۰ نفر
۳۱ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۷:۳۹

رئیس فدراسیون فوتبال ایران در زمان ریاست جمهوری خاتمی، یکی از مؤثرترین مهره‌های فوتبال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود.

 او بعد از آنکه سلطان احمدشاه، رئیس وقت کنفدراسیون فوتبال آسیا را ناکارآمد دید، رایزنی برای انتخاب فردی شایسته به جای او را آغاز کرد و سرانجام محمد بن‌همام قطری را جانشین او کرد. او حالا یکی از دوستان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا به حساب می‌آید و به دلیل منصبی که در کمیته اجرایی کنفدراسیون پیدا کرده، با دعوت رسمی بن‌همام در تمامی جلسه‌های کنفدراسیون حضور دارد. حضور محمد بن‌همام و همین طور رقیب انتخاباتی‌اش شیخ سلمان بحرینی در ایران برای جلب رأی ایران در انتخابات می‌ (اردیبهشت امسال)، بهترین بهانه را به دست داد تا با محسن صفایی‌فراهانی درباره جریان‌های پشت پرده انتخاب محمد بن‌همام به عنوان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا صحبت کنیم:

شما بدون تردید بیشترین نقش را در انتخاب بن‌همام داشتید. در انتخابات ۷ سال پیش چه گذشت؟

ماجرا به ماهها پیش از انتخابات سال ۲۰۰۲ برمی‌گردد. آقای احمدشاه فردی مسن بود و در بیشتر روزها در کنفدراسیون دیده نمی‌شد. ایشان عضو فعالی که بتواند در کنفدراسیون تحولی ایجاد کند، نبود. کنفدراسیون را سپرده بود به آقای ولاپان و خودش فقط در برخی جلسات هیأت مدیره می‌آمد و وقتی هم می‌آمد تأثیری در روند جلسه نداشت و بیشتر حرفها را ولاپان می‌زد. من این شرایط را نمی‌توانستم تحمل کنم. فوتبال آسیا به یک خون تازه نیاز داشت و من به دنبال فردی مناسب گشتم تا جای آقای احمدشاه را بگیرد. در جلسه‌ای که یک روز پیش از فینال جام جهانی جوانان در بوئنوس آیرس برگزار شد، من موضوع را با آقای چانگ مطرح کردم و گفتم از نظر من شما بهترین گزینه برای جایگزینی هستید. ایشان آن موقع نایب رئیس فیفا بودند و همین حالا هم هستند. به من گفتند من نمی‌توانم این سمت را بگیرم ولی هر کس که پیشنهاد بدهی حمایتش می‌کنم. دومین نفر از نظر من آقای بن‌همام بود و با ایشان صحبت کردم و گفتم که حمایت آقای چانگ را هم داریم. آقای بن‌همام هم ۴۸ ساعت وقت خواست و بعد نظر موافقش را به من گفت و بعد هم من رفتم به دنبال آرای دوستانم در آسیا. با خیلی‌ها صحبت کردم. آنهایی که مثل من می‌خواستند اتفاق مفیدی در آسیا بیفتد گفتند رأی ما متعلق به بن همام است و برخی مخالفت‌ها هم صورت گرفت ولی در هر صورت در انتخابات سال ۲۰۰۲ آقای بن‌همام پیروز شد.

آقای بن‌همام را از کجا می‌شناختید؟

من از سال ۱۹۹۷ که به تشکیلات فوتبال آمدم تا زمان انتخابات به اندازه ۵ سال وقت داشتم که همه افرادی را که در هیأت رئیسه کنفدراسیون فوتبال هستند را از نزدیک مورد ارزیابی قرار بدهم. می‌دانستم کدام یک از آنها کار می‌کند و کدام یک ادای کار کردن را درمی‌آورد. بن‌همام هم در کنفدراسیون بود و او را خوب می‌شناختم و می‌دانستم اگر بیاید خیلی به فوتبال قاره کمک می‌کند.

حالا چه نظری دارید؟

خیلی از این انتخاب خوشحالم.

چه کشورهایی با رئیس کنفدراسیون مشکل دارند؟

کویت یکی از این کشورهاست که بارها در جلسه‌های مختلف، اعتراضش را علنی کرده. به هر حال این کشور هم مثل ایران مدتها در تعلیق به‌سر برده و اختلاف نظری که شیخ احمد، رئیس شورای المپیک آسیا با بن‌همام دارد، بیش از آنکه جنبه رسمی و تشکیلاتی داشته باشد، شکل شخصی و خصوصی دارد و به همین دلیل شیح احمد، شیخ سلمان را به رئیس سازمان تربیت بدنی ایران توصیه کرد.

عمان هم با کنفدراسیون فعلی روابط حسنه‌ای ندارد. مالزی به چند دلیل با بن ‌همام مشکل دارد که همه‌اش ناسیونالیستی است. اول اینکه او باعث کنار رفتن رئیس مالزیایی کنفدراسیون شد. بعد دبیر کل مالزیایی را کنار زد و حالا هم می‌خواهد مقر کنفدراسیون را از کوالالامپور به کشوری دیگر ببرد. مجموع کشورهایی که به او رأی نمی‌دهند از ۱۲ رأی بیشتر نمی‌شود. به جرات می‌توانم به شما بگویم بن‌همام بدون این سفرها هم ۳۰ رأی دارد؛ اما نباید از سفرها و رایزنی‌های شیخ سلمان و برخی کشورهای عربی غافل شویم.

شما فکر می‌کنید این فشاری که شیخ احمد به کشورها می‌آورد، می‌تواند دلیلی برای تغییر رأی کشورها شود. به هر حال آنها به حمایت شورای المپیک آسیا نیاز دارند.

نمی‌دانم. باید تا زمان انتخابات صبر کنیم. با این آمد و رفت‌ها نمی‌‌توان حرفی زد. من فقط به این دلیل که آرای کشورها کاملاً مخفیانه است، به نتیجه انتخابات ماه آینده امیدوارم.

در انتخابات ماه می‌ درباره مورد دیگری هم رای‌گیری می‌شود یا فقط برای معرفی نماینده آسیا در هیأت رئیسه فیفاست؟

درباره ۴ مورد دیگر هم رأی‌گیری می‌شود. یکی از نواب رئیس خانم در فیفا باید آسیایی باشد. این فرد در این جلسه انتخاب می‌شود. همچنین انتخاب برای معرفی ۳ نماینده خانم دیگر آسیا برای هیأت رئیسه فیفا انجام خواهد شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 6790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضي IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۸۸/۰۱/۳۱
    1 0
    جاي شما هميشه در ورزش بويژه فوتبال كشورمان خاليه
  • بی نام US ۰۴:۳۱ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۱
    0 0
    az oonjay ke too mamlekate ma hame chiz bar akse, aghaye safaei farahaniam choon shayeste o kar balad boodan bayad miraftan..halaham darim natijasho mibinim ke doostan che goli bar sare footblemoon zadan..hamash dar ja....
  • خسرو MY ۲۳:۲۳ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۱
    0 0
    صفائی فراهانی آدم خطرناکی بود برای آنها که چشم دیدن مدیران لایق را نداشتند. آدمهای خطرناک هم افرادی هستند که چشم دیدن فوتبال و ورزش موفق و پیروز را ندارند. چنین دو دشمن خطرناکی که مثل قطبهای همسان آهنرباهستند هیچوقت همدیگر را جذب نمیکنند
  • بی نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۲
    0 0
    hef az aghaye safayi farahani ke raft
  • علی IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۳
    0 0
    از دستاوردهای ایشون، تعلیق فوتبال ایران بود. دست مریزاد.
  • آرش IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۸
    0 0
    داریم مهره سوزی می کنیم ....