فیاض گفت: اگر کشوری موفق شود، سیاست را اجتماعی کند، موفق خواهد شد مشکلات خود را اجتماعی حل کند.

به گزارش خبرآنلاین، مناظره زنده خبرآنلاین با حضور تقی آزاد ارمکی و ابراهیم فیاضی دو جامعه شناس نزدیک به تفکر اصلاح طلبی و اصولگرایی پیرامون تحلیل آراء انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.

بخش دیگری از مناظره ابراهیم فیاض و تقی آزاد ارمکی را درباره فضای دوقطبی قبل و بعد از انتخابات را در ادامه بخوانید؛

آزادارمکی: حوزه سیاسی کاملا دوگانه بود بنابراین وقتی رقبا در مقابل هم قرار گرفتند هدف شان حذف همدیگر بود. اگر دوگانه در انتخابات زاییده نمی شد، این رأی به دست نمی آمد. رهبری می گوید مشارکت حداکثری. یعنی تا آخر بروید. وقتی گروه های سیاسی رادیکال می شود، بعضی فکر می کنند جامعه هم رادیکال می شود اما جامعه راه دیگری می رود. چه اتفاقی در جامعه رخ داده که بازی سیاسی می کند. مردم ایران زندگی برایش مهم شده است و هزینه آن را هم می شناسند. سال 57 نمی دانستند امروز می دانند. چون شرایط طوری شده که تولد، تحصیل و ازدواج، کار و مرگ هزینه های زیادی دارد. بنابراین رادیکال نمی شود چون هزینه زندگی اش زیادی می شود.

انتظارات انباشت در جامعه باعث می شود وقتی دوقطبی سیاسی به وجود می آید فوران می کند. 60 درصد آرا بر اثر بازی جناح های سیاسی است و 40 درصد "نه" به نامزدها است. این باید مورد توجه قرار بگیرد. خیلی زحمت کشیده شده از 22 میلیون رأی گروه های سیاسی رسید به 40 میلیون. یعنی انرژی به بدنه جامعه وارد شد که به تحرک و فکر بیفتند که مبادا چیزی از دست بدهند. بنابراین آمدند و در انتخابات شرکت کردند. شعاری های هر دو نامزدها پوپولیستی است. یک طرف پوپولیست می خواهد از جمهوری اسلامی عبور کند، یک طرف دیگر پوپولیست آن است که می خواهد جمهوری اسلامی را به سامان کند. این دوگانه ظهور کرده است. شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی مطرح شد که هنوز در بحث عدالت و آزادی انباشت انتظارات داریم.

خبرآنلاین: آقای فیاض آیا همچنان آزادی و عدالت در صفریم؟

فیاض: بله، قدرت، سیاست و جامعه را باید دید. زمان استبداد در قدیم قدرت کار می کرد. در انقلاب قدرت تبدیل به سیاست شد و الان موفق شدیم از سیاست به اجتماعی برسیم.

خبرآنلاین: بعد از سی سال در مناظرات کل شاکله نظام زیر سئوال قرار گرفت.

ارمکی: اتفاق خوبی شده است. که جمهوری اسلامی از طریق نیروهای خودش نقد شود. نقد خلوت هایی که در جمهوری اسلامی بود. دیگر فردا اتفاق نمی افتد آدمی نمی تواند پاک باشد اما فردا رادیکالیسم را ارائه دهد. پس باید از این اتفاق تقدیر کرد.

خبرآنلاین: نگرانی از نارضایتی بعد از طرح این مباحث در مناظرات وجود ندارد؟

ارمکی: آقای روحانی متعهد به تحقق بخشیدن شعارهای رقیب است. آقای احمدی نژاد سال 88 نخواست رقیب را به حساب بیاورد و شروع به قلع و قمع کرد. ما نارضایتی های شدیدی در پیش خواهیم داشت اگر همین روال طی شود. قدرت مدیریت و برخورد با مسائل کاهش پیدا خواهد کرد. معتقدم جمهوری اسلامی آنقدر به قدرت رسیده که خودش خودش را نقد می کند یعنی عبور از جمهوری اسلامی فعلی برای مفهوم سازی جمهوری اسلامی جدید دارد شکل می گیرد.

فیاض: قدرت سیاست و جامعه. مهر 88 وسط شلوغی ها بودیم می گفتم ایران و آمریکا مذاکره می کنند. آمریکا با ما راه می آید و می شویم لولو سرخرمن خاورمیانه، همین هم شد. هر اتفاقی بُعد داخلی و بُعد خارجی دارد. آنچه در داخلی می خواهیم بحث کنیم بحثم این است کل ساختار داخلی است مردم دارند تجربه می کنند.

ارمکی: امروز فقدان برخورد های رادیکال می تواند به بطن انتظارات جامعه برود. تا دیروز می گفتیم خانواده مهم و خوب است بعد طلاق زد بیرون چون ساده ترین تغییراتش را به رسمیت نمی شناختیم. اگر به رسمیت نشناسیم این انتظارات یک طور دیگری بیرون می زند.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 668918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =