تعداد داوطلبان کنکور در سال ۱۳۸۷ یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بود و این میزان در سال جاری به ۹۰۰ هزار نفر رسیده است که حکایت از کاهش حدود ۵۰۰ هزار نفری تعداد داوطلبان کنکور دارد.

محمدحسین نجاتی: کنکور از سال‌های اوج خود فاصله گرفته‌است. در ساله‌های پایانی دهه هفتاد و ابتدایی دهه ۸۰، متولدان دهه ۶۰ به واسطه جمعیتی بالایی که داشتند، پشت کنکور را شلوغ‌تر از همیشه کردند. حتی افزایش ظرفیت‌ها در دانشگاه‌ آزاد اسلامی و دانشگاه‌های غیرانتفاعی برای متولدان دهه۶۰ و موجی که برای حضور در دانشگاه ایجاد کردند کافی نبود. این اتفاق کنکور را به دغدغه بزرگی برای جوانان در آن مقطع تبدیل و آزمون ورود به دانشگاه‌ها را «غول کنکور» نام زد.

اما بررسی‌ها طی ۱۰سال اخیر نشان می‌دهد، کنکور از رونق خود افتاده است. به طوری که از سال‌های آخر دهه ۸۰ کم کم تعداد داوطلبان کنکور سراسری روند رو به کاهشی را آغاز کردند و این روند در سال ۹۵ و ۹۵ به اوج خود رسید. براساس آمارهای رسمی سازمان سنجش آموزش کشور تعداد داوطلبان کنکور در سال ۱۳۸۷ یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بود و این میزان در سال جاری به ۹۰۰ هزار نفر رسیده است که حکایت از کاهش حدود ۵۰۰ هزار نفری تعداد داوطلبان کنکور دارد. اتفاقی که می‌توان آن را رسیدن دهه هفتادی ها به کنکور دانست و حتی کم کم باید شاهد حضور دهه هشتادی‌ها در رقابت کنکور باشیم.

در نمودار زیر چگونگی کاهش تعداد داوطلبان کنکور طی ۱۰ سال اخیر را مشاهده کنید:

آمار کنکور ۹۶
براساس آمار سازمان سنجش برای شرکت در آزمون سراسری سال ۹۶ تعداد ۹۳۰ هزار و ۲۰۸ داوطلب ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۵۴۸ هزار و ۴۳۴ نفر زن و ۳۸۱ هزار و ۷۷۴ نفر مرد هستند. به عبارت دیگر ۵۸.۹۶ درصد زن و ۴۱.۰۴ درصد مرد هستند.

همچنین، از میان داوطلبان آزمون سراسری سال ۹۶، تعداد ۱۴۸ هزار و ۵۰۰ نفر داوطلب گروه علوم ریاضی و فنی هستند که از این تعداد ۵۲ هزار و ۵۳۱ نفر زن و ۹۵ هزار و ۹۶۹ نفر مرد هستند. تعداد ۵۸۰ هزار و ۵۷۰ نفر داوطلب گروه آزمایشی علوم تجربی هستند که از این ۳۶۷ هزار و ۷۹۳ نفر زن و ۲۱۲ هزار و ۷۷۷ نفر مرد هستند و همچنین ۱۸۴ هزار و ۱۹۵ نفر داوطلب گروه آزمایشی علوم انسانی هستند که از این تعداد ۱۱۵ هزار و ۴۶۶ نفر زن و ۶۸ هزار و ۷۲۹ نفر مرد هستند.

همچنین از میان داوطلبان آزمون سراسری سال ۹۶، تعداد ۱۰ هزار و ۶۷۵ نفر داوطلب گروه آزمایشی هنر هستند که ۸ هزار و ۴۹ نفر زن و ۲ هزار و ۶۲۶ نفر مرد هستند و تعداد ۶ هزار و ۲۶۸ نفر دوطلب گروه آزمایشی زبان های خارجی هستند که ۴ هزار و ۵۹۵ نفر زن و یک هزار و ۶۷۳ نفر مرد هستند.

همچنین، از تعداد ۹۳۰ هزار و ۲۰۸ داوطلب ثبت نام کننده، تعداد ۵۱ هزار و ۳۱۰ داوطلب از گروه های آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی و زبان های خارجی علاقمندی خود را به شرکت در گروه آزمایشی هنر علاوه بر گروه آزمایشی اصلی خود اعلام کرده اند که از این تعداد ۳۵ هزار و ۸۳۴ نفر زن و ۱۵ هزار و ۴۷۶ نفر مرد هستند. علاوه بر این از تعداد ۹۳۰ هزار و ۲۰۸ داوطلب ثبت نام کننده، تعداد ۱۱۲ هزار و ۱۹۹ داوطلب از گروه های آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی و هنر علاقمندی خود را به شرکت در گروه آزمایشی زبان های خارجی علاوه بر گروه آزمایشی اصلی خود اعلام کرده اند که از این تعداد ۷۳ هزار و ۶۱۵ نفر زن و ۳۸ هزار و ۵۸۴ نفر مرد هستند. 

کنکور و رقابت بر سر صندلی‌های با کیفیت
چهل‌وهفتمین کنکور سراسری امسال با رقابت ۹۳۰ هزار داوطلب آخر این هفته برگزار می‌شود که این آمار نسبت به پنج سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است. این اتفاق در شرایطی است که براساس آمار های رسمی تنها ۲۰ درصد داوطلبان جذب دانشگاه‌های دولتی می‌شود و با توجه به اینکه رشته‌های رایگان و با کیفیت در ایران در اختیار دانشگاه دولتی است می‌توان گفت رقابت در کنکور از تصاحب صندلی به تصاحب صندلی با کیفیت تبدیل شده است.

در حال حاضر به‌ازای هر دانشجو یک صندلی خالی در دانشگاه‌ها وجود دارد و رقابت بر سر صندلی خالی به رقابت بر سر صندلی باکیفیت در مقایسه با دهه ۸۰ تبدیل شده است. چرا که در دهه های ۷۰ و ۸۰ رقابت برای تصاحب صندلی دانشگاهی بود.

همین مسئله باعث ایجاد صف‌های چندین‌ساله برای ورود به دانشگاه شد و تحصیل در دانشگاه‌های دولتی، مانند تهران، شریف، امیرکبیر، شهید بهشتی و... رؤیایی برای داوطلبان بود، اما حالا دهه هفتادی‌ها در کشور به واسطه تعداد بالای کرسی‌های خالی در دانشگاه‌ها و افزایش ظرفیت دانشگاه‌های مادر و معتبر کشور، دست باز‌تری نسبت به دهه شصتی‌ها برای ورود به دانشگاه‌ها دارند.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 683089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
    33 6
    آمار شما اشکال دارد در سال 87 ، 1200000 نفر شرکت کردند .
  • بی نام DE ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
    مملکت ما نه مهندس می خواهد نه دکتر نه زمین شناس،نه مهندس کشاورزی،نه فیلسوف نه سیاستمدار تحصیل کرده.مملکت آن چیزی را در عمل می خواهد که برایش در این سالها هزینه کرده است.یعنی حوزه علمیه،به جای کنکور بروید حوزه ،اشتباه ما را نکنید که پایانش بیکاری و سرخوردگی است.برید حوزه،به جای شهریه دادن ،شهریه می گیرید.اگر دروغ می گم منتشر نکنید.
    • بی نام A1 ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
      185 8
      بهترین کامنت
    • بی نام A1 ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      92 8
      ای کاش میتونستم 1000 تا مثبت بهت بدم
  • مصطفی A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
    112 8
    اخه الان درس فایده داره؟
  • نیما A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
    ما که صندلی با کیفیتش رو گرفتیم تو این مملکت به کجا رسیدیم که حالا این جدیدها می خوان بیان برسن؟ بخدا برگردم عقب بعد از دیپلم یه گاری می گیرم سر کوچه سبزی می فروشم. شاید آینده خوبی نداشته باشم، ولی مطمئناً از چیزی که الان هستم بهتر خواهم بود دانشجوی دکتری برق دانشگاه شریف
    • بی نام IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      12 32
      شما متوجه نشدید نباید می امدید رشته برق از ده سال پیش باید فکر اینجا رو می کردید که این رشته اصلا بازاری هم نداره که اشباع بشه
    • نیما A1 ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      18 1
      من نیومدم برق به خاطر بازار کارش تو ایران، چون اصلاً قرار نبود ایران باشم. ریاضی خیلی علاقه داشتم و برنامه ام رفتن از ایران بود. شانس من سال رفتنم خورد به اون آقای محترمی که زندگی همه رو تباه کرد. سال 91 و مشکل ویزای امریکا و احتمال جنگ و تباهی من.
    • دهه شصتی IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      29 0
      دانشجوی سال آخر دکتری ریاضی محض از دانشگاه سراسری هستم. حق التدریس ساعتی حدود 11 هزار تومن میگیرم. با التماس به مدیر گروه 2 تا درس 3 واحدی این ترم بهم دادن. کل ترم بهار شد 600 هزار تومن. یعنی ماهی 150 هزار تومن. از خانومم خجالت میکشم. خدا خودت حق مارو از هر کسی که در حق ما ظلم کرد بگیر.
    • بی نام IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
      1 6
      خوب می رفتی کانادا امریکا برای دانشجوهای علوم کامپیوتر و هوافضا جای بهتری هست ولی تو بقیه رشته بقیه کشورهای دنیا هم کار هست بعدش می توانستی از کانادا بروی امریکا مشکل شما احتمالا دوری از خانواده بوده نه رفتن به خارج
  • بی نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
    72 1
    بالاخره نفهميديم كه كنكور از رونق بيفتد خوبست يا بد؟
  • بی نام IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
    115 3
    تحصیل کردن در جامعه ایران یک اشتباه بسیار بزرگه. تحصیل فقط عمر و سرمایه تون رو از بین میب ره و هیچ خروجی براتون نداره مخصوصا به بچه هایی که میخان مهندسبی بخونن میگم مهندسی قبول شدن و تمام کردن زحمت بسیار داره ولی خروجی نداره کارش گیر نمیاد. از بچه هایی که 5 ساله درسشون تمام شده بپرسید که وضعیت چطوره
  • بی نام A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
    72 2
    کاهشی نداشته نسبت به رشد جمعیت
    • بی نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      18 2
      کامنت دقیقی بود
  • بی نام A1 ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
    99 3
    باید طی یکی دو سال آینده دانشگاه های پیام نور ، غیرانتفاعی و علمی کابردی منحل بشن یا در بهترین حالت تجمیع بشن . الان خیلی از واحد های این دانشگاهها تعداد کارمندا و اساتید بیشتر از دانشجوعه و سالهای بعد این وضعیت بدتر میشه . از الان باید براشون یه فکری کرد تا بعدا مثل این موسسات مالی ورشکست نشن و بحران امنیتی درست نکنن.
    • بی نام A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      60 9
      باز حداقل آزاد یه استادی داره و حداقل امکانات آزمایشگاهی لازم که مصوب وزارت علوم هست رو داره پیام نور و غیرانتفاعی هایی مشناسم که بدون هیچ امکاناتی دانشجو میگیریند.
    • عسکری A1 ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      4 0
      در بین واحدهای آزاد و غیر انتفاعی واحدهای سطح بالا و خوبی هم یافت میشه. به نظر من باید یه بررسی و رتبه بندی دقیق تری صورت بگیره و بعد برای واحدهای ضعیف فکری بکنند. ضمنا یه فکری هم به حال کیفیت دوره های آموزشی بشه .متاسفانه از دانشگاه های ما اغلب کسانی فارغ التحصیل میشن که جز یه مدرک در دستشون چیز دیگه ای ندارن در واقعا سواد و تخصصی بدست نیاوردن
  • بی نام A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
    109 4
    الان با پول میشه تو پردیس بهترین دانشگاه های ایران هر رشته ای که دلت میخواد رو بخونی . کنکور فقط برای رشته های پزشکی مونده و گرنه رشته های منهدسی انقدر بیکاری توش زیاده که کسی نمیخونه .
  • بی نام A1 ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
    92 4
    هنوز خیلی از خانواده ها خبر ندارن که با نصف پول داشگاه آزاد یا پردیس های داشگاه سراسری میشه تو ترکیه ، ایتالیا و آذربایجان پزشکی خوند و اقامت اروپا هم گرفت وگرنه کسی دیگه کنکور نمیداد . الان فقط برای رشته های پزشکی دارن کنکور میدن وگرنه رشته های مهندسی که دیگه متقاضی نداره و ظرفیت خالی خیلی داره.
    • بی نام HU ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      7 5
      گول تبلیغ موسساتو نخورین، این طرف هم انقدر ازدحام جمعیت پیش امده که ورود به دانشگاه عملا از ایران سختتر شده،تو ایران میگن برو اونور یه ازمون الکی بده بعد میری دانشگاه، شما بیا ببین میشه رفت؟بیا اینجا بببین بچه هایی که بالاخره قبول شدند همه میگفتند ما اگه تو ایران انقدر درس میخوندیم صد در صد قبول میشدیم. الان به خاطر هزینه های گزافی که کردن مجبورن درس بخونن. از پرستار و ماما و دامپزشک و مهندس و لیسانس تاپشت کنکوری و... هر قشری که فکر کنی اومدن اینطرف، ولی امار قبولی مخصوصا برای ایرانیها به شدت پایینه متاسفانه. البته صحبت من در مورد دانشگاههای مورد تایید است و نه هر دانشگاهی. مشکل به همینجا ختم نمیشه، بعد ورود به دانشگاه هم متاسفانه عده زیادی تو همون سالهای اول fail میشن
  • بی نام A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
    83 6
    کسی درسال های 60تا88کنکور داده میفهمه یعنی چی نه حالا
    • بی نام FI ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      27 3
      لابد خودت 88 کنکور دادی
  • بی نام A1 ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
    65 1
    انشاالله کمتر هم بشود و هر سال وزارت علوم با احتساب نیاز کشور ظرفیت رشته ها را تعیین کند و از هدر رفتن سرمایه کشور و عمر جوانان جلوگیری کند. بودجه آن را هم اختصاص دهند برای آموزش های حرفه ای. ولی جدی و با آزمایشگاه های مجهز. برای کارگاهمان یک مهندس با گرایش سیالات و یک جوشکار لازم داشتیم. طی 2 روز بیش از 50 مهندس رزومه فرستادند. در حالی که پس از 3 هفته آگهی موفق نشدیم یک جوشکار استخدام کنیم.
    • بی نام IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
      42 1
      با این کاسبی که دانشگاه آزاد و بقیه غیر دولتی ها راه انداخته عمرا بشود فنی و حرفه ای راه انداخت. فنی و حرفه ای کلی هزینه می طلبه ولی اینجور دانشگاه ها دنبال دادن مدرک آبکی هستند نه کیفیت.
  • دختر دهه شصتی A1 ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
    28 19
    اگه درس نمیخوندم الان باید برای یک لقمه نون یا گدایی می کردم یا کلفتی. نون مفت زیاد شده. ولی نون حلال در اوردنش مثل قدیم سخته.
  • بی نام RU ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
    14 2
    کاش میگفتید تجربی افزایش یافته به مرور
  • بی نام IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
    52 7
    دوستان بخصوص کسانی که میخواهند مهندسی بخوانند خدمتتون عرض می کنم که بزرگترین اشتباه زندگیتون رو مرتکب میشوید درسهای مهندسی بسیار سخته و بازار کار هم نداره ضمنا درسها هم کاربرد ندارند فقط تمرین ریاضی و انتگرال و..انجام میدهید وقت خودتون رو با مهندسی تلف نکنید اینکه رتبه های برتر مهندسی برق قبول میشوند به مفهوم این نیست که براش کار هم هست برای اینکه ببینید وضعیت بازار کار چطوره از کسانی که این رشته ها را خوانده اند بپرسید. در حال حاضر حتی دکترای این رشته ها بیکار هستند باز هم به عنوان کسی که این اشتباه رو کرده بهتون تاکید می کنم وقتتون رو تلف نکنید درس را میخوانید با معدل پایین هم تمام می کنید بیکار هم خواهید بود. اگر تمایل به تحصیل دارید پزشکی و رشته های مرتبط بخوانید یا انسانی بخوانید
  • بی نام A1 ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
    39 6
    به امید نابودی کنکور و تمامی آزمون هایی که از جوونا روبات میسازن....چند سال دیگه دانشگاه های بورکینافاسو هم ورودیش بهتر از ایران میشه
  • بی نام IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
    80 3
    اگر در حوزه درس بخوانید احتمال انکه قاضی امام جمعه مدرس حوزه امام جماعت بانک و هزاران شغل دیگر وجود دارد ولی اگر تا دکتری بقیه رشته ها به جز پزشکی بخوانید اگر نهایتا به خود کشی نرسید یعنی خیلی کارتان درست است مردانه امار بدهند تعداد فارغ التحصیلان بیکار حوزه ها به بقیه رشته ها را
  • عطا A1 ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    19 55
    همه مشکلات از جمعیت زیاد و عدم مدیریت کلان جامعه است همانطور که آقا فرمودند مشکل اقتصادی ما علمی است. البته رانت هم نمیگذارد علمی بشود
    • نوری A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      60 7
      با سلام: یک بزرگواری میفرمودند " اقتصاد مال خره " امروز فهمیدم اقتصاد مشکل علمی داره.
  • تقی A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    22 1
    زمان انقلاب به دلیل انقلاب فرهنگی کلیه دانشگاها چندین سال بسته شد وجوانان ماندن بلاتکلیف با تاسیس دانشگاه آزاد وپیام نور ووودر تمام شهر وروستاها همه جوانان وارد دانشگاه شده و حالا شدند فارغ التحصیلان بیکار
  • محسن IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    34 2
    تو رو خدا همینجوری بدون فکر بدانشگاه نرید. اول ببینید رشته ای که میخونید کار داره یا نه. حتی به نظرم اول برید کار کنید وضع مالیتونو خوب کنید بعدا درس بخونید اون موقع درس خوندن هم از روی علاقه است و هم لذت بخش. بخدا من با 33 سال سن ترم 10 دکتری دانشگاه دولتی هستم و هیچ تضمین و امنیت شغلی در آینده ندارم و 15 میلیونم به صندوق رفاه بدهکارم.
  • رضا RO ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    13 1
    کنکور تجربی نزدیک 600 هزار نفر هست یعنی هنوز هم خیلی سخت هست
  • بی نام A1 ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
    20 2
    مشکل از اینجا شروع شد که بابای ما پولدار نبود