیستم ها و تنوع زیستی برای بهره مندی از خدمات زیست بومی طبیعی این مناطق، توسعه پایدار از سر زمین و ایجاد الگوی بهره برداری خردمندانه مورد حفاظت و مدیریت زیست محیطی قرار دارند.
وی ادامه داد: ویژه گی های جغرافیایی و زیستگاهی استان موجب گردیده است تا تنوع زیستی و حیات وحش بسیار غنی را در استان مازندران داشته باشیم. وجود تالاب های متعدد که در رأس آن تالاب بین المللی میانکاله به وسعت 100 هزار هکتار و تالاب بین المللی مجموعه دامگاه های فریدونکنار به وسعیت 5400 هکتار قرار دارند، از مهمترین تالاب های استان و کشور به لحاظ معیارهای کنوانسیون جهانی تالابهای حائز اهمیت برای جلب و زیست پرندگان مهاجر می باشند. این تالابها و بسیاری دیگر از تالابهای فصلی و آب بندانها که تعداد آنها به بیش از پانصد قطعه و وسعتی حدود 15 هزار هکتار را در بر می گیرند، از نواحی اصلی جلب پرندگان مهاجر و جوجه آوری پرندگان وحشی به شمار می روند.
ابراهیمی کارنامی در رابطه با پوشش گیاهی وجانوری استان بیان کرد: استان مازندران از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار می باشد جنگل ها و نواحی کوهستانی شمال ، گذشته از نقش و اهمیت اقتصادی آن، حائز نقش ویژه اکولوژیکی است که ارزش زیستگاهی برای بسیاری از گونه های جانوران وحشی است. از این رو جنگل های مازندران زیستگاه گونه های شاخصی از پستانداران به ویژه پلنگ، خرس قهوه ای، مرال یا گوزن قرمز، شوکا، سیاهگوش، گربه جنگلی، گراز، کل و بز، گوسفند وحشی و روباه و ... می باشد که در این میان مرال به عنوان گونه نماد تنوع زیستی استان مازندران از جایگاه خاصی برخوردار است و حفاظت از این گونه به حفاظت از جنگل ها وابسته است و شاخص زیستی بسیار مناسبی برای بیان کیفیت حفاظت از جنگل قلمداد می گردد که در آنها گونه های ممرز ،راش و بلوط و سایر گونه ها شامل انجیلی ،توسکا ، افرا ، نمدار ، ملچ ، ون ،‌آلوکک ، بارانک و غیره وجود دارد .
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در پایان اظهارداشت : وجود تنوع زیستی گیاهی و جانوری غنی در استان مازندران این استان را جزو استان های منحصر به فرد در زمینه های گردشگری وجذب توریست ، و همچنین مورد توجه محققان و پژوهشگران داخلی و خارجی قرار داده که این مسئله عزم جدی مردم استان را در حفاظت از این میراث گران بهای طبیعی طلب می کند .

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 668394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =