۰ نفر
۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱

انتخاب به نقل از واشنگتن پست نوشت: این ماه داعش اولین حمله تروریستی اش را در خاک ایران انجام داد و در نتیجه این حمله 17 تن کشته و 50 نفر زخمی شدند. ایران یکی از اصلی ترین اهداف داعش از روز اول بوده است. اما نیروهای امنیتی ایران به طور موثر با تهدیدات و برنامه های ترویستی گستره این گروه مقابله و آنها را خنثی کرده بودند.

داعش شیعیان را رافضی و مرتد می داند. این گروه تروریستی ایران را یک قدرت شیعه می داند که جامعه اسلامی را تهدید می کند.

ایران برنامه های ضد تروریستی اش را برای مبارزه با داعش ایجاد کرده است. هدف ایران تضعیف رشد داعش و ایدئولوژی این گروه و همچنین جلوگیری از ورود این گروه به خاک ایران و اقدام آنها علیه شهروندان ایرانی است. رویکرد ایران در مبارزه با داعش بهتر از ائتلاف نظامی آمریکا علیه داعش بوده است، چرا که تهران احساس ناامنی واقعی تری نسبت به داعش دارد.

ایران خود را یک کشور امن و قدرتمند نشان می دهد که نیروهای امنیتی اش تا کنون در مبارزه علیه تروریسیم موفق بوده اند. تهران داعش را مستقیما مورد هدف قرار می دهد تا عملیات های این گروه را مختل کند. این کشور مستشار های نظامی به خارج از مرزهایش در سوریه و عراق فرستاده تا از مبارزه با داعش درون مرزهای خودش جلوگیری کند.

به هر حال ایران داعیه سلطه بر جهان اسلام را دارد و خود را یک اقلیت شیعه نمی داند و به همین دلیل با گروه های مذهبی و سیاسی مختلفی که در جنگ با داعش درگیرند نیز همکاری می کند و این شامل ارتش عراق و مبارزان کرد و گروه های سنی نیز می شود.

امروز، تمرکز نیروهای مبارز داعش علیه ایران بیشتر شده است در تابستان 2016 داعش 50 درصد از سرزمین هایش را در عراق از دست داد. در ماه های اخیر این گروه تروریستی تبلیغاتی را علیه ایران صورت داد. این گروه چهار تبلیغ اینترنتی آنلاین را به زبان فارسی منتشر کرد.

بعد از چندین حمله ناموفق داعش در نهایت موفق شد حملات دو گانه ای را در تهران در پارلمان و حرم امام ترتیب دهد. دو سمبل دموکراسی و انقلاب در ایران. حملات علیه ایران با بیانیه های دولت همراه بوده که گفته اند انتقام این حمله را از داعش خواهند گرفت.

مردم اقدام ضد ترورستی سپاه را مورد تحسین قرار دادند. این حمله داعش باعث گسترش اقدامات علیه داعش در عراق و سوریه خواهد شد. شاید بخشی از ایرانیان قبل از حملات تروریستی در تهران، موافق حضور نیروهای ایرانی در سوریه و عراق نبودند، اما امروز این حضور را تحسین می کنند.

با این حال ممکن است سیاست منطقه ای ایران به عنوان نتیجه این حملات تغییر کند. مردم ایران حملات را به گردن سعودی انداخته اند. محمدبن سلمان جانشین ولیعهد عربستان گفته بود که جنگ را به درون ایران خواهند کشید. ایرانی ها معتقدند رابطه ای میان این اظهارات و حملات وجود دارد. امروز ایده برقراری رابطه با کشورهای همسایه از گذشته هم کمتر محبوبیت دارد. این درحالی است که ارتباطات منطقه ای برای مبارزه با تهدید تروریسیم لازم است.

برنامه های گسترده ایران برای مبارزه با تروریسیم تا امروز در جلوگیری از ورود تهدیدات به داخل مرزهای ایران و علیه شهروندان ایرانی موفق بوده است. داعش به واسطه اقدامات ایران در سوریه و عراق تضعیف شده بود.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 676896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =