آرمان خلعتبری، نویسنده کتاب «بهمن» که اثری پژوهشی درباره زندگی هنری بهمن محصص است، از دلایل خود برای پرداختن به این موضوع و انتخاب ناشری خارجی گفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کتاب «بهمن» نوشته آرمان خلعتبری همراه با نمایشگاه آثار ایمان صفایی تحت عنوان «کوچه» در گالری شیرین رونمایی شد.

کتاب «بهمن» حاصل تحقیق و جست‌وجوی چندساله‌ خلعتبری، پیرامون زندگی و آثار بهمن محصص، هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز معاصر ایران است که با همراهی شهروز نظری، ایمان صفایی، خشایار فهیمی و شیرین پرتوی به چاپ رسیده است

کتاب «بهمن» که از سوی انتشارات لووک به چاپ رسیده است، نخستین متن جامع در خصوص بهمن محصص است که تمام اسناد و روایات موجود را از نظر گذرانده است.

خلعتبری درباره چگونگی شروع پژوهش درباره بهمن محصص و نگارش این کتاب به خبرآنلاین گفت: «ضرورت مطالعه درباره پیشگامان هنری ایران انکار ناپذیر است و بهمن محصص هم یکی از پیشگامان هنری ایران است که در حوزه هنرهای تجسمی و گرافیک، نقاشی، مجسمه‌سازی، ترجمه‌ کتاب، کارگردانی تئاتر، و برخی دیگر از حوزه‌ها فعال بوده است. متاسفانه تا به امروز کاری در باب فعالیت‌ها و زندگانی ایشان انجام نشده بود و من ضرورت وجود چنین اثری را حس کردم و شروع به تحقیق و جمع آوری کتاب «بهمن» کردم.»

او افزود: «این کتاب را از سال 1389، کمی بعد از درگذشت بهمن محصص شروع کردم. با مطالعه‌ اسناد و مدارک اولیه، روزنامه‌ها، مجلات، مصاحبه با کسانی که به نوعی با او در ارتباط بودند، سعی کردم این حوزه‌ را پوشش بدهم. نسخه‌ اولیه‌ این کتاب، در سال 1391 به اتمام رسید، اما کار به درازا کشید و تا همین سال 96 پژوهش بر روی آن ادامه پیدا کرد و قسمت‌هایی به کتاب اضافه شد. سعی کردم یک متن دقیق و پژوهشی حول این شخصیت تاریخی نوشته شود.»

خلعتبری ادامه داد: «هیچ‌گاه فرصتی دست نداد که با محصص دیداری از نزدیک داشته باشم. ولی فراموش نکنید که آقای محصص سال‌های سال در ایتالیا زندگی می‌کرد. البته بعد از انقلاب کوتاه‌مدتی به ایران بازگشت، ولی متأسفانه فرصت دیدار با او را نداشتم.»

این هنرمند در مورد دلایل خود برای تحقیق درباره بهمن محصص بیان کرد: «علاقه‌ای از دوران نوجوانی در من وجود داشت و آثار ایشان که متناسب با حوادث و اتفاقات روز جهان بود را می‌دیدم، مانند فجایع ویتنام، چرنوبیل که در آن دوره هنرهای تجسمی ایران مرسوم نبود و آقای محصص به این موضوعات می‌پرداخت و این مسئله باعث پژوهش من در این حوزه شد و از هیچ سازمان و موسسه‌ای سفارش نشده بود.»

او در خصوص متن کتاب و نحوه نگارش آن گفت: «متن کتاب، پژوهشی است از فعالیت‌ها و آثار ایشان و تصاویر در کنار آن برای تکمیل آمده است. منبع تصویری ما برای این کتاب، دو کتاب‌ از مجموعه آثار بهمن محصص بود که در خارج از ایران، در ایتالیا در دهه‌های 50 و 80 شمسی منتشر شده بود. به خاطر اورژینال بودن کار از کتاب و کاتالوگ‌های معتبر استفاده کرده‌ایم و بیوگرافی ایشان را هم از خانواده‌شان دریافت کردیم و آخر اثر هم به سراغ نقدی بر آثار ایشان رفته‌ایم.»

خلعتبری درباره دلیل انتخاب یک انتشارات خارجی برای چاپ این کتاب توضیح داد: «لووک یک انتشارات خارجی است. چاپ کتابی این چنین، با کیفیت بالا و طبیعتاً هزینه‌‌های بالا، در ایران مقدور نبود. کتاب، خارج از گرافیک رایج کار شده است و همین امر، هزینه‌ها را بالا می‌برد. هم‌چنین، کتاب کاملاً در چارچوب موازین داخلی چاپ شده و ممیزی‌هایی هم در کتاب اعمال شده است. برای مثال، تصویر بعضی از آثار، یا تصاویری از نمایشگاه‌های قبل از انقلاب محصص که افراد مختلف در آن عکس‌ها بودند، از کتاب حذف شد.»

او ادامه داد: «هم من و هم نشر لووک بر این باور بودیم تا با چاپ این اثر هنرمندان ایرانی را به جهان معرفی کنیم و همچنین باب مطالعه آثار نویسندگان و پژوهشگران ایرانی را در خارج باز کنیم. متاسفانه ما به صورت شایسته به معرفی هنرمندان خود به کشورهای دیگر نپرداخته‌ایم.»

 

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 682537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =